Direct naar content

Corona en de impact op ondernemers. Hoe is het nu met? Hans Osnabrugge

Gepubliceerd op:
4 min. leestijd

In maart 2020 maakten we een podcast met ondernemer Hans Osnabrugge, eigenaar van bel-app Talk360. Deze podcast wordt nu opgevolgd door een deel twee. Anderhalf jaar later vragen we hem hoe de zaken er nu voor staan. Hoe heeft corona invloed gehad op zijn onderneming en hoe ziet hij de toekomst voor zich?

Door:

‘Accepteer dat er dingen zijn waar je geen invloed op hebt’

Het is anderhalf jaar geleden dat we elkaar spraken. Hoe gaat het ermee?

‘Het gaat eigenlijk heel erg goed. We zijn van een startup met zes á zeven man uitgegroeid tot een serieus bedrijf van 22 mensen. Talk360 is een bel-app waarmee goedkoop internationaal gebeld kan worden. Onze core business focust zich niet op Nederland, maar vooral op armere landen zoals Afrika. Juist in die landen is bellen niet altijd goed geregeld en kan Talk360 een verschil maken. We zijn dan ook bezig om in deze landen veel mensen lokaal te helpen door hen te trainen om Talk360-ambassadeur te worden. Zoveel mogelijk werk in arme landen creëren, en dus sociale impact maken, dát is wat we voor ogen hebben. Doordat de noodzaak voor mensen om te bellen in juist crisissituaties nog heftiger werd, heeft de situatie ons een duw in de rug gegeven. Hierdoor konden we groeien als bedrijf en zijn we nu klaar voor de volgende grote stap: we gaan kantoren openen en uitbreiden naar honderd man, werkzaam over de hele wereld.’

Wat heb je van deze periode geleerd, heb je iets veranderd aan je manier van leidinggeven?

‘Ik heb geleerd geduldiger te zijn en dat je sommige dingen gewoon moet laten gaan. Zeker met covid. Je merkt dat je zelf blokkeert op het moment dat je je enorm gaat frustreren over wat allemaal niet kan. Je laat een heleboel negativiteit binnen. Het vergt een stukje acceptatie dat er dingen zijn waar je geen invloed op hebt. Je kan alleen maar proberen dat zo min mogelijk je energieveld en je humeur te laten beïnvloeden. Dat is als ondernemer  een wijze les geweest. Zeker als er 22 man naar je kijkt. Je hebt daar als eindverantwoordelijke ook invloed op.’

Het volgende doel is dus een grote opschaling, hoe houden jullie de missie vast?

‘Gelukkig gaat dat gefaseerd, in een overloop van 18 maanden. Bij ons zal de opschaling heel lokaal zijn. Ik verwacht dat we een man of tien hier in Nederland krijgen en in Afrika een man of twintig. We focussen op mensen die part of the journey willen zijn. Die voor ons kiezen, niet omdat we het beste betalen maar omdat ze onderdeel zijn van een bedrijf die de wereld een stukje beter wilt maken.
We zijn enorm missie gedreven. Als ik kijk naar de mensen die hier zijn komen werken, ben ik zo trots. Iedereen is slim en echt heel goed in wat ze doen. En ze werken hier, terwijl ze ook tien andere banen hadden kunnen kiezen. Simpelweg omdat we een wereldwijde ambitie hebben en social impact willen maken. Dat mensen voor die reden hier werken, maakt me iedere dag enorm trots.’

Heeft covid iets in jouw bedrijf of sector voorgoed veranderd?

‘Corona heeft ons zowel positief als negatief geraakt. Het werken is voorgoed hybride geworden, dat blijft ook zo. Dat werkt voor ons eigenlijk heel erg goed. Ik geloof niet dat daar nog iets aan gaat veranderen.’

Hoe zie je de toekomst voor je?

‘We hebben grote plannen met ons bedrijf: op grote schaal sociale impact maken en daarmee verschil maken in het leven van mensen. Onze focus ligt daarbij dus op Afrikaanse landen, waar de werkeloosheid nu meer dan 40% is. In Afrika willen we daarom met Talk360 meer banen gaan creëren voor de plaatselijke bevolking. Vorig jaar maart, toen deze podcast opgenomen is, waren we volop bezig met het trainen van Afrikaanse ambassadeurs. Dit kunnen we nu weer oppakken en verder uitbreiden.
Iedere euro die binnenkomt herinvesteren we om deze sociale impact groter en groter te maken. We merken dat ons bedrijf aan het groeien is en daardoor kunnen we meer mensen inzetten om ook lokaal ons verhaal te vertellen en te promoten. We zijn bewust geen impactbedrijf, maar een commercieel bedrijf die impact maakt. In de toekomst hoop ik alleen nog maar meer mensen te inspireren om met hun talent een positieve bijdrage te leveren aan de wereld. Wat voor problemen in de wereld grijpen jou het meeste aan? Dan zijn er duizend manieren hoe je daar impact op kan maken. Gebruik je talent zodat je iets zinvols kan doen.’

 

Heeft u een vraag over dit artikel?

De specialisten van ABN AMRO MeesPierson komen graag met u in contact.