Direct naar content

Corona en de impact op ondernemers, met Jaap Christiaansen (tandarts)

Gepubliceerd op:
5 min. leestijd

Beluister het gesprek hieronder. Wilt u geen aflevering missen, ga dan naar uw favoriete podcast player om u te abonneren: Apple | Spotify | Google Podcasts | Pocket Casts

Luistert u liever met een video, dan kunt u ook op YouTube luisteren.

Door:

In Corona en de impact op ondernemers, het dagelijkse interview van Financial Focus, praten we met Jaap Christiaansen. Zijn tandartsenpraktijk in Gilze is sinds maandag 16 maart gesloten. Wat is daarvan de impact voor zijn praktijk?

Waar ben je gevestigd als tandarts en hoelang ben je al tandarts?

Ik ben inmiddels 30 jaar tandarts, mijn praktijk is in het dorp Gilze, in de haard van de Corona situatie. Ik hou mij bezig met algemene tandheelkunde maar ik ben ook implantoloog.

Hoeveel patiënten heb je?

Wij hebben rond de 6000 patiënten.

Zoals je zegt, je zitten midden in de Nederlandse haard van de Corona epidemie, maak jij je zorgen om het Corona virus?

Ik maak mij wel zorgen ja, omdat de verspreiding zo snel gaat. Met name de kwetsbare groepen die besmet raken en die toch wel echt hoge serieuze sterfte cijfers genereren, en dat is natuurlijk niet goed. Met name specifiek in ons vak; bij behandelingen komen veel druppeltjes vrij, aerosol, en ook het corona virus verspreidt zich via deze druppeltjes. Niezen, hoesten, maar ook aerosol bij de tandarts is een belangrijke vorm van overdracht van het virus. Ik zie het dan ook als een sociale verplichting om de adviezen die wij krijgen op te volgen.

Die adviezen volgen elkaar dagelijks op natuurlijk, wat merk jij nu bedrijfsmatig van Corona?

Gisteren hebben wij een mail gehad van onze maatschappij KNMT, Koninklijke Nederlandse Maatschappij Tandheelkunde, waarin wij het advies kregen om alleen maar spoedbehandelingen te gaan doen, en zo de verspreiding van het virus te perken binnen onze praktijk. Dit hebben wij opgevolgd, dus wij zijn vanaf gisterenavond alles aan het afbellen tot 6 april, en dus alleen maar spoedgevallen te doen.

Was dit een moeilijk besluit?

Economisch gezien heel moeilijk en lastig, emotioneel gezien niet. Ik denk dat je als gezondheidsmedewerker, je de gezondheid van je patiënten vooropstelt. Daarom was het emotioneel gezien geen moeilijke beslissing, maar financieel wel. De verwachte verplichtingen lopen hier ook gewoon door als personeel- en vakkosten. Wij hebben drie weken geen omzet.

Nee dat is inderdaad schrikken, nu zijn er in deze periode echt ondernemers die hun omzet zien verdampen, ik kan mij voorstellen dat jij als tandarts weet dat je straks gewoon weer keihard aan de bak moet, toch?

Jawel, maar drie weken haal je natuurlijk niet zo maar in. Ik moet vakanties opzeggen waar ik in principe vrij gepland had. Er zal toch meer gewerkt moeten worden, langere uren, langere dagen. We moeten even kijken hoe we dat oplossen. De primaire zorg nu is om zo veilig mogelijk alles op te volgen omtrent het Coronavirus en daar wil ik graag aan bijdragen.

Ja dat snap ik, is het bij jou bekend of er patiënten corona hebben?

In mijn praktijk, in mijn nabijheid, is er nog geen corona geval bekend geworden. Dat wil ik graag zo houden.

Jaap, je hebt nu jouw praktijk gesloten, maar heb je hier al eerder aan gedacht? De adviezen volgen elkaar heel snel op op dit moment, maar is er vorige week al iets door jouw hoofd geschoten?

Ja, wat ik vorige week al voor maatregelen heb genomen is dat ik van de kwetsbare leeftijdsgroep, mensen boven de 65+, alle afspraken heb verplaatst. Wij hebben ons specifiek nog even op de WIP-richtlijnen (Werkgroep Infectie Preventie) geconcentreerd in de praktijk, en de aerosol daar ontkom je niet aan. Dat blijkt toch ook wel een hele belangrijke bron, vandaar de nieuwe maatregel sinds gistermiddag. Maar inderdaad, ik heb er zelf ook aan gedacht en vorige week inderdaad maatregelen getroffen door mensen die in de kwetsbare leeftijdsgroep zitten niet meer in de praktijk uit te nodigen voor reguliere behandelingen.

Wat zijn je verwachtingen van het Coronavirus?

Nou mijn verwachtingen zijn als dat iedereen de adviezen van de overheid en het RIVM opvolgd, dat wij na deze 3 weken een legitiem resultaat kunnen behalen. Dat zou kunnen zijn dat het aantal corona besmettingen in ieder geval niet meer explosief gegroeid is en dat we daarom het normale leven weer voorzichtig kunnen oppakken. Maar ik denk niet dat we al op onze top zitten, we gaan waarschijnlijk nog wel wat meer besmettingen zien. Ik hoop alleen dat we in deze 3 weken toch wel een kentering gaan zien en ons normale programma weer af kunnen gaan werken.

Volg jij dit nieuws op de voet?

Ja ik volg wel al het nieuws, ik kijk met name op die sites die ook “ik snap het niet” kunnen zeggen. Ik luister niet naar al die achterklap verhalen, daar ben ik niet zo van gediend, dat maakt het alleen maar moeilijker en gevaarlijker. De Corona grapjes mogen wat mij betreft ook wel stoppen, het is nu te serieus om grappen over te maken. Als je ziet wat voor een impact zo een virus heeft, 3 weken geen omzet, en dan ben ik niet alleen. Kijk naar de restaurants, kappers, ze zijn al allemaal gesloten.

Wat voor een tips voor andere ondernemers heb je?

In de eerste instantie zou ik ervoor zorgen dat je jezelf in ieder geval goed beschermd, als je nog langer dan deze 3 weken uitvalt heb je al helemaal een probleem. Volg altijd alle aanwijzingen van de overheid. Ik hoop dat de overheid met passende maatregelen, compensatie ons tegemoet komt. Maar goed, het is nu nog te vroeg om daar invulling aan te geven. Ik neem aan dat ondernemers zich wel laten horen als die niet komen, dan zijn we hier nog niet klaar mee.

Wat zijn volgens jou passende maatregelen voor in de zorg?

Nou in ieder geval dingen zoals loonbelasting die je moet afdragen wordt kwijtgescholden. Ik denk dat we daar al heel veel aan kunnen hebben, dan heb je alleen de netto loon lasten. Verder, iedere ondernemer draait zijn bedrijf zoals hij hem draait, bij ons hebben we vier vaste werknemers, je kan werktijdverkorting aanvragen. En als laatste: sparen. Niet teveel uitgeven aan het leven.

 

Heeft u een vraag over dit artikel?

De specialisten van ABN AMRO MeesPierson komen graag met u in contact.