Chat with us, powered by LiveChat

ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus

Waar een klein land groot in kan zijn

Soms maak je iets mee waardoor je je realiseert hoe ongelooflijk trots we kunnen zijn op de rijke traditie in ons land met betrekking tot filantropie. Ik realiseerde me dat tijdens het Goed Geld Gala 2017 van de Nationale Postcodeloterij.

Dit event is uniek in de wereld, zó bijzonder dat oud-president Clinton speciaal naar Amsterdam kwam om een toespraak te houden. Die avond werd er maar liefst 341 miljoen euro onder Goede Doelen verdeeld. Dat geld is afkomstig van heel veel Nederlanders die aan de Postcodeloterij meedoen. Waar een klein land groot in kan zijn! Wist u dat de Nationale Postcodeloterij wereldwijd de derde private gever is, achter gerenommeerde stichtingen als Wellcome Trust in Groot-Brittannië en de Bill & Melinda Gates Foundation in de Verenigde Staten? Filantropen heten echt niet allemaal Gates of Zuckerberg. U, uw vrienden of uw buren zijn dat ook.

Het enthousiasme spat ervan af!

In de zaal zaten kleinere Goede Doelen als The Hunger Project, maar ook grote partijen zoals Het Nederlandse Rode Kruis en het Aidsfonds. Hun overeenkomst? Ze wachtten allemaal vol spanning af hoeveel geld ze zouden krijgen voor hun speciale doel. En of het nou om kleine of grote Goede Doelen gaat, het enthousiasme spat ervan af. Juist dat maakt het voor mij zo ontzettend leuk om met deze mensen samen te werken. En ook echt iets te doen! Want tegelijkertijd was duidelijk te merken dat die grote en kleine Goede Doelen met elkaar in concurrentie zijn. Wat de een krijgt, gaat af van wat de ander krijgt. De concurrentie om de euro neemt toe en het aantal Goede Doelen – en daarmee de overlap – blijft groeien. Zaak dus om goed te weten welke spelers al aan welke problemen werken en met hoeveel succes.

Met elkaar de krachten bundelen

Als Goed Doel moet je je continu afvragen of je de juiste dingen op de goede manier doet en met wie je de krachten kunt bundelen. Bill Clinton had het ook over samenwerking in zijn toespraak. Hij refereerde aan het natuurlijk vermogen van de bij om goed samen te werken en daardoor te overleven. Een vermogen dat je ook aan mensen zou mogen toedichten, maar wat doen wij? Vaak debatteren we eindeloos en soebatten we over randvoorwaarden. Dat is immers makkelijker dan werkelijk iets doen. Maar we moeten actie ondernemen om problemen op te lossen en dat vraagt om wereldwijde samenwerking. Want samenwerking binnen heterogene groepen leidt altijd tot betere beslissingen met betere resultaten dan binnen homogene groepen of individuele genieën, zo zei Clinton.

Het verschil maken

Ik ben het met hem eens. We kunnen het ons niet permitteren ontmoedigd te raken en we moeten samenwerken. Bij Instituten & Charitas kunnen en willen we dat, omdat we onze klanten kennen. Bovendien weten we door ons recente onderzoek naar geefgedrag, wie de nieuwe filantroop is. De uitkomsten van dat onderzoek hebben we inmiddels met heel veel Goede Doelen besproken. Onze boodschap aan hen? Wees je bewust van het geefgedrag van particulieren. En denk na over hoe je binnen je fonds ruimte maakt om maatwerk te verschaffen aan deze filantropen die substantieel willen bijdragen. Dat dit gewaardeerd wordt, bleek uit de reactie van één van onze klanten die zei dat ze het een ‘soort intervisie’ vond. Een groot compliment, want dit is immers hoe we het verschil kunnen maken.

De kans om elkaar aan te scherpen

Het is niet per se makkelijk om de juiste verbinding te leggen. Maar we gaan er wel mee door. Zo organiseren we binnenkort bijeenkomsten met elk een ander thema: cultuur, gezondheidszorg en vluchtelingenhulp. Kleine bijeenkomsten waarvoor we relevante Goede Doelen én donateurs uitnodigen en de kans pakken om elkaar aan te scherpen. Als bank kunnen we het vluchtelingenprobleem of de aidsproblematiek niet oplossen. Maar we kunnen wel de juiste partijen en mensen met elkaar in contact brengen. Daar ben ik trots op. Want net als die mensen in de Goede Doelen sector, wil ik samen met hen, meer bereiken.

Deel deze pagina

Artikel geschreven door:

Profiel foto van Marianne Verhaar
Marianne Verhaar Directeur Private Wealth Management

Een groot vermogen geeft u veel vrijheid, maar vraagt ook om discretie en maatwerk. Marianne Verhaar is directeur Private Wealth Management bij ABN AMRO MeesPierson, dé dienstverlening voor zeer vermogenden.

Voorheen schreef Marianne artikelen als directeur Relatiemanagement Goede Doelen en directeur Filantropie Advies.

 

Vrijblijvend van gedachten wisselen met een specialist?

ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus
Logo of ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus