Chat with us, powered by LiveChat

ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus

Tips grote giftenwerving – Vijf do’s and don’ts voor de fondsenwerver

Een filantroop wil goed doen. Eveneens als elk willekeurig goede doel. Een major donor fondsenwerver tracht donateurs te bewegen hun donatie ten gunste te laten komen van zijn of haar goede doel. Maar wat kun je als major donor fondsenwerver in de race om de grote gift nu beter wel en niet doen?

In mijn vorige blog ‘Waar vind ik de grote gever’ heb ik aangegeven waar je grote gevers kunt vinden. De volgende stap is om te weten wat potentiële donateurs van een goed doel verwachten. Vijf do’s and don’ts bij het werven van grote giften.

1. Praat in oplossingen, niet in problemen

Wat ik veel zie, is dat goede doelen en fondsenwervers over de problemen vertellen en daarin blijven hangen. Maar uiteindelijk wil de potentiële gever ook weten hoe zijn of haar euro kan bijdragen aan het oplossen van het probleem. Het is prima om complexe en schrijnende zaken uiteen te zetten, zolang je ook aangeeft hoe je als goed doel denkt de problemen te kunnen verminderen. En welke andere partijen aan oplossingen werken en op welke wijze. Kortom, schets het probleem en vertel hoe jouw organisatie aan een oplossing werkt en wat jouw organisatie anders doet. Zo wordt de meerwaarde van het goede doel waarvoor je werkt duidelijk.

2. Durf te vragen

Een van de beste adviezen voor fondsenwervers die ik ooit heb gehoord, is ‘You will only get a million if you ask for a million’. Natuurlijk, een miljoen is misschien wat veel, maar het principe is wel waar. Durf te vragen en droom groot. Ik heb geregeld meegemaakt dat er een projectvoorstel werd ingediend van 10.000 euro en dat een fonds liever een groter project wilde steunen. Nog een reden waarom het belangrijk is om te vragen, is dat donateurs eigenlijk altijd schenken omdat ze gevraagd zijn. En niet omdat ze zelf een goed doel hebben opgebeld. Als u niet vraagt, dan doet een ander goed doel het wel.

3. Wees altijd bereikbaar

Als wij een rapport maken waarin we meerdere goede doelen aan een klant willen voorstellen, dan bellen wij met die goede doelen. Vaak is dat met de major donor fondsenwerver. Dit blijkt in de praktijk niet zo makkelijk als het lijkt. Met ongeveer een derde van de goede doelen die wij benaderen, krijgen wij geen contact. Onze e-mails worden niet beantwoord. Of er is geen algemeen telefoonnummer.

Bij nog een derde stokt het contact ergens in de organisatie. Soms krijgen wij te horen dat degene die fondsenwerving doet niet aanwezig is, maar lukt het niet een bericht achter te laten of blijken we ongelegen te bellen. Jammer, want potentiële donateurs haken hierdoor af. In het leggen van contact valt nog aardig wat winst te behalen. Zorg voor een mobiel nummer, e-mailadres en een foto van jezelf op de website.

Zet je bereikbaarheid erbij en instrueer degene die de telefoon beantwoordt of mailbox beheert. En de overige mensen in jouw organisatie. Ik ken een vermogensfonds dat een paar jaar geleden een kort bericht stuurde naar een algemeen e-mailadres en nu het goede doel jaarlijks met meer dan 1 miljoen euro ondersteunt!

4. Wees geloofwaardig

Mensen geven aan mensen. Mensen investeren uiteindelijk niet in organisaties, maar ze investeren in mensen. Ze geven geld omdat ze geloven in de mensen die bij het goede doel werken. Omdat ze erop vertrouwen dat ze verstandige beslissingen nemen met het geld. Dat betekent voor jou als fondsenwerver dat je oprecht en geloofwaardig moet zijn.

En je moet ervoor zorgen dat jij, maar ook jullie directeur, zichtbaar is op social media. Heel belangrijk is het dat je een verhaal te vertellen hebt. Mensen moeten geloven in jouw passie en jouw motivatie. En vergeet niet dat donateurs die geloofwaardigheid ook terug willen zien in de ambassadeurs van jouw organisatie. Die moeten zich verbonden voelen met het doel. Ze moeten oprecht zijn.

5. Geen klaagzang, maar een ode

Te vaak krijg ik te horen van een goed doel hoe moeilijk ze het hebben met het werven van gelden, omdat ze een doel nastreven dat minder tastbaar, sexy of populair is dan andere goede doelen. Dat andere goede doelen het daarom makkelijker hebben. Belangrijk is om niet in de slachtofferrol te kruipen. Maak liever duidelijk waarom jullie werk dan toch zo belangrijk is. Vertel welke resultaten al zijn bereikt en wat jullie nog willen bereiken. Bied hoop, visie en inspiratie. Breng een ode aan jullie belangrijke werk.

Deel deze pagina

Artikel geschreven door:

Profiel foto van Jasmijn Melse
Jasmijn Melse Hoofd Filantropie Advies

Jasmijn Melse is Hoofd Filantropie Advies bij ABN AMRO MeesPierson. Ze adviseert mensen bij hun donaties en het selecteren van goede doelen. Ook helpt zij bij het oprichten van stichtingen en het professionaliseren van vermogensfondsen en fondsenwervende instellingen.

Vrijblijvend van gedachten wisselen met een specialist?

ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus
Logo of ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus