Chat with us, powered by LiveChat

ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus

Tikkie wint steeds meer terrein binnen maatschappelijke organisaties

Ruim een jaar geleden introduceerde ABN AMRO de betaalapp Tikkie ook voor zakelijke klanten. En inmiddels zetten goede doelen als de Hartstichting, Giro 555 en het Longfonds Tikkie in bij hun fondsenwerving. Ook kerken, scholen en musea ontdekken het gemak van Tikkie. Doneren met Tikkie is voor gebruikers niet alleen makkelijk, maar ook een leuke ervaring. Jolanda Deunhouwer adviseert relaties van Instituten & Charitas over hun betalingsverkeer: “Met Tikkie bereik je nieuwe donateurs, versterk je je campagne en doe je gebruikers een groot plezier.”

Daar waar bij de traditionele achterban de acceptgiro nog altijd de voorkeur geniet, weet Tikkie de mobiele gever te verleiden. Steeds vaker is het in campagnes, online fondsenwerving en collectes mogelijk via Tikkie te betalen en doneren. Naast het laagdrempelige karakter heeft Tikkie ook andere voordelen. Jolanda: “Door de inzet van Tikkie verminder je contante geldstromen, wat de veiligheid – bijvoorbeeld bij huis-aan-huis- of straatcollectes – ten goede komt. Ook helpt het betaalplatform inefficiënte processen te verbeteren, denk aan het tellen en storten van contant geld. Bovendien is het met Tikkie mogelijk om donateurs bij de organisatie te betrekken. Op de bedankpagina na de betaling kun je namelijk een op maat gemaakte boodschap of link naar de website meegeven.”

Zien gebruiken doet gebruiken

Het Tikkie-gebruik onder maatschappelijke organisaties kent verschillende vormen. “Binnen onze klantenkring zien we steeds meer nieuwe toepassingen van Tikkie. Naast goede doelen zijn nu ook scholen, musea en kerken gestart met het nieuwe betaalplatform. Los van het feit dat Tikkie steeds vaker bij allerlei bedrijven en organisaties opduikt, is het platform zelf ook in ontwikkeling. Er komen steeds nieuwe functionaliteiten bij. Als je daar het groeiend gebruik bij optelt, is het logisch dat steeds meer maatschappelijke organisaties deze vorm van betalen omarmen. Misschien kan ik dat het beste aan de hand van een paar voorbeelden illustreren.”

Tikkie op school

“Iedereen die de fase van schoolgaande kinderen heeft meegemaakt, kent de kleine ergernissen van het betalen van de vrijwillige ouderbijdrage, schoolreisjes en sponsorlopen. Veel ouders vergeten op tijd te betalen en moeten dan noodgedwongen met contant geld naar school. Scholen hebben geen voorzieningen om een snelle betaling mogelijk te maken en zijn op hun beurt veel tijd kwijt om het geld in te zamelen. Contant geld ophalen gaat dus met hoge kosten gepaard en brengt ook veiligheidsrisico’s met zich mee.”

Ouderbijdrage en schoolreis

Bij aanvang van het schooljaar 2018-2019 bood een christelijke basisschool in het westen van het land ouders de mogelijkheid om een Tikkie-betaalverzoek te ontvangen om de vrijwillige ouderbijdrage en schoolreis te betalen. Om de ouders voor te bereiden op de ontvangst van de Tikkie plaatste de school een bericht in de digitale nieuwsbrief. Toen het Tikkie-verzoek daarna nog even op zich liet wachten, kreeg de school meerdere reacties van ouders die zich afvroegen waar de Tikkie bleef. Binnen enkele dagen waren er meer dan 200 betalingen binnen, iets wat voorheen enkele weken of soms zelfs maanden duurde.

 Tikkie in de kerk

“Met de toenemende vergrijzing stellen alle maatschappelijke organisaties zich de vraag hoe zij nieuwe generaties aan zich kunnen binden. De trouwe achterban op leeftijd maakt plaats voor jongere generaties. Hoe vrijgevig de jonge donateur ook kan zijn, met een brief en acceptgiro kun je hem niet tot een donatie verleiden. Jongeren willen op een andere manier geven: snel, digitaal en het liefst met informatie over de impact van hun gift. Bij veel religieuze instellingen is die generatievraag zeer actueel.”

De jaarlijkse contributie

Het Bijbelgenootschap stuurt zijn jaarlijkse contributiebrief dit jaar met twee betaalmogelijkheden: de gebruikelijke acceptgiro en een unieke Tikkie QR-code. Via de Tikkie QR kan de donateur de contributie eenvoudig en snel voldoen. Het Bijbelgenootschap kan op zijn beurt de donateur bij de campagne betrekken. Omdat iedere donateur een gepersonaliseerde code ontvangt, zijn in de administratie geen aanpassingen nodig voor aanlevering en reconciliatie. Het Bijbelgenootschap wil de combinatie direct mail en Tikkie QR de komende jaren vaker inzetten.

Tikkie in het museum

Om minder afhankelijk te zijn van subsidies worden musea steeds ondernemender. Naast zakelijke sponsoren richten zij zich meer en meer op de particuliere donateur. Ook zoeken zij naar mogelijkheden om bezoekers nog meer te betrekken bij de doelstelling en activiteiten van het museum. Ze organiseren bijvoorbeeld bijzondere rondleidingen, lezingen, workshops en kijkjes achter de schermen. Bezoekers krijgen zo een beeld van de organisatie en wat het betekent om een kunstcollectie te onderhouden en tentoonstellingen te organiseren. Maar ook welke investeringen dit allemaal vraagt.”

Bijdragen aan de restauratie

Met de publiekscampagne Maak Monet Mooier! wil Gemeentemuseum Den Haag de restauratie van het beroemde schilderij Blauweregen van Claude Monet mogelijk maken. Zij vragen het publiek financieel bij te dragen aan een grondige opknapbeurt van het schilderij. Iedereen kan meedoen, elke bijdrage is welkom. In samenwerking met ABN AMRO verlopen donaties via de website van het museum met Tikkie. Een weloverwogen keuze, op basis van de meer dan 5 miljoen gebruikers. Maar ook omdat Tikkie betrouwbaar en snel is en van de donatie een positieve ervaring voor de gever maakt. Het museum onderzoekt nu de mogelijkheden om Tikkie ook in het museum zelf in te zetten. Doneren of betalen met een Tikkie QR is een van de opties.

De waarde voor uw organisatie

Tikkie is gemakkelijk, snel en leuk en de toepassingen zijn eindeloos. Organisaties die Tikkie hebben ingezet tijdens campagnes geven aan dat ze hiermee nieuwe doelgroepen hebben aangeboord. Wilt u weten of Tikkie ook van waarde kan zijn voor uw organisatie? Wij denken graag met u mee over de mogelijkheden en toepassingen. Neem voor het maken van een afspraak contact op met uw relatiemanager bij Instituten & Charitas. Bent u nog geen klant, maar wel benieuwd hoe Tikkie een rol kan spelen in uw betalingsverkeer? Neem dan contact op met Jolanda Deunhouwer, cash management consultant Instituten & Charitas.

Wat doet Instituten & Charitas?

Instituten & Charitas bedient binnen ABN AMRO maatschappelijke instellingen. Hierin zijn we marktleider met circa 1.900 maatschappelijke instellingen als klant. Dit zijn onder andere goede doelen, vermogensfondsen, religieuze instellingen en branche- en belangenorganisaties.

Deel deze pagina

ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus
Logo of ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus