Chat with us, powered by LiveChat

ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus

Wapen uzelf tegen nieuwe vormen van fraude

Bankieren wordt steeds veiliger, daarom proberen criminelen u op andere manieren geld te ontfutselen. Door alert te zijn, voorkomt u dat u het slachtoffer wordt van nieuwe vormen van fraude.

De schade door fraude met internetbankieren daalt. In 2011 en 2012 werd er nog tientallen miljoenen euro’s via malware en phishing buitgemaakt. In het eerste halfjaar van 2016 nam de schade af tot 148.000 euro. Bij phishing proberen criminelen door middel van het versturen van e-mails persoonlijke gegevens van de klant te achterhalen. Deze e-mails kunnen ook malware – schadelijke software – bevatten.

De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) signaleert dat fraudeurs met malware en phishing nauwelijks nog slachtoffers maken. Banken kunnen die pogingen tot fraude steeds beter detecteren en hun klanten laten zich steeds minder misleiden.

Fraude gericht op ondernemers

Ondernemers kunnen het slachtoffer worden van zogeheten CEO-fraude. Daarbij ontvangt een medewerker op de financiële administratie een dringend verzoek om een vertrouwelijke overboeking te doen van een fors bedrag. Het verzoek is ogenschijnlijk afkomstig van een hooggeplaatst persoon in de organisatie – de directeur of chief executive officer (CEO). Fraudeurs gebruiken vaak een malafide derde partij, die bevestigt dat de betaling correct is. Denk aan een advocaten- of accountantskantoor. Die partij zit in het complot. Als de medewerker te goeder trouw het bedrag overmaakt, blijkt het fraude. Als ondernemer heeft u het nakijken.

Helaas is het probleem voor klanten hiermee niet opgelost: criminelen passen hun methodes gewoon aan. Ze verzinnen iets nieuws of vallen terug op oude methodes. De belangrijkste op een rij:

a) Factuurfraude

Criminelen sturen u facturen die precies lijken op die van bekende bedrijven of overheidsinstanties. Voorbeeld zijn nepboetes van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) die precies lijken op de acceptgiro van de instantie zelf. Alleen het rekeningnummer is anders. Controleer dus altijd of u een factuur echt moet betalen en of het rekeningnummer op de factuur écht van de onderneming of overheidsinstantie is.

b) Microsoftfraude

De helpdeskmedewerker van softwarefabrikant Microsoft die u opbelt klinkt uiterst beschaafd. Uit een routinecontrole blijkt dat er een klein probleem is met uw computer. Hij kan u gelukkig meteen helpen. U geeft hem toestemming om op afstand in uw computer te kijken en terwijl u meekijkt lost hij het technische probleem op. De kosten voor deze dienst maakt u direct via internetbankieren aan Microsoft over. U had echter niet de helpdesk van Microsoft aan de telefoon, maar een gewiekste fraudeur. Bij het internetbankieren leidde hij u af en verhoogde het over te boeken bedrag op uw scherm. U heeft niet 50 euro, maar ongemerkt 5.000 euro overgemaakt.

c) Internetoplichting

Bij Marktplaatsfraude en webwinkelfraude betaalt u voor een product of dienst, maar krijgt u niets geleverd. Controleer daarom altijd voor de koop de betrouwbaarheid van de website. Bijvoorbeeld op de ledenpagina van Thuiswinkel Waarborg. Bekijk ook wat er over de webwinkel wordt geschreven op internet.

d) Ransomware

Ransom is het Engelse woord voor losgeld. Criminelen proberen een computervirus op uw computer of mobiele telefoon te krijgen. Bijvoorbeeld door het sturen van valse mails of door middel van geïnfecteerde websites. Door het virus wordt uw apparatuur geblokkeerd, waardoor u bijvoorbeeld niet meer bij uw foto’s kunt. Om weer toegang tot uw bestanden te krijgen, moet u losgeld aan de criminelen betalen. Zorg voor goede beveiliging van uw computer en mobiele telefoon en maak regelmatig backups.

Voor vragen kunt u altijd terecht bij het Private Banking Advies & Service Team of uw private banker. U kunt ook de recente webinars “valse-emails” en “hacking, een inbreker op uw computer” terugkijken op abnamromeespierson.nl/veiligheid

Deel deze pagina

Artikel geschreven door:

Profiel foto van Guus Steegmans
Guus Steegmans Specialist Veilig Bankieren, Betalingsverkeer

Studeerde Communicatie- en Informatie Wetenschappen in Utrecht en werkte sinds 2006 bij ABN AMRO in verscheidene functies gerelateerd aan betalingsverkeer. Sinds 2015 houdt hij zich specifiek bezig met Veilig Bankieren waarbij hij zich richt op awareness en klantbeleving.

Vrijblijvend van gedachten wisselen met een specialist?

ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus
Logo of ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus