Marc van der Chijs (46) groeit op in een dorpje in Overijssel. Na zijn studie gaat hij werken voor Daimler. Zo komt hij onder meer in Indonesië en China terecht. Na een tijdje wil hij het zelf gaan proberen als ondernemer omdat hij beseft dat hard werken hem niet zoveel gaat brengen zolang hij voor een baas blijft werken.
Marc richt de Chinese YouTube op
Hij zegt zijn baan op, verhuist naar China en gaat Chinees studeren. Daar start hij in 2002 als ondernemer, eerst als consultant en handelaar. Enige tijd later ontstaat het idee voor Tudou, de Chinese variant van YouTube. Het blijkt een gat in de markt en hiermee vergaart hij uiteindelijk een fortuin.
Van der Chijs ziet de kracht van cryptocurrency vroeg
Van der Chijs zag ook al jaren geleden de kracht van de bitcoin in. Hij investeerde een deel van zijn vermogen in deze nieuwe virtuele munt. Zijn vooruitziende blik leverde hem een forse winst op zijn investering op en vanwege zijn kennis over bitcoin en blockchain, de techniek erachter, wordt hij vaak gevraagd om zijn visie op dit nieuwe fenomeen te geven.
Marc van der Chijs: risico is noodzakelijk
Van der Chijs meent dat risico nemen noodzakelijk is als je succesvol wilt zijn: ‘Als je niet bereid bent om al je geld te verliezen, is het heel lastig om rijk te worden.’
Vermogens in Nederland
ABN AMRO MeesPierson liet een unieke driedelige documentaire maken over het leven van vermogenden in Nederland. Met welke vraagstukken houden zij zich bezig? Hoe en waarvoor zetten zij hun geld in? Kijk de afleveringen terug op de pagina Vermogens in Nederland.