ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus

Tikkie brengt extra beleving bij doneren en kan leiden tot hogere opbrengsten

Sinds de opkomst van de smartphone en de aftocht van contant geld, hebben goede doelen grotere moeite om bij het collecteren en fondsenwerven de gewenste bedragen op te halen. Maar de bereidwilligheid om te geven was en is nog altijd groot. Tikkie blijkt meer en meer hét instrument om de goede intenties om te zetten in gulle giften.

De klassieke collecte en de traditionele fondsenwerving innoveren. Of beter: ze móeten innoveren, stelt senior relatiemanager Jeroen Hofhuis van Instituten & Charitas bij ABN AMRO MeesPierson. Contant geld is al jaren op z’n retour en de verantwoordelijken voor fondsenwerving bij de goede doelen breken zich al jaren het hoofd hoe ze het potentiële enthousiasme voor de goede doelen bij collectes weer kunnen verzilveren. Een mogelijke oplossing? ‘Tikkie. Tikkie is een innovatie van ABN AMRO die in recordtempo enorm succesvol is geworden. Inmiddels hebben we ook ontdekt dat het een ijzersterk middel kan zijn om de opbrengsten bij goede doelen te verhogen.’

Volgens Hofhuis’ collega Rob Peelen, die eveneens samenwerkt met veel bekende goede doelen, gaan veel gesprekken over optimalisering van de opbrengsten nu over de inzet van Tikkie. ‘We praten veel met onze relaties over de vraag wat nu de beste oplossing is om om te gaan met het verdwijnen van de Acceptgiro en hoe we kunnen nadenken over alternatieven voor bijvoorbeeld premium sms. We komen dan steeds vaker uit bij Tikkie.’

Tikkie: een uitkomst voor goede doelen

Het succesverhaal van Tikkie is inmiddels bekend, vertelt Edwin van der Molen, actief als business developer bij Tikkie Zakelijk. ‘Betalen is in Nederland geen probleem, maar het kan wel makkelijker, eenvoudiger en sneller. Tussen consumenten onderling. Maar ook tussen bedrijven en instellingen aan de ene kant en de consument aan de andere kant. Vanaf de lancering van Tikkie herkenden velen de gebruiksvriendelijkheid, resulterend in inmiddels miljoenen downloads. Wij zijn nu volop bezig om de potentie ook in de zakelijke markt te benutten, en dus ook in de wereld van de goede doelen.’

Bij ABN AMRO MeesPierson Instituten & Charitas, gespecialiseerd in het bedienen van maatschappelijke organisaties, waren ze ook snel overtuigd van de potentie van Tikkie voor de goede doelen. ‘We zijn’, aldus Hofhuis, ‘heel snel gaan onderzoeken wat nu specifiek voor goede doelen de mogelijkheden zijn. Onze expertise ligt bij het meedenken met goede doelen in de volle breedte, maar zeker ook bij het verwerven van gelden van bestaande en nieuwe donateurs.’

‘Met de introductie van Tikkie is er ineens weer heel veel nieuws mogelijk’

Om een voorbeeld te geven van hoe Tikkie echt kan werken voor goede doelen, komt Rob Peelen uit bij de Hartstichting. De Hartstichting heeft maar liefst vijftigduizend collectanten die langs de deuren gaan. Om aan de deur geen nee te hoeven verkopen als mensen niet met de traditionele middelen kunnen of willen betalen, heeft de Hartstichting iedere collectant uitgerust met twee QR-codes. Een Tikkie QR-code en een iDEAL QR-code. Door de code te scannen kan eenvoudig gegeven worden via de mobiele telefoon. We zien dat verschillende collecterende fondsen dit voorbeeld volgen. Zo heeft ook de Maag Lever Darm Stichting in haar collecteweek de collectebussen uitgerust met Tikkie QR’s.

Peelen: ‘Daarnaast maken we het mogelijk om digitaal te collecteren via Tikkie.’ Zo konden tijdens de collecteweek van de Hartstichting digitale collectanten zich aanmelden via www.hartstichting.nl/collecteweek. ‘Nadat er een account is aangemaakt, kan er eenvoudig worden gecollecteerd via Tikkie.’

 

Een derde optie die de Hartstichting zag, is de sponsoring van collectanten. ‘Zij gaan door weer en wind langs de deuren om geld op te halen voor het goede doel, dus waarom zou je zo’n prestatie niet sponsoren? De Hartstichting heeft daarom het concept ‘sponsor een collectant’geïntroduceerd.

Hofhuis ziet bij zijn relaties nu het ene initiatief na het andere waar Tikkie een rol in speelt. ‘Zo is er de Rooms-Katholieke Parochie in het noorden van Nederland die via de bank gebruikmaakt van de QR- en Tikkie-oplossingen die we aanbieden.’

De mogelijkheden zijn legio, ziet Hofhuis. ‘Het is echt een inspirerende tijd. Lange tijd hadden goede doelen het jaar in jaar uit lastiger om gelden te werven. Met de introductie van Tikkie is er ineens weer heel veel nieuws mogelijk. De kracht van Tikkie blijkt toch de laagdrempeligheid in combinatie met het peer-to-peer-gevoel. Mensen snappen het concept goed, dus ook in de wereld van de goede doelen wordt geld geven ineens weer leuker.’

Bent u klant bij Instituten & Charitas? Uw relatiemanager denkt graag mee over de mogelijkheden en toepassingen. Daarnaast helpen wij u bij het opzetten van uw Tikkie Zakelijk-account. Binnen een week is uw account volledig ingericht, compleet met een eigen bedankpagina. En u betaalt geen vaste kosten. Zo kan uw organisatie snel aan de slag!  Bent u nog geen klant? Neem dan contact op met Jeroen Hofhuis, Rob Peelen, of Vincent Wijnbergen.

Jeroen Hofhuis: 06-12355836         Rob Peelen: 06-13491932         Vincent Wijnbergen: 06-30133435

Deel deze pagina

Tikkie brengt extra beleving bij doneren en kan leiden tot hogere opbrengsten
5.0/5 score (3 stemmen)
ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus
Logo of ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus