Direct naar content
  • Auteur

Voor de documentaire Vermogens in Nederland is gesproken met veel vermogende Nederlanders. Deze personen werden voor de documentaire gevolgd.

Marc van der Chijs (46)

► Bekijk het portret (video) van Marc van der Chijs

Marc van der Chijs groeit op in een dorpje in Overijssel. Nadat hij een aantal jaar voor Daimler heeft gewerkt, zegt hij zijn baan op, verhuist naar China en gaat Chinees studeren. Daar start hij in 2002 als ondernemer, eerst als consultant en handelaar. Daarna bedenkt hij Tudou, de Chinese variant van YouTube. Daarmee vergaart hij uiteindelijk een fortuin. In Vermogens in Nederland vertelt hij onder andere hoe hij nu actief handelt in Bitcoins.

Julie en Marie Reinders (21)

Bekijk het portret (video) van Julie en Marie Reinders

De tweelingzusjes Julie en Marie Reinders zijn pas 2 jaar bezig met hun mode-imperium. Maar hun collectie ligt binnen een jaar tijd al in meer dan 80 winkels, vertellen ze in Vermogens in Nederland. De zusjes staan al vanaf hun 6e jaar model voor het merk ‘AirForce’. Eigenaar Dennis zag veel potentie in de mooie tweeling en al snel werden de meisjes betrokken bij de werkzaamheden van Airforce. Onder zijn vleugels begon de tweeling met hun eigen label. De volgende stap: naar het buitenland.

Elske Doets (45)

Bekijk het portret (video) van Elske Doets

Elske Doets is eigenaar van Jan Doets America Tours, het bedrijf dat haar vader in 1981 startte. Doets neemt het stokje in 2001 over en wordt voor haar werkzaamheden in 2017 bekroond met de titel Business Woman of the Year, zo zien we in Vermogens in Nederland. Het bedrijf had het afgelopen jaar een omzet van ruim € 27 mln en boekt volgens Doets een buitengewoon goede winst voor een bedrijf in deze sector.

Marco Aarnink (32)

Bekijk het portret (video) van Marco Aarnink

Marco Aarnink begint in 2005 de internetdrukkerij Drukwerkdeal. Het idee komt voort uit zijn afstudeerproject. Met een webshop en goedkope Europese leveranciers wil hij een stevige concurrent worden op het gebied van gestandaardiseerd drukwerk, zo vertelt hij in Vermogens in Nederland. Dat lukt. Een aantal jaar later heeft het bedrijf 175 man in dienst. In 2014 verkoopt Aarnink het bedrijf aan concurrent Vistaprint en ontvangt voor zijn aandelen € 24 mln.

Demy de Zeeuw (34)

Bekijk het portret (video) van Demy de Zeeuw

Demy de Zeeuw begint zijn carrière als voetballer en speelt onder meer bij AZ en Ajax. Ook komt hij uit voor het Nederlands elftal. Al tijdens zijn voetbalcarrière start hij als ondernemer. Samen met enkele andere investeerders begint hij het kledingmerk BALR. Het kledingmerk is nu bezig met een succesvolle opmars en wordt door veel (sport)iconen gedragen. De Zeeuw werkt hard aan de groei van het imperium en legt in Vermogens in Nederland uit dat hij BALR op den duur breder wil neerzetten als een lifestylemerk.

Hennie van der Most (66)

Bekijk het portret (video) van Hennie van der Most

Hennie van der Most is ondernemer en heeft zijn vermogen vergaard door oude bedrijfspanden te kopen om ze vervolgens om te bouwen tot horeca- en amusementsgelegenheden. Bekende projecten zijn bijvoorbeeld Preston Palace (inmiddels verkocht), Wunderland Kalkar, Vakantiepark Oranje (verhuurd aan het COA). In Rotterdam is hij nu bezig om een nieuw attractiepark te bouwen, zo laat hij zien in Vermogens in Nederland.

Guido de Wit (49)

Bekijk het portret (video) van Guido de Wit

Guido de Wit is mede-eigenaar van de Gooische Bierbrouwerij. Hij stapte in als investeerder omdat hij er een mooi project in zag voor zijn dochter Sarah. Sarah heeft een ontwikkelingsachterstand en met de Gooische Bierbrouwerij biedt De Wit haar en andere WAJONGers een kans om zelfstandig te werken, zo laat hij in Vermogens in Nederland zien. Voor de financiering gebruikt hij eigen geld maar ook geld geleend van ‘’ambassadeurs’’.

Bertram van Munster (77)

Bekijk het portret (video) van Bertram van Munster

Betram van Munster dankt de meeste faam en eer aan The Amazing Race, een door hem geproduceerd en geregisseerd programma dat in Amerika toe is aan seizoen 24, en dat daar wekelijks 11 miljoen kijkers trekt. Ook in de rest van de wereld is de show ongekend populair; het format is in zeker 120 landen te zien. Van Munster zelf is minstens even reislustig. Alleen al de afgelopen vijftien jaar is hij volgens eigen berekening minstens 62 keer de wereld rond gereisd. Vermogens in Nederland laat hem aan het woord op één van de weinige momenten dat hij weer terug in Nederland is.

Bekijk de afleveringen

ABN AMRO MeesPierson liet een unieke driedelige documentaire maken over het leven van vermogenden in Nederland. Met welke vraagstukken houden zij zich bezig? Hoe en waarvoor zetten zij hun geld in?

Bekijk de afleveringen terug op de pagina Vermogens in Nederland.

Meer weten?

Wilt u meer weten over relevante onderwerpen als ondernemen, schenken en erven of bedrijfsopvolging?

Via deze pagina op Financial Focus vindt u meer informatie naar aanleiding van de documentaires en blogs van de specialisten van ABN AMRO MeesPierson.

Heeft u een vraag over dit artikel?

De specialisten van ABN AMRO MeesPierson komen graag met u in contact.