Direct naar content

LVMH: Frans luxeconcern met iconische merken 

Gepubliceerd op:
3 min. leestijd

De producten van LVMH zijn bijzonder en gewild. Het Franse luxeconcern weet met een uitgekiende strategie de verschillende merken aan de man en vrouw te brengen. Ook in economisch mindere tijden.

LVMH heeft een imposante portfolio met iconische merken opgebouwd. Liefhebbers overal ter wereld kopen graag de designproducten van Louis Vuitton, Bulgari, Fendi, Givenchy en TAG Heuer. En de cognac en champagne van Hennessy en Moët & Chandon zijn alom bekend. Voor beleggers is het interessant dat LVMH minder cyclisch is dan veel andere ondernemingen in de luxesector. Doorgaans stellen consumenten in economisch uitdagende tijden de aankoop van luxegoederen als eerste uit, maar LVMH heeft daar minder last van dan concurrenten. De klantengroep is dermate vermogend dat die nauwelijks last heeft van mindere economische tijden. Analisten constateren zelfs dat een merk als Louis Vuitton juist marktaandeel weet te winnen als de economie van bijvoorbeeld China vertraagt.

Strategische overnames

Een slimme en creatieve merkenstrategie draagt bij aan de stabiele resultaten van LVMH. Die startte eind jaren tachtig met de fusie van Louis Vuitton en Moët Hennessy. De initialen vormen nog steeds de naam van de onderneming, terwijl die inmiddels ruim zeventig merken in huis heeft. Van de gerenommeerde Amerikaanse juweliersketen Tiffany & Co. tot het verzorgingslabel Fenty Beauty van topartiest Rihanna. Daarmee richt LVMH zich niet alleen op diverse doelgroepen, ook binnen elk merk zet het slimme marketing in. Zo is een deel van de designertassen van Louis Vuitton door een wachtlijstsysteem alleen voor een selecte groep klanten beschikbaar. En dankzij de vele merken heeft een collectie die minder goed verkoopt een beperkt effect op de onderneming als geheel.

Artistieke vrijheid

LVMH profiteert van de toenemende welvaart en stijgende inkomens wereldwijd. Het behaalt een stabiele omzet door de introductie van telkens nieuwe producten van de hand van bekende ontwerpers, artiesten en kunstenaars. Zij werken graag voor het concern vanwege de artistieke vrijheid die ze krijgen om hun ontwerpen uit te voeren. Dat is anders bij concurrenten waar de CEO en de oprichtersfamilie de touwtjes stevig in handen hebben. LVMH heeft ook oog voor de veranderende wensen van consumenten. Zoals op het gebied van duurzaamheid: bij veel producten kan de klant gebruikmaken van een reparatieservice om de levensduur te verlengen. Bovendien beschermt LVMH het imago van de merken, door waar mogelijk materialen als goud en diamanten te gebruiken, die zijn gewonnen op een ethische en milieuvriendelijke manier.

Financiële informatie: LVMH (MOH)

ISIN-code: FR0000121014

Heeft u een vraag over dit artikel?

De specialisten van ABN AMRO MeesPierson komen graag met u in contact.