ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus

De klant verwacht dat wij naast hem staan

Als je aan klanten zou vragen om een bank te omschrijven, dan zal ‘ondernemend’ niet hoog op het lijstje staan. Toch hebben wij veel ondernemers als klant. Wat verwachten zij van de bank? Dat is voor mij een zeer interessante en relevante vraag nu ik bij Private Wealth Management aan een nieuwe uitdaging ben begonnen.

De wereld van banken en bedrijven ligt ogenschijnlijk ver uit elkaar. De bank moet vertrouwen uitstralen, moet een ‘goed huisvader’ zijn voor toevertrouwde middelen. Risico’s nemen, dat wat ondernemers doen, is soms bankvreemd. Toch zijn banken ook bedrijven. Wat kunnen wij leren van onze klanten? Hoe kunnen wij náást onze klant gaan staan en met hen meedenken? Wat vinden zij écht belangrijk?

Wilt u meer weten over Private Wealth Management?

Wilt u graag meer weten over Private Wealth Management en de mogelijkheden bij ABN AMRO MeesPierson? Meer informatie vindt u hier:

Nu ik me ga inzetten voor de vermogende klanten van Private Wealth Management – waaronder ook veel ondernemers – wil ik erachter komen wat het antwoord op die vragen is. Maar ook: wat maakt hen zo succesvol? En nog belangrijker: wat moeten wij doen om als bank van toegevoegde waarde voor hen te zijn?

Niet bang om te falen

Uit onderzoek blijkt dat succesvolle ondernemers anders denken dan mensen die ‘in loondienst’ zijn. Ze durven op hun intuïtief cognitieve denkstijl te vertrouwen als ze beslissingen nemen of risico’s inschatten. Echte ondernemers laten zich niet beperken door tijd om zaken te doen. En als er een probleem is, dan stopt dat bij de ondernemer, want hij of zij lost het op.

Heeft u onze documentairereeks op RTL Z gezien over het leven van vermogenden in Nederland? Daar vertelt een aantal ondernemers met welke vraagstukken zij worstelen, hoe en waarvoor zij hun vermogen inzetten en of dat vermogen hen heeft veranderd. Wat opvalt, is dat deze mensen niet bang zijn om te falen. Ze zoeken en zien kansen en omarmen veranderingen. Van dat laatste kunnen wij als bank nog wel wat leren.

Blijvend relevant zijn

Wij moeten in ieder geval weer leren om echt met onze klanten in gesprek te komen. Voor klanten van Private Wealth Management zijn juist face-to-face contact en maatwerk dé kernwoorden. Daarbij richten we ons vooral op onderwerpen zoals betalen, financieren beleggen en filantropie.

Maar waar heeft de klant nog meer behoefte aan? En wil hij ons inderdaad altijd in levenden lijve ontmoeten om onze betrokkenheid te ervaren? Ik vraag me af of we het in deze steeds meer digitaliserende wereld niet nog beter en anders kunnen doen. En we krijgen alleen antwoord door de klant deze vragen te stellen. Juist in deze tijd is een luisterend oor belangrijker dan ooit.

Verwachtingen overtreffen

De toenemende digitalisering zorgt ervoor dat wij meer tijd over houden om aan de écht complexe en uitdagende vraagstukken van onze klanten te werken. Gesprekken bijvoorbeeld over bedrijfsoverdracht, een beursgang, een ingewikkelde overname of strategische filantropie en manieren om meer maatschappelijke impact met het vermogen te creëren. Ik ben ervan overtuigd dat veel van deze voor mij ‘nieuwe’ klanten ‘self directed’ zijn.

Daar moeten we in onze bediening rekening mee houden en daarom denk ik dat we hen moeten laten vertellen hoe ze onze producten en ons advies willen ontvangen. De afgelopen tijd heb ik vooral geluisterd naar onze Private Wealth Managers, naar andere collega’s en – vanzelfsprekend – naar onze klanten zelf. Hoe overtreffen wij hun verwachtingen en hoe zorgen we ervoor dat zij linksom of rechtsom hun doel kunnen bereiken? Daar ga ik mij samen met mijn team de komende tijd op richten.

Deel deze pagina

Artikel geschreven door:

Profiel foto van Marianne Verhaar
Marianne Verhaar Directeur Private Wealth Management

Een groot vermogen geeft u veel vrijheid, maar vraagt ook om discretie en maatwerk. Marianne Verhaar is directeur Private Wealth Management bij ABN AMRO MeesPierson, dé dienstverlening voor zeer vermogenden.

Voorheen schreef Marianne artikelen als directeur Relatiemanagement Goede Doelen en directeur Filantropie Advies.

 

Van gedachten wisselen met een specialist?

  • Wanneer het u uitkomt
  • Vrijblijvend
  • Persoonlijk
ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus
Logo of ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus