Chat with us, powered by LiveChat

ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus

Tips voor een succesvolle donatie

Hoe zorg je ervoor dat jouw geld goed terechtkomt?

Vorige week was ik in gesprek met een klant. Hij had drie jaar geleden geld gedoneerd aan school in Kenia, maar dit had niet goed uitgepakt. Er waren niet genoeg onderwijzers en de kinderen kwamen met enige regelmaat niet opdagen. Hij had van die donatie geleerd, zei hij en weet nu beter waar hij op moeten letten voordat hij een donatie doet. Wat ging hier volgens mij mis?

1) er was een donatie gedaan, maar de donor en de ontvangende organisatie hadden verschillende verwachtingen,

2) de kinderen en families waarvoor het geld uiteindelijk was bedoeld, werden niet of nauwelijks betrokken bij de totstandkoming van het project en

3) er was alleen aandacht voor evalueren achteraf en niet voor tussentijds leren.

Hierdoor wordt een donatie niet altijd op de meest effectieve manier ingezet. Hoe kun je dit voorkomen? In dit blog geef ik drie tips om ervoor te zorgen dat het geld dat je doneert goed terechtkomt.

1. Stel vast wanneer een project succesvol is

Wanneer is het programma of project een succes? Dat is een belangrijke vraag om als donor vooraf te stellen. Geef je een donatie direct aan een persoon of klein project dan is dit vaak eenvoudig te beantwoorden. Maar vaker zijn er verschillende personen en organisaties betrokken bij je donatie.

Als jij bijvoorbeeld een donatie doet om straatkinderen in Kenia te helpen, kan het zijn dat je te maken hebt met iemand die vanuit Nederland het programma aanstuurt, lokale mensen die het programma uitvoeren en een fondsenwerver die de contacten met jou onderhoudt. Het is goed om na te gaan of zij allemaal dezelfde verwachtingen hebben van het project en wat realistische resultaten zijn. Op deze manier voorkom je teleurstellingen achteraf.

2. Richt je op de doelgroep

Verdiep je in de doelgroep en kijk voor wie of wat je een positieve verandering wilt realiseren. Zorg dat je je goed laat informeren over de problemen die spelen bij bijvoorbeeld straatkinderen in Kenia of het beschermen van een bepaalde diersoort. Soms is er aan andere zaken behoefte dan je in eerste instantie denkt. Met de informatie over de doelgroep kun je de bestemming van je donatie aanpassen en daarmee je geld effectiever inzetten.

Ga, indien mogelijk, ook in gesprek met de mensen waarvoor jouw donatie uiteindelijk is bedoeld. Ook kun je de organisatie vragen hoe zij ervoor zorgen dat er geluisterd wordt naar de mensen die uiteindelijk de steun ontvangen.

3. Blijf leren en aanpassen

Vaak gaat het bij donaties om complexe problemen in een complexe context. Als de oplossing simpel was dan zou er namelijk vaak al een oplossing zijn. Het is goed om achteraf in kaart te brengen of je donatie tot de gewenste resultaten heeft geleid, wat goed is gegaan en wat beter had gekund. Dit is echter alleen zinvol als er vervolgens ook wat met deze lessen wordt gedaan en je de volgende donatie afstemt op wat je hebt geleerd.

Soms is het een gemiste kans om pas na een aantal jaren te zien dat er voor de verkeerde oplossing van het probleem is gekozen. Zorg dan ook dat je jezelf of de uitvoerende organisatie regelmatig de vraag stelt: a) Doen we de dingen goed? en b) Doen we de goede dingen? Op deze manier kan een project, indien nodig, tussentijds worden bijgestuurd en neemt de kans op succes aanzienlijk toe.

Om uw donatie effectief in te zetten, is het zinvol om in gesprek te gaan met de organisatie aan wie u uw geld wilt geven. Filantropie Advies van ABN AMRO MeesPierson kan u daarbij helpen. Neemt u gerust contact met ons op via filantropieadvies@nl.abnamro.com.

Deel deze pagina

Artikel geschreven door:

Profiel foto van Jasmijn Melse
Jasmijn Melse Hoofd Filantropie Advies

Jasmijn Melse is Hoofd Filantropie Advies bij ABN AMRO MeesPierson. Ze adviseert mensen bij hun donaties en het selecteren van goede doelen. Ook helpt zij bij het oprichten van stichtingen en het professionaliseren van vermogensfondsen en fondsenwervende instellingen.

Vrijblijvend van gedachten wisselen met een specialist?

ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus
Logo of ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus