Chat with us, powered by LiveChat

ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus

Luxe als beleving

De vooruitzichten voor luxemerken zijn goed, maar de consumptie van luxeproducten zal gaan veranderen.

Een van de grootste trends waar beleggers naar moeten kijken als ze beoordelen of ze willen beleggen in luxe-aandelen, is de verschuiving van luxe als bezit naar luxe als beleving.

In de visie van het trendbureau Pearlfisher (met vestigingen in Londen en New York), opgetekend in het rapport ‘Luxury Mode’, zou het zomaar kunnen zijn dat juwelen in de toekomst vooral gehuurd worden. Als je gaat trouwen of een ander feest voor de deur hebt staan, kun je zeer kostbare juwelen en andere luxe artikelen een tijdje gebruiken, om ze na afloop van de festiviteiten te retourneren. Daar hangt uiteraard een prijskaartje aan. Maar waarom zou je alles willen bezitten?

Niet alleen juwelen, maar ook kleding en horloges zullen relatief vaker gehuurd worden. Daarmee verandert de luxe-industrie van een productenbusiness in een services-business.

Onderscheidend blijven

Een ander trendbureau, Huge (uit Brooklyn, NY), stelt dat het snel gaat in de luxe-industrie. Wat gisteren luxe was, is vandaag gewoontjes. Neem butler-services of limousines. Die zijn al lang beschikbaar voor ‘gewone’ mensen, die slechts enkele uren gebruik willen maken van deze diensten.

Daarmee is het voor de echt vermogenden keer op keer een uitdaging, aldus Huge, om zich te onderscheiden; een goudmijn voor LVMH en andere ondernemingen die de honger naar luxe van de bovenklassen pogen te stillen.

Volgens een onderzoek van Bain & Company, adviesbureau voor strategie en bedrijfsmanagement, groeit de industrie van luxeproducten wereldwijd momenteel met vijf procent. Met een omzet in de wereld van ongeveer 235 miljard euro, waarvan een kwart door Frankrijk wordt gerealiseerd, geeft de sector van luxegoederen blijk van een ongeëvenaarde economische dynamiek.

Een vergelijkend onderzoek van de Franse Kamer van Koophandel in Parijs laat zien dat van de 270 mondiale luxe-merken er 130 Frans zijn.

Vooruitzichten

De vooruitzichten voor de luxe-industrie zijn goed. Natuurlijk blijven conjuncturele ontwikkelingen invloed uitoefenen op de kortetermijnresultaten, aldus het rapport van Bain & Company. Maar op de langere termijn zullen wereldwijd jaarlijks miljoenen mensen in de markt zijn voor luxe artikelen. De traditionele merken zullen daarvan het meest profiteren, want dat is wat veel consumenten zoeken: authentieke merken met een lange historie.

Lees ook:

Deel deze pagina

ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus
Logo of ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus