ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus

Ons strategisch partnership met Goede Doelen Nederland

Impact, duurzaamheid en innovatie, dat zijn de drie speerpunten van de strategische samenwerking die ABN AMRO en Goede Doelen Nederland sinds 1 oktober met elkaar aangaan. We werken sinds 2012 samen, maar dit partnership brengt die samenwerking naar ‘the next level’.

Ik ben er trots op en ik geloof er oprecht in dat we met elkaar essentiële doorbraken kunnen realiseren. Dat is nodig, want de goede doelen doen hun goede werk in een uitdagende tijd. Tijden veranderen en de behoefte van donateurs ook. Door deze uitdagingen is de wens ontstaan om de samenwerking verder te intensiveren. Als bank kunnen én willen we actief meedenken over de kansen die technologische ontwikkelingen bieden.

Samen met klanten impact creëren

Met dit partnership bereiken we maar liefst 160 erkende goede doelen waarvan Goede Doelen Nederland de brancheorganisatie en belangenbehartiger is. In 2012 begon onze samenwerking vanuit hun vraag naar een scherp tarief voor het inkomende betalingsverkeer. Iedere euro die aan het goede doel zelf besteed kan worden, is er immers één. In de duurzaamheidsstrategie van ABN AMRO staan klimaatverandering, mensenrechten, circulaire economie en sociaal ondernemerschap centraal. Het strategische partnership geeft ons een fantastisch platform om deze duurzame ambities te vertalen naar de goede doelen.

Constructieve dialoog

Is zo’n strategisch partnership dan nodig om het verschil te maken? Nee, wellicht niet. Ik zie het eigenlijk meer als een soort liefdesverklaring, een wederzijds commitment. Het is niet vrijblijvend. Bij Instituten & Charitas zijn we de strategische partner die begrijpt voor welke uitdagingen de goede doelen staan.Dit partnership stelt ons in staat goede doelen nog beter te helpen om hun maatschappelijke doelen te bereiken. Bijvoorbeeld door kennis te delen via sessies over innovaties, zoals Tikkie en blockchain, impact meten, ontwikkelingen op het gebied van betalingsverkeer en filantropie. En door samen een open en constructieve dialoog aan te gaan tijdens strategische bijeenkomsten.

‘Impact challenge’

Als bank willen we niet alleen zelf, maar ook met onze klanten impact creëren. We vinden het namelijk belangrijk dat iedereen ziet dat de gedoneerde euro’s het maatschappelijke effect behalen dat wordt beloofd. Daarom zijn we ook actief betrokken bij de ‘impact challenge’, een sectorbreed initiatief om de maatschappelijke impact van de goede doelen te vergroten en zichtbaar te maken. Deze strategische samenwerking is de kroon op het werk van ons team dat al jarenlang laat zien hoe belangrijk het werk van de goede doelen is. Door de komende jaren de focus te leggen op impact, duurzaamheid en innovatie weet ik zeker dat we nóg meer voor onze klanten en de sector kunnen betekenen.

Deel deze pagina

Artikel geschreven door:

Profiel foto van Koosje Ploegmakers
Koosje Ploegmakers Directeur Relatiemanagement Instituten & Charitas

Koosje Ploegmakers is Directeur Relatiemanagement Instituten & Charitas. Ze adviseert met haar team maatschappelijke organisaties op het gebied van governance, betalingsverkeer en duurzaam vermogensbeheer. Ook denkt zij mee graag mee met innovatieve oplossingen op het gebied van fondsenwerving.

Vrijblijvend van gedachten wisselen met een specialist?

ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus
Logo of ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus