Chat with us, powered by LiveChat

ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus

Durft u nog wel te klikken?

Als u e-mail gebruikt, dan heeft u er vast weleens eentje gehad: een phishing mail. Dat zijn die valse e-mailtjes die lijken alsof ze van een bekende afzender, zoals ABN AMRO, zijn.

In werkelijkheid zijn ze afkomstig van cybercriminelen die op uw geld uit zijn. Het kan overigens heel goed voorkomen dat u ze ook krijgt van een bank waar u niet bankiert. Cybercriminelen weten namelijk helemaal niet waar u bankiert. Gericht hengelen kunnen ze dus niet. Daarom gooien ze een dynamietstaaf in de vijver, dan komt er vanzelf wat bovendrijven. Helaas voor ons zijn er 3 redenen dat ze extra graag in Nederlandse vijvers ‘phishen´.

1. In Nederland zijn weinig banken

Cybercriminelen runnen eigenlijk gewoon een bedrijf: ze willen zo min mogelijk kosten maken om zoveel mogelijk geld te verdienen. Voor een succesvolle phishing campagne hebben ze het volgende nodig:

  • Een phishing mail die moet lijken op wat een bank in kwestie zou versturen
  • Een bijbehorende nepwebsite die lijkt op de omgeving van de bank
  • De klanten die bij die bank horen

Nu hebben wij weinig banken in Nederland. Dat betekent dat ze hier minder tijd hoeven te investeren in ontwerpen van e-mails en websites. Ook hebben ze een grotere kans dat de email bij een klant van die bank terecht komt. Kijkt u bijvoorbeeld naar Duitsland, daar hebben ze maar liefst 9 keer zoveel banken als in Nederland. Dat wil dus zeggen; er is daar 9 keer zoveel dynamiet nodig tegen een kleinere kans dat ze op de juiste vissen gooien.

2. Internetadoptie is hoger in Nederland dan in andere landen

Die cybercriminelen kijken naar meer factoren om hun kansen te verhogen. In België zitten bijvoorbeeld twee keer zo weinig banken als in Nederland. Toch is de jaarlijkse aan Internet Bankieren gerelateerde schade daar 3 á 4 keer zo klein. Dit heeft te maken met de mate waarin Nederland het internet geadopteerd heeft. Als we kijken naar toegang tot het Internet dan scoren we ongeveer 10 procentpunten hoger dan België. Ook zijn wij Nederlanders vaker online te vinden in vergelijken tot onze zuiderburen met een internetaansluiting.

3. Nederlanders gebruiken veel vaker Internet bankieren

Een laatste aantrekkelijk eigenschap van Nederlanders is dat ze vooruitstrevend zijn. Het gebruik van Internet Bankieren is hier de standaard. Dat is in veel andere landen totaal anders. Waar de meesten van u thuis achter de laptop of zelfs met smartphone uw bankzaken regelen, zwaait 13% van de Fransen nog met een chequeboekje. Ter vergelijking: u doet dit sinds 2002 al niet meer, want toen hebben we ze in Nederland afgeschaft.

Uitnodiging: Bekijk de video over valse emails

Ik hoop dat ik u duidelijk heb kunnen maken waarom cybercriminelen zo graag in Nederland komen Phishen. Maar ik heb u nog niet verteld hoe ze aan uw email adres komen. Of hoe ze nu precies bij uw geld komen. Ook heb ik u niet verteld wat ABN AMRO hier aan doet. Of waar u op moet letten om te zorgen dat u geen slachtoffer wordt van deze praktijken.

Als u dát wilt weten, kijkt u dan naar onze video over valse emails. Mijn collega en ik gaan in deze video in op veelgestelde klantvragen over dit onderwerp.

Deel deze pagina

Artikel geschreven door:

Profiel foto van Guus Steegmans
Guus Steegmans Specialist Veilig Bankieren, Betalingsverkeer

Studeerde Communicatie- en Informatie Wetenschappen in Utrecht en werkte sinds 2006 bij ABN AMRO in verscheidene functies gerelateerd aan betalingsverkeer. Sinds 2015 houdt hij zich specifiek bezig met Veilig Bankieren waarbij hij zich richt op awareness en klantbeleving.

Vrijblijvend van gedachten wisselen met een specialist?

ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus
Logo of ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus