ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus

Tips grote giftenwerving | Waar vind ik grote gevers?

Je hebt goede doelen en je hebt donateurs. De een staat te springen om geld, de ander wil graag goed doen. Maar wie zijn die grote gevers eigenlijk? Waar vind je ze? En hoe bereik je ze? Vijf ‘vindplaatsen’ voor de grote gevers van vandaag.

Als filantropieadviseur ben ik vaak de brug tussen gever en ontvanger. Dagelijks word ik benaderd door fondsenwervers van een van de duizenden goede doelen die Nederland rijk is. Tegelijkertijd spreek ik mensen met een groot hart en een grote portemonnee. Zij willen juist weten waar ze toch die goede doelen en mooie projecten kunnen vinden. Twee partijen die elkaar nodig hebben, maar elkaar niet kunnen vinden. Met een reeks van blogs probeer ik de twee werelden wat dichter bij elkaar te brengen. Dit keer geef ik antwoord op de vraag waar je als major donor fondsenwerver de grote gever kunt vinden.

Vijf plaatsen waar je de grote gever kunt vinden

 

1. Op de Zuidas

Interessant zijn plaatsen waar veel bedrijven zitten met werknemers met een relatief hoog jaarlijks inkomen. Denk aan advocatenkantoren en ziekenhuizen met veel medisch specialisten. Lange tijd dachten wij dat de mensen die een groot vermogen bezitten degenen zijn die veel bij leven schenken. Echter, uit het Filantropierapport 2016 van ABN AMRO MeesPierson blijkt dat juist werknemers met een hoog inkomen grote giften doen. Gemiddeld schonken zij over heel 2015 bijna 13.000 euro. Erfgenamen daarentegen bleken jaarlijks ‘slechts’ 2.800 euro weg te geven. Zij richten zich meer op duurzaam beleggen.

 

2. In lokale businessclubs

Het Filantropierapport laat tevens zien dat ondernemers – gemiddeld schonken ondernemers 10.349 euro – na werknemers op een goede tweede plek komen als het gaat om wie die ‘nieuwe’ gever is. Daarbij heb ik het niet over de startende ondernemer. Want die is vooral bezig met het opbouwen van zijn of haar bedrijf en het hoofd boven water houden. Het gaat meer om de ondernemer die of het bedrijf reeds heeft verkocht of die een goed lopend bedrijf runt. Vaak zie je dat die ondernemers iets terug willen doen voor de gemeenschap of het werkveld waar ze hun geld hebben verdiend.

Extra tip: vaak is het interessant om vooral die ondernemers te zoeken die aansluiten bij de doelstelling van je stichting. Richt jullie goede doel zich op toegang tot medicijnen voor armen? Ga dan bijvoorbeeld eens langs bij de lokale apotheker.

 

3. Via filantropieadviseurs binnen financiële instellingen

Filantropieadviseurs binnen financiële instellingen willen heel graag de goede doelen leren kennen. Maar met elke major donor fondswerver een kopje koffie drinken, dat zit er niet in. Het zijn er simpelweg te veel. Dus blijft de vraag overeind: hoe kom je in beeld bij de filantropieadviseurs? Het antwoord: zorg dat het goede doel zich op een bepaald aspect onderscheid.

Dus zijn jullie het meest innovatieve goede doel in een bepaald jaar, zijn jullie vernieuwend, winnen jullie de transparantieprijs, hebben jullie een Nobelprijswinnaar in het bestuur of zijn jullie expert in een bepaald vakgebied en zitten jullie echt op de inhoud, ja dan wek je de interesse van een filantropieadviseur.

 

4. Het eigen donateursbestand

Onderschat ook vooral de eigen donateurs niet. Veel goede doelen hebben een omvangrijk bestand van ‘tientjesdonateurs’. Goede doelen besteden soms te weinig aandacht aan deze groep donateurs. Wat ik in de praktijk meer dan eens tegenkom, is dat mensen van in de tachtig al meer dan twintig jaar elke maand een tientje doneren aan een goed doel en dan ineens besluiten toch maar een miljoen aan zo’n stichting te geven.

Wat ik ook meemaak, is het verhaal van een mevrouw die gemiddeld 1.000 tot 10.000 euro aan projecten gaf. Zij vertelde mij dat zij op de website van een goed doel keek en zag dat andere mensen maximaal 500 euro doneren. ‘Dus ja, dan kan ik denk ik geen 10.000 euro geven’, zei ze. Jammer, want door zo’n misverstand loopt een goed doel een behoorlijke donatie mis.

Een ander voorbeeld van wat ik tegenkom, is dat van een vrouw die jaarlijks 200 euro doneert aan een goed doel, vertelt dat die stichting het zo goed doet. Dat ze die mevrouw, die slecht ter been is, eens per jaar komen ophalen voor een donateursevent. Aan het einde van de dag was die mevrouw geneigd meer te gaan doneren.

Maar wat heel veel goede doelen niet weten, is hoe het bruggetje te slaan tussen dat ‘tientje’ en de grote bedragen. Het is dus belangrijk om aandacht te besteden aan trouwe donateurs. En uiteindelijk moet je als goede doel, als major donor fondsenwerver wel durven vragen om die gift van bijvoorbeeld 1.000 euro. Dat is best eng.

 

5. Het netwerk van eigen bestuursleden

Vaak genieten de bestuurders van een goed doel een bepaald aanzien door hun kennis of staat van dienst. Zij kunnen hun status aanwenden om hun doorgaans uitgebreide netwerk aan te boren. En meer dan alleen inhoudelijk. Zorg er als major donor fondsenwerver dus voor dat jullie eigen bestuursleden worden geactiveerd. In Amerika is dat bijvoorbeeld heel gewoon. Daar wordt iemand bestuurslid als hij of zij zelf een half miljoen inbrengt en ook nog eens een introducé meeneemt naar een fondsenwervingsavond die ook nog eens een groot bedrag doneert.

 

De praktijk wijst uit dat het nog altijd meer dan lastig is voor fondsenwervers en grote gevers om elkaar te vinden. In mijn volgend blog meer do’s en don’ts bij het werven van grote giften.

Deel deze pagina

Artikel geschreven door:

Profiel foto van Jasmijn Melse
Jasmijn Melse Specialist Filantropie

Jasmijn Melse is specialist filantropie bij ABN AMRO MeesPierson. Ze adviseert mensen bij hun donaties en het selecteren van goede doelen. Ook helpt zij bij het oprichten van stichtingen en het professionaliseren van vermogensfondsen en fondsenwervende instellingen.

Van gedachte wisselen met een specialist?

  • Wanneer het u uitkomt
  • Vrijblijvend
  • Persoonlijk
Tips grote giftenwerving | Waar vind ik grote gevers?
5.0/5 score (12 stemmen)
ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus
Logo of ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus