Direct naar content

‘Family legacy – It’s more than just inheritance’. Als er één statement van toepassing is op de kinderen van onze vermogende klanten, dan is het deze. Jonge millennials ervaren het vermogen van hun ouders in eerste instantie vaak eerder als een last dan een lust. Tot ze zich bewust worden van de impact die zij met dat vermogen kunnen creëren.

Dat we klanten hebben die ons advies vragen om aan hun vermogen maatschappelijke betekenis te geven, is het mooie van mijn werk. Een jaar of acht geleden was het nog ondenkbaar om als bank een afdeling Filantropie Advies in huis te hebben. En nu? Nu hebben we vier professionals die onze vermogende klanten adviseren over hoe zij met hun vermogen iets kunnen bijdragen aan de maatschappij. Daarmee spelen we in op de trend dat steeds meer klanten actief – en tijdens hun leven – in tijd, geld en ervaring willen bijdragen aan een betere wereld.

Sterke verantwoordelijkheid

Goed doen is niet per se makkelijk. Ik zie hoe belangrijk onze klanten van Private Wealth Management het vinden dat hun kinderen goed voorbereid zijn op het krijgen en hebben van vermogen. Velen voelen een sterke verantwoordelijkheid ten aanzien van de toenemende ongelijkheid en de uitdagingen waarmee onze samenleving wordt geconfronteerd. En zij hebben bovendien de keuze over hoe het vermogen wordt gebruikt, zowel filantropisch als in hun beleggingen.

Filantropie en millennials

Het gaat er bij de kinderen van onze klanten niet om hoeveel vermogen ze hebben. Ze willen vooral de positieve verandering zien die hun bijdrage creëert. Voor deze millennials hebben we al een Generation Next Academy, waarin we hen helpen om via bijeenkomsten financieel ‘ervaren’ te worden. Daar hebben we gemerkt dat het onderwerp filantropie en impact investing ook bij deze generatie een onderwerp is dat aanslaat. Onderzoek toont aan dat millennials gepassioneerd, resultaatgericht en betrokken zijn. Reden genoeg om samen met collega Jasmijn Melse, hoofd Filantropie Advies, na te denken over de vraag: ‘Hoe kunnen wij de millennials helpen om maatschappelijke thema’s te verkennen en zelfstandig persoonlijke doelen te formuleren?’

Meest invloedrijke families

Op de laatste NEXUS Europe Summit in Rotterdam, waarvoor we de (jongvolwassen) kinderen van onze klanten in de leeftijd van 18-30 hadden uitgenodigd, werd op deze en andere vragen antwoord gegeven. Daarom bekijken we of we bijvoorbeeld samen met Nexus deze kinderen verder kunnen helpen. NEXUS is een in de Verenigde Staten opgerichte internationale non-gouvernementele organisatie (NGO).

Het doel van NEXUS is om uitzonderlijke maatschappelijke innovators, de volgende generatie filantropen, impact beleggers en toonaangevende ondernemers van ’s werelds meest invloedrijke families in een besloten en veilige omgeving bij elkaar te brengen. In Rotterdam stonden onder andere Ahmed Aboutaleb (de burgemeester van Rotterdam), Willemijn Verloop (oprichtster van War Child) en Bernhard van Oranje op de sprekerslijst, evenals talloze andere internationale filantropen en ondernemers. Ook onderwerpen als ‘Family legacy – it’s more than just inheritance’ en ‘How cities and technology can be platforms to drive positive change’ kwamen tijdens het driedaagse event aan bod.

Talenten inzetten om zelf impact te creëren

Mijn collega Jasmijn gaf er namens de bank een workshop over de oprichting van een familiestichting en de mogelijkheid om zelf impact te creëren. Zo helpen we millennials, als een soort van mentor, om na te denken over wat ze met het vermogen dat straks vrijkomt, kunnen bereiken. Veel kinderen ervaren het als een uitdaging om hun ouders te evenaren en aan hun verwachtingen te voldoen, totdat zij zich realiseren dat zij naast het vermogen vooral hun talenten kunnen inzetten om de wereld een beetje mooier te maken. Door hen op informele wijze en in een besloten omgeving met gelijkgestemden te adviseren, realiseren zij zich ook hoe mooi het is om uitdagingen aan te pakken.

De toekomst

Mensen identificeren zichzelf door verhalen te vertellen en voorbeelden te noemen over thema’s die zij belangrijk vinden. Dit helpt ook in onze gesprekken met deze millennials over impact investing en filantropie. Daarmee bereiden wij niet alleen de volgende generatie voor op hun toekomstig vermogen, maar verdiepen wij ons ook in onze relatie met hen. Want ook de kinderen van onze relaties zijn onze klanten.

Heeft u een vraag over dit artikel?

De specialisten van ABN AMRO MeesPierson komen graag met u in contact.