Direct naar content

Jongeren en betalingsproblemen: voorkomen is beter dan genezen

Gepubliceerd op:
3 min. leestijd

Eén op de vier jongeren tussen de 18 en 26 jaar kampt met ernstige betalingsproblemen. Meestal beginnen die problemen met een op het eerste gezicht onschuldige betalingsachterstand.

Een jongen met een achterstallige rekening van 10 euro bij de sportschool. 10 euro, horen we je denken. Geen groot bedrag. Maar hij had het geld gewoonweg niet. Hij schaamde zich. Zijn vrienden konden hun abonnement namelijk wel zonder problemen betalen. Ook tegen zijn ouders hield hij zijn mond. Die hadden het al niet zo breed, en hij wilde ze niet tot last zijn. Aanmaningen werden verstopt, telefoontjes weggedrukt. En zo ging het van kwaad tot erger. Binnen enkele maanden liepen de schuld en incassokosten op tot over de 200 euro.

Jongeren worden vanaf hun 18e geacht hun bankzaken zelfstandig te kunnen regelen, maar dat is vaak in één keer een erg grote stap. Veel jongeren vinden het lastig geld op waarde te schatten en inzicht en overzicht te houden over hun bestedingspatroon. Ze zien van kleins af aan hoe hun ouders met gemak met een pinpas betalen. En de verleiding om makkelijk geld uit te geven, is online groot. Daarnaast is de jeugdwerkloosheid en het aantal 0-urencontracten toegenomen en wordt kopen op afbetaling normaler. Dit alles leidt ertoe dat steeds meer jongeren in betaalproblemen belanden. Door deze problemen te negeren of te verzwijgen, komen jongeren nóg meer in de problemen. Zeker als je het gevoel hebt dat je bij niemand kunt aankloppen.

Dat gevoel wil ABN AMRO wegnemen. Als bank willen we jongeren financieel zelfstandig en zelfredzaam maken. Dat sluit aan bij onze purpose als bank: Banking for better, for generations to come. De bank heeft hiervoor samen met jongeren een serie initiatieven opgezet. Eén van die initiatieven is het toegankelijk maken van de budgetcoaches voor jongeren. Klant of niet, alle jongeren in Nederland kunnen bij ABN AMRO een gesprek aanvragen. Ook zonder schuldproblemen. De budgetcoaches helpen bij het verkrijgen van inzicht en overzicht in geldzaken en bij het voorkomen van betalingsproblemen. Als er al betalingsproblemen zijn, helpen de budgetcoaches met het oplossen daarvan. Dit gebeurt op een laagdrempelige
manier online.

Uiteraard is voorkomen beter dan genezen. Daarom lanceerde de bank ook een paar online tests, zoals de test ‘Wat voor geldtype ben jij?’. Die geeft inzicht in de manier waarop je met je geld omgaat en geeft tips op maat. En er is de ‘Snacktest’. Deze laat zien hoeveel geld jongeren jaarlijks kwijt zijn aan snacks of drankjes op school of op het station. Daarmee worden ze zich ervan bewust dat die kleine uitgaven bij elkaar behoorlijk kunnen oplopen.

Betalingsproblemen onder jongeren. Het komt vaker voor dat je denkt. Late tieners en vroege twintigers missen nog levenservaring, waardoor ze niet altijd de gevolgen van hun keuzes overzien. Neem bijvoorbeeld leningen. Sommige studenten lenen meer dan noodzakelijk. Dan zit je lang aan een grote studieschuld vast. Dat is niet alleen zonde van je tijd en geld, maar zorgt er óók voor dat je minder kunt lenen als je een huis wilt kopen.

Met de hulp van ABN AMRO kunnen jongeren financieel weerbaarder worden. Door te leren omgaan met geld, op een manier die past bij hun belevingswereld. Zo leveren we als bank een bijdrage aan een gezonde financiële start van jongeren.

Heeft u een vraag over dit artikel?

De specialisten van ABN AMRO MeesPierson komen graag met u in contact.