Chat with us, powered by LiveChat

ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus

Het pad van podcasts en beeldbankieren

De jeugd heeft de toekomst, zeggen we vaak. Maar handelen we daar ook naar? Hoe blijf je relevant en aantrekkelijk voor de volgende generatie? Een thema dat in 2017 tijdens ons Jaarcongres al aan de orde kwam. Het is een vraag die niet alleen onze klanten moeten beantwoorden, maar ook de bank zelf.

Als de twintigers van nu de toekomst hebben bij ABN AMRO, wat moet de bank hen dan bieden? En wat doe je als religieuze instelling om de verbinding te maken met nieuwe generaties?

Vertrouwen en verbinding

Ik stelde de eerste vraag aan Senne Joustra, 28 jaar, afgestudeerd in de religiewetenschappen en sinds een jaar Assistent Relatiemanagement in mijn team. ‘In mijn werk zoek ik vertrouwen,’ zegt hij. ‘Dat vertrouwen hangt samen met autonomie en gelijkwaardigheid.’ Ik zie dat terug in de manier waarop hij en zijn leeftijdsgenoten, maar ook mijn dochters, zaken op een andere manier benaderen dan de mensen van mijn eigen generatie. Die autonomie en gelijkwaardigheid (lees: minder hiërarchie) verlangen meer flexibiliteit, coaching en ruimte voor feedback van mij en de organisatie.

Zingeving

Ook in de religieuze wereld zien we de hiërarchie veranderen. Jongeren vragen zich af of ze op een plek zijn waar ze zich thuis voelen en waar ze geprikkeld worden om na te denken. Voor de generatie van Senne hangt geloof samen met hoe je het beleeft en niet met hoe een instituut vindt dat je het moet beleven. Als je er op de traditionele manier naar kijkt, wordt religie vaak gezien als een vaste set van normen en waarden met een sfeer van macht eromheen. ‘Dat de kerkgebouwen leeglopen, betekent niet dat er geen behoefte is aan het geloof met elkaar beleven,’ zegt Senne. ‘Jongeren zoeken hun zingeving elders.’

Blogs en podcasts

Daar ligt een uitdaging voor onze klanten. Religieuze instellingen moeten, ongeacht onder welke vlag ze het geloof belijden, luisteren (feedback) naar wat jongeren willen en andere paden inslaan om de volgende generatie te helpen en aan zich te binden. Geloofsbelijdenis en kerkgebouw worden vervangen door ‘het zelf als centrum van (religieuze) zelfbeleving’. Wat overigens niet wil zeggen dat de ‘digitale weg’ de enige weg is. Persoonlijke ontmoetingen blijven van belang, maar blogs, podcasts en apps spelen een steeds grotere rol om jongeren te bereiken en aan elkaar te verbinden. We helpen onze klanten graag om via het delen van ervaringen en ‘best practices’ de wereld door de bril van jongeren te bekijken.

Voorbeelden

Dat doen we natuurlijk met ons advies en onze producten en diensten. Zo wordt momenteel tezamen met de Vrije Universiteit Amsterdam (VU) een onderzoek naar de optimalisatie van governance afgerond. Daar profiteren onze klanten, maar ook de sector als geheel van. De jonge onderzoeker van de VU slaat een brug tussen het vakjargon dat in het kerkrecht gebruikt wordt en de wet- en regelgeving waar de bank mee te maken heeft. In het najaar bundelen we de uitkomsten in een boekje om dit aan stakeholders in de religieuze sector te overhandigen.

Uitdaging voor bestuurders

We helpen onze klanten ook door te blijven herhalen dat er volop ingezet moet worden om doneren toegankelijker te maken voor iedereen. Het gebruik van Tikkie als digitaal betaalmiddel scheelt de sector serieus geld. Tot slot voor bestuurders die mijn blogs lezen, de volgende uitdaging: wanneer gaat u vergaderen op afstand, waarmee u CO2 uitstoot beperkt, tijd bespaart en leert hoe de nieuwe generatie onder andere communiceert? En ja… via Beeldbankieren mag u de volgende afspraak met mij inplannen om ook daarover het gesprek aan te gaan!

Deel deze pagina

Artikel geschreven door:

Profiel foto van Rian Vens-Hagting
Rian Vens-Hagting ‎Directeur Relatiemanagement Instituten & Charitas

Rian Vens-Hagting is ‎Directeur Relatiemanagement Instituten & Charitas. Ze adviseert, samen met haar team, maatschappelijke organisaties op het gebied van governance, betalingsverkeer en duurzaam vermogensbeheer. Haar focus segmenten zijn religieuze-, onderwijs- en financiële instellingen.

Vrijblijvend van gedachten wisselen met een specialist?

ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus
Logo of ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus