Chat with us, powered by LiveChat

ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus

Portret Lydia Jumelet: barrières wegnemen met Tikkie

‘Om te weten of iets werkt, moet je het proberen’

Giro555 wil zoveel mogelijk geld inzamelen, bij zoveel mogelijk mensen, met zoveel mogelijk middelen. Wij betalen niet voor campagnes of advertenties. RTV-spotjes krijgen wij gedoneerd. Als er een ramp heeft plaatsgevonden en wij zenden een spotje uit na het journaal, zien wij een grote piek in donaties. Dat is natuurlijk fantastisch. Maar het wordt wel steeds moeilijker om mensen te bereiken met massamedia, vooral de jonge doelgroep.

De betaalmogelijkheden zijn tegenwoordig oneindig. Wij zijn altijd bezig met vernieuwing en innovatie. Om te weten of iets werkt, moet je het proberen. Toen Tikkie net op de markt was, dachten wij meteen: hier zit wat in. Zo zitten wij als organisatie echt in elkaar. Ik heb nog nooit ergens gewerkt waar deuren zo makkelijk opengaan. Na de vreselijke ramp in Sulawesi hebben wij binnen no time Tikkie ingezet om geld op te halen. Ik ben niet technisch onderlegd, maar ik weet wel dat er echt een technisch hoogstandje is uitgevoerd door de bank.

Met Tikkie kan een actie makkelijk ‘doorgetikt’ worden naar een vriend. Uiteindelijk hebben wij via deze weg €225.000 opgehaald. Mensen vroegen: “Waarom zijn jullie zo enthousiast, zoveel geld is dat helemaal niet?”. Dat klopt, met onze andere kanalen halen wij vaak miljoenen op. Maar wij verwachten dat dit allemaal mensen zijn die ‘normaal’ niet doneren. Daarnaast zijn de resultaten voor ons heel belangrijk. Wij hebben getest met verschillende bedragen. Gemiddeld is er €12 overgemaakt tegenover een gemiddelde van €54. Dat betekent dat er veel kleine donaties zijn gedaan, waarschijnlijk door veel jonge mensen die normaal niet doneren. Dan is €225.000 ineens heel veel.

Momenteel kijken wij samen met ABN AMRO hoe wij de samenwerking verder kunnen uitrollen. Tikkie heeft ruim 5 miljoen gebruikers waaronder veel jonge mensen. De vraag is hoe wij deze gebruikers kunnen motiveren om een betaling te doen met zo min mogelijk barrières. Moet er een pushbericht komen of speciale advertenties? Wij zien in ieder geval een heleboel nieuwe kansen om de jonge doelgroep te bereiken met Tikkie. Als je het mij vraagt, is dit nog maar het begin.

 

Deel deze pagina

ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus
Logo of ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus