Chat with us, powered by LiveChat

ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus

Vraag niet wat jouw doelgroep voor jou kan betekenen maar wat jij voor jouw doelgroep kunt doen

De kop van dit blog is gebaseerd op een bekende uitspraak van de voormalige president van de VS John F. Kennedy. Hij vond dat Amerikanen niet moesten kijken naar wat de staat voor hen als burger kon doen, maar wat de burgers zelf voor hun land konden betekenen. Ik moest aan zijn bekende uitspraak denken bij het bekijken van het interview van Vivienne van Eijkelenborg van Difrax, bedrijf voor babyproducten. Zij laat zien hoe ze de doelgroep altijd centraal stelt.

Goed doen vanuit het bedrijf

Van Eijkelenborg toont op overtuigende wijze hoe goed ondernemen en goed doen hand in hand gaan. Door je in te zetten voor je doelgroep (en dus niet alleen voor je product), op het juiste moment én via een goed doel met een raakvlak met jouw bedrijf zodat je ook écht wat toe te voegen hebt. Hoe zij dit doet?

Verdiep je in de doelgroep

Van Eijkelenborg vertelt over het Stoppen met Foppen Boek, een boek dat ouders helpt om hun kind binnen 15 dagen van de fopspeen af te helpen. Is het niet vreemd om zo’n boek uit te brengen wanneer een groot deel van je omzet nu juist gebaseerd is op het verkopen van fopspenen? Gaat dat niet tegen geld verdienen in? Juist niet, meent Van Eijkelenborg. Haar bedrijf, Difrax, wil er zijn voor de doelgroep van ouders van jonge kinderen. Natuurlijk hebben die in een bepaalde periode fopspenen en flesjes nodig, maar ze willen ook dat hun kind na verloop van tijd weer van de fopspeen afkomt. Hierbij je maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen en je doelgroep voorop zetten, is voor haar niet meer dan logisch.

Kies het juiste moment

Van Eijkelenborg is wel realistisch over maatschappelijke activiteiten vanuit het bedrijf. Natuurlijk is het prachtig om je in te zetten voor je doelgroep, maar het is niet voor iedere onderneming weggelegd. In eerste instantie moet een bedrijf vooral zorgen dat het bestaansrecht heeft en de salarissen van de medewerkers kan betalen. Pas daarna volgt er een fase waarin er voldoende ruimte, tijd en geld is om ook maatschappelijk actiever te worden.

Kies het juiste doel

En als het dan zo ver is, welke goede doelen kies je dan? Van Eijkelenborg zelf kiest voor projecten die dicht bij de doelen en doelgroepen van Difrax liggen: baby’s en moeders. Zo zet ze zich bijvoorbeeld momenteel in voor het Fonds Gezond Geboren, dat wetenschappelijk onderzoek financiert dat ervoor zorgt dat er zoveel mogelijk baby’s in Nederland gezond ter wereld komen. Wanneer zo’n doel in het verlengde ligt van je eigen bedrijfsvoering, wint jouw inzet ook aan overtuigingskracht. Bovendien kun je, gezien je expertise, ook vaak écht het verschil maken en dat maakt jouw steun voor dat doel alleen maar effectiever. Op deze manier haal je het maximale uit je maatschappelijk ondernemerschap.

Kortom, verdiep je in de doelgroep, houd rekening met de fase waarin jouw bedrijf zich bevindt en kies een doel dat aansluit bij jouw kennis en interesses. Zo haal je het maximale uit je maatschappelijk ondernemerschap.

 

Deel deze pagina

Artikel geschreven door:

Profiel foto van Jasmijn Melse
Jasmijn Melse Hoofd Filantropie Advies

Jasmijn Melse is Hoofd Filantropie Advies bij ABN AMRO MeesPierson. Ze adviseert mensen bij hun donaties en het selecteren van goede doelen. Ook helpt zij bij het oprichten van stichtingen en het professionaliseren van vermogensfondsen en fondsenwervende instellingen.

Vrijblijvend van gedachten wisselen met een specialist?

ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus
Logo of ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus