Chat with us, powered by LiveChat

ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus

Google-generatie!

Het verschil in denken tussen jongeren en hun ouders komt ook in geldzaken tot uiting. Daarom is de Generation Next Academy een vertrouwde plek om met gelijkgestemden te kunnen sparren.

De huidige generatie jong volwassenen (18 tot en met 30 jaar) deelt alles via Facebook, Instagram en andere vormen van sociaal media, maar open over geld praten blijft lastig in Nederland. Sommigen krijgen dan ook op jonge leeftijd al te horen niet over geld te praten en al helemaal niet met buitenstaanders. Ook het gesprek thuis gaat maar zelden over geld.

Jonge vermogenden kijken uiteraard ook anders naar bankzaken. Speciaal voor deze generatie hebben wij de Generation Next Academy ontwikkeld. Naast de kennis die deelnemers op doen over beleggen, ondernemen, filantropie en andere zaken gaan we ook in op de zachtere kant van vermogen. De deelnemers geven aan het prettig te vinden om het gesprek over vermogen te kunnen voeren in een vertrouwende omgeving met gelijkgestemde. Tijdens een bijeenkomst die ging over het bespreken van vermogen, merkte ik dat er veel interactie ontstond. Deelnemers waren open in het delen van hun verhalen en gingen elkaar advies geven.

Er vielen mij vooral drie zaken op. Eén: over geld wordt amper gesproken. Zo hoorde ik een deelnemer vertellen dat ze meerdere malen had gevraagd aan haar ouders om wat meer te vertellen over de familiezaken. Het antwoord hierop was steevast: “Daar hoef jij je niet druk over te maken, dat is goed geregeld.” Ouders doen dit natuurlijk om hun kinderen te beschermen, echter brengt dit juist veel onduidelijkheid met zich mee: “Wat is goed geregeld?”

Het tweede wat mij opviel is dat jong volwassenen uit vermogende families gebukt gaan onder vooroordelen. Een academy-deelnemer die een ‘eigen’ huis in Amsterdam heeft krijgt weleens te horen: “Oh, die heeft pappie zeker voor je gekocht”. Of zodra vrienden weten dat er geld in de familie zit: “Betaal jij de rekening even, je hebt toch genoeg”. Het zijn met name dit soort opmerkingen die er voor zorgen dat er een muur wordt opgesteld voor de buitenwereld en er niet graag over wordt gesproken. Dit zorgt soms ook voor hele vervelende situaties.

Tot slot: er zijn enorme verschillen in denkwijze van jongeren ten opzichte van hun ouders. Zo had een deelnemer aan het programma de volgende anekdote: “Als mijn vader bijvoorbeeld een wasmachine gaat kopen, dan gaat hij naar dezelfde witgoedwinkel waar hij al jaren komt en koopt een wasmachine die de medewerker van de winkel hem adviseert. Hij kijkt niet verder of het elders goedkoper is. Bij mij zit dat anders. Ik zoek op Google wat de beste wasmachines zijn met de beste recensies en koop die online. Ik wil mijzelf verdiepen in het product wat ik wil gaan kopen zodat ik daar goede keuzes in maak. Zo zie ik mijn bankzaken ook. Ik wil zelf bepalen wat ik doe en waar ik in investeer, maar besef mij wel goed dat ik niet overal verstand van heb. Dan vind ik het fijn dat ik met een coach kan sparren over wat ik het beste kan doen en waar ik zelf informatie kan vinden.”

Deze opmerking geeft mij de bevestiging dat we met de Generation Next Academy de goede weg hebben ingeslagen.

Alex de Waart
Begin januari gaan we weer van start met de Generation Next Academy. Meer informatie hierover kan je vinden op abnamromeespierson.nl/next, natuurlijk kun je ook altijd direct contact met mij opnemen via alex.de.waart@nl.abnamro.com

Deel deze pagina

ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus
Logo of ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus