ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus

Is duurzaam autorijden voordelig?

Wat wordt uw volgende auto? Een volledig elektrische auto, een hybride, een diesel- of toch een benzine-auto? In dit blog ga ik in op enkele bedrijfseconomische, fiscale en milieutechnische aspecten van een auto van de zaak en een (elektrische) auto in privé.

Auto van de zaak

Heeft u een auto van de zaak (vaak is dat een leaseauto)? Dan moet u meestal een eigen bijdrage betalen aan uw werkgever voor privégebruik. Daarnaast wordt er in de meeste gevallen bij uw bruto inkomen een bedrag opgeteld (de bijtelling). Beide worden via uw loonstrook verrekend.

Eigen bijdrage

De eigen bijdrage is onder andere afhankelijk van het leasetarief. Het leasetarief bestaat uit onder andere energiekosten, onderhoud, verzekering en afschrijving. De energie- en de onderhoudskosten bij elektrische auto’s zijn lager dan bij  ‘gewone’ auto’s. De afschrijving is daarentegen fors hoger. Dat komt doordat men verwacht dat de prijs van batterijen de komende jaren zal halveren, de capaciteit zal verdrievoudigen, de accu’s lichter zullen worden en je ze sneller kunt opladen. En doordat een tweedehands elektrische auto (nog) niet populair is.

De ANWB heeft eind vorig jaar uitgerekend dat de kosten per kilometer van een elektrische auto nu nog ongeveer 5 cent per kilometer hoger liggen ten opzichte van een benzine-auto. Dit vertaalt zich logischerwijs in een hoger leasetarief.

Volgens onder andere TNO zal over ongeveer 7 jaar de kilometerprijs van een elektrische auto hetzelfde zijn als die van een benzine-auto.

Bijtelling

Voor nieuwe auto’s van de zaak  bedraagt de bijtelling 22% van de cataloguswaarde vermeerderd met de BPM van de auto toen deze voor het eerst op de weg kwam (ik noem die waarde hierna: “nieuwwaarde”). Dit is sinds 2017 de hoofdregel. Er zijn uitzonderingen.

 

Uitzondering 1

Vóór 2017 golden andere bijtellingspercentages. Een voorbeeld: heeft u een auto van de zaak uit 2016? Dan heeft u voor een periode van 5 jaar te maken met één van de volgende bijtellingspercentages: 25%, 21%, 15% of 4%. De hoogte van de bijtelling is afhankelijk van de CO2 uitstoot van uw auto.

 

Uitzondering 2

Is uw auto van de zaak ouder dan 15 jaar? Dan bedraagt het bijtellingspercentage 35% van waarde in het economische verkeer in het desbetreffende belastingjaar.

 

Uitzondering 3

Als u met een sluitende kilometerrittenregistratie kunt aantonen dat u met de auto van de zaak in een bepaald jaar niet meer dan 500 kilometer per jaar voor privédoeleinden heeft gereden, dan bedraagt de bijtelling 0%. Kilometers voor woon-werkverkeer zijn geen privé-kilometers.

 

Uitzondering 4

Heeft u een auto die geen CO2 uitstoot? Denk daarbij aan volledig elektrische auto’s. Dan bedraagt het bijtellingspercentage gedurende een periode van 5 jaar 4% van de nieuwwaarde.

Waarschijnlijk verandert per 2019 de wetgeving voor nieuwe auto’s van de zaak. Krijgt u bijvoorbeeld in 2019 een nieuwe elektrische auto van de zaak? Dan geldt gedurende een periode van 5 jaar de lage bijtelling van 4% tot en met een nieuwwaarde van € 50.000. Heeft u dan een nieuwe auto van de zaak waarvan de nieuwwaarde hoger is dan dit bedrag? Voor zover deze waarde hoger is dan € 50.000 geldt dan een bijtellingspercentage van 22%.

 

Een paar voorbeelden ter illustratie.

Auto Nieuwwaarde moment aankoop Waarde in het economische verkeer Bijtelling bij uw bruto inkomen in box 1
Tesla model S 75d (nieuw) € 90.000 Niet van belang 4% maal € 90.000 = € 3.600. Heeft u vanaf 2019 een nieuwe Tesla van de zaak of verloopt de 5 jaarsperiode in 2019 (of daarna) van uw huidige Tesla? Dan bedraagt de bijtelling 4% maal € 50.000 + 22% maal € 40.000 = € 10.800.
Mercedes E 200d (nieuw) € 57.000 Niet van belang 22% maal € 57.000 = € 12.540
BMW 5-serie uit 2002 Niet van belang € 9.000 35% maal € 9.000 = € 3.150

Betaalt u een eigen bijdrage aan uw werkgever? Dan wordt dit bedrag in mindering gebracht op uw bijtelling. De bijtelling kan echter nooit negatief zijn.

Overige fiscale voordelen van elektrisch rijden

Andere fiscale voordelen van elektrisch rijden zijn: over de aankoopprijs is geen BPM verschuldigd en de eigenaar hoeft geen wegenbelasting te betalen. In sommige gemeenten hoeven berijders van elektrische auto’s geen parkeerbelasting te betalen. Er komt een wetsvoorstel waarin gemeenten de mogelijkheid krijgen om lagere parkeertarieven vast te stellen voor auto’s met een geringe uitstoot van schadelijke stoffen.

 

Fiscale voordelen van elektrisch rijden voor de ondernemer

Koopt een ondernemer of onderneming een nieuwe duurzame auto? Dan komt deze (onder bepaalde voorwaarden) in aanmerking voor de Milieu Investeringsaftrek (MIA) en willekeurige afschrijving milieu investering (Vamil). Deze aftrekposten verlagen de belastbare winst. Met de MIA profiteert de ondernemer of onderneming van een investeringsaftrek die kan oplopen tot 36% van het investeringsbedrag. Dat komt bovenop de gebruikelijke investeringsaftrek. Met de Vamil kan de ondernemer 75% van de investeringskosten afschrijven. Dat kan op een door de ondernemer zelf te bepalen tijdstip en levert een liquiditeit- en rentevoordeel op. Waterstofauto’s komen in aanmerking voor 36% MIA en 75% Vamil. Volledig elektrische auto’s zonder CO2-uitstoot komen in aanmerking voor 36% MIA. Plug-inhybride personenauto’s met een CO2-uitstoot van > 0 – 30 gr/km komen in aanmerking voor 27% MIA. Plug-inhybride auto’s met een dieselmotor zijn uitgesloten voor de MIA, net als plug-inhybrides met een uitstoot meer dan 30 gr/km. De bedragen waarover de percentages worden berekend, zijn gemaximeerd.

 

Milieutechnische aspecten

Drie jaar geleden heeft TNO onderzoek verricht naar de milieu-aspecten van auto’s. De uitkomst van het onderzoek is dat de totale CO2-emissie varieert van ongeveer 250 gr/km voor een gemiddeld benzinevoertuig tot ongeveer 75 gr/km voor een elektrisch voertuig op groene stroom. Hierbij is gekeken naar de productie, onderhoud en recycling van het voertuig en het maken van de energie en het verbruiken van de energie door de auto. Een elektrische auto heeft bij gebruik van overwegend grijze stroom nog altijd een ca. 30% lagere CO2-emissie ten opzichte van een benzine-auto.

Naast CO2 heeft TNO ook gekeken naar onder andere de fijnstof uitstoot. De uitstoot fijnstof van een elektische auto op groene stroom is ongeveer 1/10 van die van een auto op benzine. Elektrische auto zullen in tegenstelling tot oude benzineauto’s en vele dieselauto’s welkom blijven in steden.

 

Een elektrische auto privé kopen

Koopt u een elektrische auto privé? Het kopen daarvan heeft kort samengevat de volgende voor- en nadelen:

Voordelen:

  • U hoeft geen BPM te betalen
  • U hoeft geen wegenbelasting te betalen
  • U heeft minder onderhoudskosten
  • U heeft minder energiekosten
  • Het is beter voor het milieu
  • U blijft in alle steden welkom met uw elektrische auto

Nadelen:

  • Een elektrische auto is nu nog in aanschaf duurder dan een ‘gewone’ auto
  • De prijs per kilometer is hoger ten opzichte van een ‘gewone’ auto
  • U kunt niet overal ‘tanken’
  • Het aanbod van elektrische auto, en daardoor de keuze, is beperkter
  • U kunt minder ver rijden met een volle ‘tank’ dan een ‘gewone auto’

Conclusie: is duurzaam autorijden voordelig? 

Het rijden met een elektrische auto van de zaak of in privé biedt diverse fiscale voordelen. Daarnaast is een elektrische auto voor het milieu beduidend beter. Tevens zult u met een elektrische auto welkom blijven in steden.

Nadelen zijn er ook: de komende jaren zullen de kosten per kilometer hoger zijn ten opzichte van gewone auto’s. Dat vertaalt zich voor de leaserijder in een hoger leasetarief. Daarnaast kunt u minder ver rijden met een volle ‘tank’. Ook is de keuze in elektrische auto’s nu nog beperkt.

Deel deze pagina

Artikel geschreven door:

Profiel foto van Masha Bril
Masha Bril Pensioenen, levensverzekeringen, banksparen

Masha Bril studeerde Bedrijfseconomie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en voltooide de Masteropleiding Financial Planning aan dezelfde universiteit. Daarnaast studeerde hij fiscaal pensioenrecht en pensioenrecht aan de Vrije Universiteit. Hij werkt sinds 1999 binnen de Private Banking tak van de bank. Binnen het Kenniscentrum Vermogensadvies houdt hij zich onder andere bezig met pensioenen en lijfrenten. Daarnaast is hij een docent aan o.a. de Erasmus Universiteit. Hij studeert momenteel fiscaal recht aan Nyenrode Business Universiteit.

Van gedachten wisselen met een specialist?

  • Wanneer het u uitkomt
  • Vrijblijvend
  • Persoonlijk
Is duurzaam autorijden voordelig?
0.0/5 score (0 stemmen)
ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus
Logo of ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus