ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus

Daily Focus 20 september 2018

Vandaag in Daily Focus: Dit was Prinsjesdag 2018 en goed doel voor Jeff Bezos: nooit zo rijk kunnen worden als Jeff Bezos

Dit was Prinsjesdag 2018

Uit de Macro Economische Verkenningen 2019 bleek dat de Nederlandse economie volgens het CPB bovengemiddeld blijft groeien; met 2,8% in 2018 en 2,6% in 2019. Ook kan volgend jaar de Nederlandse uitvoer sterker stijgen. Ondertussen stijgt de inflatie sterk door de BTW-verhoging. Uit de miljoenennota blijkt dat het kabinet de uitgaven verhoogt en per saldo de lasten voor gezinnen verlaagt. In 2019 zullen de lasten voor bedrijven stijgen.

Lees de analyse bij Insights

Goed doel voor Jeff Bezos: nooit zo rijk kunnen worden als Jeff Bezos

Het vermogen van Amazon-oprichter Jeff Bezos wordt geschat op $162 miljard. Hij heeft onlangs via Twitter mensen om hulp gevraagd over wat hij met al dat geld zal doen, in ieder geval wat betreft filantropie. Bezos heeft de laatste tijd al miljarden toegezegd aan goede doelen, maar volgens The New York Time zou het een goede bedrage zijn om te voorkomen dat mensen zo rijk kunnen worden als hij. De economische voordelen van digitalisering zouden nu namelijk zeer ongelijk verdeeld worden.

Ga naar The New York Times

‘Niet teveel rekenen op Chinese terughoudendheid’

De Amerikaanse regering heeft aangekondigd importtarieven op nog eens $200 miljard aan Chinese goederen in te voeren. Daarnaast meldde de regering dat dit niet de laatste tariefsanctie hoeft te zijn. China heeft relatief terughoudend gereageerd door voor eenzelfde bedrag op Amerikaanse goederen importtarieven te heffen. Omdat China echter veel minder importeert uit de VS dan andersom, is het conflict asymmetrisch, wat kan betekenen dat China op andere terreinen zal terugslaan.

Ga naar The Guardian

Is het checken van content the next big thing?

Sinds enige dagen gaat er een video viral waarin de voormalige Amerikaanse president Obama president Trump grof beledigt. De video is echter niet authentiek; Obama heeft zoiets nooit publiekelijk gezegd. Het is een vorm van nepnieuws genaamd “deepfakes”, die zeer invloedrijk kan blijken. Dat is een probleem, onder andere voor het vertrouwen in online content. Het is goed mogelijk dat het controleren van dergelijke content een zeer interessante zakelijke kans is.

Kijk verder bij Fast Company

 

Deel deze pagina

ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus
Logo of ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus