ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus

Uw auto en CV op waterstof?

Wind- en zonne-energie zijn schoon. Ze hebben echter een belangrijk nadeel: opslag is erg lastig. Biedt waterstof daarvoor de oplossing?

Waterstof als opslag voor duurzame energie

Bij de term waterstof denken velen aan de scheikunde les of aan de Hindenburg Zeppelin die in 1937 is ontploft. Dat waterstof als opslag voor duurzame energie kan dienen is bij velen denk ik minder bekend.

De voor- en nadelen van duurzame energie

Wind- en zonne-energie kennen belangrijke voordelen:

  • Nauwelijks uitstoot van CO2
  • Op korte termijn is het goedkoper dan energie die wordt opgewekt uit kolen en aardgas. Over een paar jaar is zonne-energie in de zuidelijke landen op te wekken tegen € 1 cent per kWh.
  • Zonlicht straalt op het landoppervlak alleen al gemiddeld zo’n 2500 maal het huidige wereldenergiegebruik. Kortom: duurzame energie is in overvloed beschikbaar.

Wind- en zonne-energie hebben een paar nadelen:

  • Het is lastig op te slaan.
  • Transport gaat via kabels. Hier treedt energieverlies op. Daarnaast zijn deze kabels 10 tot 20 keer zo duur ten opzichte van pijpleidingen die nodig zijn voor waterstof.

Voor het eerste nadeel – lastig op te slaan – kan waterstof een uitkomst bieden.

De voor- en nadelen van waterstof

Waterstofgas ontstaat onder andere door elektrolyse. Daarvoor is (groene) stroom nodig. Als het waterstof eenmaal is gevormd kan het worden opgeslagen en later worden gebruikt als “brandstof” om stroom op te wekken. Tevens kan waterstof dienen als brandstof van onze huidige CV-ketels. Deze behoeven daarvoor een geringe aanpassing te ondergaan.

Ook kan waterstof worden gebruikt als brandstof in personenauto’s en vrachtauto’s. Uit de uitlaat komt dan: water.

Voordelen waterstof

  • Bij het verbranden van waterstof ontstaan geen schadelijke stoffen.
  • Waterstof is eigenlijk onbeperkt beschikbaar.
  • Vervoer van waterstof is ten opzichte van transport van elektriciteit goedkoop. Dat heeft tot gevolg dat we duurzame energie daar kunnen opwekken waar dat het meest goedkoop is.
  • In de VS wordt het gezien als freedom fuel: olie-afnemende landen worden minder afhankelijk van de olieproducerende landen.
  • Waterstof tanken gaat even snel als benzine of diesel tanken.
  • Met waterstof gebeuren ten opzichte van aardgas minder ongelukken, omdat het bij verbranding geen giftig koolmonoxide vormt. Bovendien is het zo licht en vluchtig dat het bij een lek sneller door kiertjes uit uw huis ontsnapt.
  • Een waterstofauto is efficiënter dat een auto op benzine. Daarnaast is een waterstofauto stiller.
  • Het huidige gasleidingnetwerk is na aanpassingen te gebruiken om waterstof te vervoeren. Dat bespaart geld.
  • Onze huidige CV-ketel kan na een geringe aanpassing branden op waterstof. CV-ketels maken ten opzichte van warmtepompen minder lawaai.

Nadelen waterstof

  • Voor 1 eenheid energie heb je veel waterstofgas nodig ten opzichte van aardgas (lage energiedichtheid).
  • Er zijn inmiddels technieken bedacht om dit nadeel te beperken.
  • Waterstofauto’s zijn nog erg duur.

Conclusie

Waterstof kan onder andere dienen als schone transportbrandstof (voor bijvoorbeeld auto’s), als opslag voor (duurzame) energie, als transportmedium (overdracht zonne-energie uit Spanje naar een ander land) en als brandstof voor onze huidige CV-ketels. Onze huidig gasleidingsnetwerk kan worden ingezet om het waterstof te transporteren.

De lage energiedichtheid van waterstof is momenteel nog het grootste nadeel. Nieuwe technieken moeten er voor zorgen dat de energiedichtheid wordt vergroot. Een goede reden om onze huidig gasleidingnetwerk vooralsnog intact te laten.

Deel deze pagina

Artikel geschreven door:

Profiel foto van Masha Bril
Masha Bril Pensioenen, levensverzekeringen, banksparen, duurzaamheid

Masha Bril studeerde Bedrijfseconomie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en voltooide de Masteropleiding Financial Planning aan dezelfde universiteit. Daarnaast studeerde hij fiscaal pensioenrecht en pensioenrecht aan de Vrije Universiteit. Hij werkt sinds 1999 binnen de Private Banking tak van de bank. Binnen het Kenniscentrum Vermogensadvies houdt hij zich onder andere bezig met pensioenen en lijfrenten. Daarnaast is hij een docent aan o.a. de Erasmus Universiteit. Hij studeert momenteel fiscaal recht aan Nyenrode Business Universiteit.

Van gedachten wisselen met een specialist?

  • Wanneer het u uitkomt
  • Vrijblijvend
  • Persoonlijk
ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus
Logo of ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus