Chat with us, powered by LiveChat

ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus

Nieuw belastingstelsel (22): duurzaamheid en Tesla

Veel mensen denken bij duurzaamheid aan Tesla. Omdat vooral dit automerk elektrisch autorijden promoot. Maar ook andere automerken zijn hiermee bezig. In 2012 introduceerde Tesla een model dat van de grond af aan is opgebouwd om 100% elektrisch te zijn: de Tesla Model S. “Het is Tesla’s missie om de overgang van de wereld naar duurzaam transport te versnellen.” Sterke fiscale prikkels voor schone auto’s helpen daarbij. Hieronder ga ik in op de laatste ontwikkelingen.

Subsidie wagenpark omlaag

De overheid zou het wagenpark in de afgelopen jaren voor in totaal ongeveer 6 miljard euro hebben gesubsidieerd. Van het kabinet moet dat bedrag in de toekomst omlaag. Maar niet iedere belastingverhoging zorgt voor een hogere belastingopbrengst. Dat bleek onlangs weer uit antwoorden van staatssecretaris Wiebes van Financiën op Kamervragen over de opbrengst van de oldtimertaks. Deze taks is aangescherpt, zie mijn oldtimerblog daarover, maar de opbrengst valt erg tegen. Veel bezitters van oldtimers hebben wel hun oldtimer geschorst, gesloopt of geëxporteerd, maar vaak geen nieuwe schone auto gekocht.

Cataloguswaarde belangrijk voor autobijtelling vanaf 2019

De autobijtelling gaat volgens het kabinetsplan ‘Autobrief II’ (voor de autotaks in 2017-2020) voor plug-in hybrides vanaf 2017 en voor dure elektrische auto’s vanaf 2019 omhoog. In mijn vorige autoblog staat hierover meer informatie. Dit najaar verwacht ik het wetsvoorstel hiervoor.

In 2015 en in 2016 is de autobijtelling voor het privégebruik van alle nieuwe elektrische auto’s 4% van de catalogusprijs. Volgens genoemde Autobrief zou vanaf 2019 deze 4%-autobijtelling alleen nog gelden voor nieuwe elektrische auto’s met een catalogusprijs tot € 50.000,-. Voor het deel van de catalogusprijs boven € 50.000,- geldt dan de 22%-bijtelling. Deze beperking geldt niet voor auto’s die elektrisch rijden op waterstof.

Geen ‘Tesla-taks’

Een afzonderlijke categorie dus bij elektrische auto’s. En wat wil het geval? Tesla’s Model S blijkt de enige elektrische auto met een catalogusprijs boven € 50.000,-! Dan zou alleen voor deze nieuwe Tesla’s vanaf 2019 gedeeltelijk een bijtelling gaan gelden van 22% in plaats van 4%. Terwijl het een elektrische auto is. Is dan sprake van een ‘Tesla-taks’? Staatssecretaris Wiebes vindt van niet. Hij zou het ‘on-Nederlands’ en ‘onliberaal’ vinden om Tesla te ‘pesten’ met een speciaal tarief voor de populaire Tesla Model S. De bewindsman gaat ervan uit dat meer fabrikanten dan ook vergelijkbare schone auto’s in deze prijsklasse hebben. En dat Tesla ook in 2019 een auto heeft met een volledige 4%-bijtelling. Geen ‘Tesla-taks’ dus.

Gunstige verwachtingen

Ook uit de antwoorden van staatssecretaris Wiebes op diverse Kamervragen over de Autobrief blijkt dat hij ervan uitgaat dat auto’s in de toekomst schoner worden. Met een lagere CO2-uitstoot. De staatssecretaris heeft weliswaar de belastinggevolgen voor diverse voertuigen/uitvoeringen berekend, maar hij gaat ervan uit dat deze auto’s in 2020 niet meer bestaan. “Naar verwachting hebben de op dat moment gangbare automodellen weer minder CO2-uitstoot, zodat navenant minder belasting hoeft te worden afgedragen dan uit de berekeningen blijkt.”

Samen duurzaamheid bevorderen

Ik hoop dat alle autofabrikanten de verwachtingen kunnen waarmaken. Toyota bijvoorbeeld kwam in het nieuws met de doelstelling van een emissiereductie van 90% in 2050. Op de website van Tesla staat dat “elke nieuwe generatie auto’s in toenemende mate betaalbaarder moet zijn.” Schonere auto’s die betaalbaar zijn. Meer elektrisch autorijden. Met goede en sterke fiscale prikkels van het kabinet. Zo kunnen we samen duurzaamheid bevorderen. Dat zou goed zijn voor ons milieu en ons klimaat, voor de autobranche en niet op de laatste plaats voor autorijdend Nederland.

Bron van het beeld bij dit artikel is Tesla Motors.

Deel deze pagina

Artikel geschreven door:

Profiel foto van Peter Pleijsant
Peter Pleijsant Fiscaliteit, vastgoed en bedrijfsoverdracht

Studeerde Fiscaal Recht in Leiden en werkte als belastingadviseur bij Deloitte. Sinds 2006 werkt hij bij ABN AMRO MeesPierson. Peter Pleijsant houdt zich bezig met fiscaliteit, vastgoed en bedrijfsoverdracht.

Vrijblijvend van gedachten wisselen met een specialist?

ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus
Logo of ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus