Chat with us, powered by LiveChat

ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus

Inspelen op trends in de markt

Het is een bijzonder seminar waar wealth managers, vermogensbeheerders, family offices en onze klanten elkaar ontmoeten: het Private Wealth Forum in Parijs. Ook bijzonder: ABN AMRO MeesPierson was er als enige Nederlandse private bank en mijn collega Bernt Kok had de eer om in een panel zitting te nemen.


Leerzaam, inspirerend én enerverend, zo kan ik die dag wel omschrijven. Van half acht ’s ochtends tot half zeven ’s avonds namen we deel aan workshops, paneldiscussies en rondetafelgesprekken en luisterden we naar sprekers en naar Europese collega’s uit de wereld van vermogensbeheer. We hebben er laten zien dat rendement en duurzaamheid elkaar niet uitsluiten maar juist versterken en dat leiderschap tonen op dit gebied een goede keuze is. Een visie die veel bijval kreeg.

Over grenzen heen

Omdat de conferentie in Parijs was, konden we de volgende dag verder werken met onze eigen internationale collega’s van Banque Neuflize OBC. We zijn immers één team met Frankrijk, België en Duitsland en als ‘One Private Bank’ kunnen we elkaars expertise inzetten om niet alleen lokaal onze klanten te bedienen maar elkaar juist over de grenzen heen te versterken. Zo zijn de Fransen bijvoorbeeld van oudsher heel goed in ‘art financing’, een dienstverlening die hier minder prominent aanwezig is. En als het gaat om duurzaamheid en impact investing kunnen wij juist weer veel voor onze Franse collega’s betekenen. Dat past helemaal in onze visie dat klanten een betrouwbare partner zoeken die hen een totaaladvies voor hun vermogen kan geven.

Trends en aandachtspunten

Die klantgedreven benadering is onze meerwaarde naar klanten en we streven er dan ook naar op dit punt onderscheidend te zijn ten opzichte van andere private banks. Niet het product of de dienst, maar de klant is leidend, want zo kom je er immers achter welke behoeftes en zorgen hij of zij heeft. Tijdens het Private Wealth Europe Forum kwamen de belangrijkste trends en aandachtspunten aan bod. Eén van die trends is, dat klanten niet alleen geïnteresseerd zijn in het rendement op beleggingen, maar dat zij ook advies willen over het financieren van meerdere doelen tegelijk. Denk aan het behoud van een bepaalde levensstijl, de opleiding van de kinderen, de zorg voor een goed pensioen en het maken van impact met vermogen. Maar ook toekomstige zorgkosten en zéker ook de overdracht aan de volgende generatie GenX en GenY (overigens de grootste overdracht van rijkdom in de geschiedenis) zijn aandachtspunten die ons (weer) aan het denken hebben gezet.

De klant bepaalt

Hoe spelen we hierop in? Wat bieden we aan? En hoe vind je als bank het evenwicht tussen enerzijds voortschrijdende digitalisering en anderzijds de wens van de klant om ‘face to face’ contact te hebben met de relatiemanager? Waarbij er bovendien veel aandacht moet zijn voor de beveiliging van data, juist in verband met privacy. Voor mij is duidelijk dat het niet het één of het ander is, maar dat beide kanalen elkaar zullen aanvullen. Naarmate klanten vermogender zijn, wordt de behoefte aan interactie op momenten dat het niet geautomatiseerd kan, steeds groter. En niet minder. Zo’n seminar dwingt ons als bank om deze trends ook aan onze klanten voor te leggen om ze nog beter van dienst te zijn. Want we kunnen wel denken dat we op de goede weg zijn, maar uiteindelijk is het de klant die dat bepaalt.

Meer weten over Private Wealth Management?

Bent u zeer vermogend en wilt u meer weten over Private Wealth Management bij ABN AMRO MeesPierson? Wij vertellen u graag meer:

Deel deze pagina

Artikel geschreven door:

Profiel foto van Marianne Verhaar
Marianne Verhaar Directeur Private Wealth Management

Een groot vermogen geeft u veel vrijheid, maar vraagt ook om discretie en maatwerk. Marianne Verhaar is directeur Private Wealth Management bij ABN AMRO MeesPierson, dé dienstverlening voor zeer vermogenden.

Voorheen schreef Marianne artikelen als directeur Relatiemanagement Goede Doelen en directeur Filantropie Advies.

 

Vrijblijvend van gedachten wisselen met een specialist?

ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus
Logo of ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus