ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus

Over effectief altruïsme en beter worden in ‘goed doen’

Goed doen voor anderen en de wereld verbeteren. Het lijkt eenvoudig, maar is het niet. Want hoe weet u of dat wat u doet daadwerkelijk helpt, ook op de lange termijn? En wat werkt het beste? Daarvoor is grondig uitzoekwerk nodig. En dát is eigenlijk wat effectief altruïsme in de kern inhoudt: het maximaal proberen bij te dragen aan een betere wereld.

‘Filantropie Advies helpt klanten bij het realiseren van hun filantropische ambities, zegt Frank Aalderinks, Specialist Filantropie bij ABN AMRO MeesPierson. ‘Wie (een deel) van zijn vermogen wil inzetten om te investeren in een betere wereld, komt voor allerlei keuzes te staan. We zien dagelijks dat advies erg welkom is, want wat wordt mijn focus als ik ga schenken? Hoe beoordeel ik goede doelen en waar heeft mijn donatie écht effect?’

Maximaal goed doen

‘Wij adviseren onze klanten over nieuwe stromingen en ontwikkelingen in de filantropie. Effectief altruïsme is zo’n stroming. Er is een nieuw type ondernemende filantroop opgestaan. Zij zien goed doen als een intellectuele en morele uitdaging. Zij kijken op zo’n manier naar filantropie dat ze niet alleen geven op basis van gevoel, maar juist ook heel erg met het “hoofd”.’ Effectief altruïsme is bijvoorbeeld erg populair bij ‘tech-ondernemers’ in SilliconValley. ‘Bill Gates en zijn vrouw, en de jongere ondernemers Elon Musk en mede Facebookoprichter Dustin Moskovitz zijn aanhangers. Zij streven naar maximaal effect met hun donaties.’

Je kunt je euro maar één keer uitgeven

‘Ook wij zien bij onze klanten een toenemende belangstelling voor de effectiviteit van goede doelen’, zegt Aalderinks. ‘We adviseren vaak ondernemers, of mensen die een onderneming hebben gehad. Zij zijn nog niet eerder actief geweest als filantroop en zijn bereid om hier tijd en energie in te steken. Ze willen zich echt verdiepen, ze kiezen niet op basis van een gevoel, maar willen onderzoek doen naar welk goed doel het beste effect sorteert. Iedere euro kun je tenslotte maar één keer uitgeven.’

Hoe kan ik zoveel mogelijk levens redden?

Als de klant vraagt hoe hij het  ‘meeste’ goed kan doen voor zoveel mogelijk mensen, dan introduceert Filantropie Advies effectief altruïsme. Hoe werkt het? Aalderinks legt uit dat mensen van nature in veel gevallen kiezen voor thema’s en organisaties die emotioneel aantrekkelijk zijn om aan te schenken. ‘Volgens effectief altruïsten zegt emotionele aantrekkingskracht weinig over of de schenking ook daadwerkelijk veel positieve verandering teweegbrengt. Effectief altruïsten gaan rationeler met filantropie om en gebruiken onderzoek om te bepalen welke interventies het meest effectief zijn. Experts onderzoeken wat de grootste oplosbare problemen in de wereld zijn en welke organisaties het beste werk daarvoor doen. GiveWell is een organisatie die dit onderzoek doet naar goede doelen met de grootste positieve impact. Dit zijn organisaties die zich veelal richten op armoedebestrijding, gezondheidszorg en dierenwelzijn. Zij doen dit met projecten die relatief weinig kosten en veel effect hebben. Denk bijvoorbeeld aan organisaties die veel mensenlevens redden doordat zij zorgen voor muskietennetten tegen malaria of ontwormings- en voedselverbeteringsprogramma’s uitvoeren in Afrikaanse landen.’

Een goed doel moet aansluiten bij de wens van de klant

Bij Filantropie Advies staat de wens van de klant altijd voorop. Aalderinks: ‘De vraag is: wat wil de klant realiseren met zijn schenkingen? Filantropie is meestal iets heel persoonlijks. Effectief altruïsme is zeker niet passend voor iedere filantroop. De motieven en interesse van de schenker waarborgen ook de diversiteit en verscheidenheid van filantropie. Het is aan ons om passende goede doelen en projecten voor te stellen waar de schenking bijdraagt aan het gewenste doel dat de klant voor ogen heeft. Dit kan van alles zijn, van armoedebestrijding, klimaatbeheersing, hulp aan vluchtelingen tot talentontwikkeling van jonge musici et cetera.’

Meer weten?

Wij staan klaar voor onze klanten die hun filantropie willen structureren en professionaliseren. Hoewel effectief altruïsme nog een niche is, kunnen we veel over deze manier van denken leren voor de toekomst van de filantropie. Wij helpen onze klanten graag die meer willen leren en deze stroming willen integreren in hun schenkingsstrategie. Meer weten? Kijk op Filantropie Advies.

Deel deze pagina

Artikel geschreven door:

Profiel foto van Frank Aalderinks
Frank Aalderinks Specialist Filantropie Advies

Frank Aalderinks is specialist filantropie advies bij ABN AMRO MeesPierson. Hij adviseert mensen bij hun donaties en het selecteren van goede doelen. Ook helpt hij bij het oprichten van stichtingen en het professionaliseren van vermogensfondsen en fondsenwervende instellingen.

Vrijblijvend van gedachten wisselen met een specialist?

ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus
Logo of ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus