Direct naar content
4 min. leestijd

In het eerste deel van het drieluik spraken wij over de waarde van bedrijfsfilantropie voor de maatschappij en de verschillende manieren waarop u als bedrijf filantropisch actief kunt zijn. In dit tweede deel gaan wij in op de rol die medewerkers kunnen hebben bij de filantropische activiteiten van uw bedrijf.

Goed voor de bedrijfscultuur

Filantropie is een mooie manier om medewerkers samen te brengen en te betrekken bij het bedrijf. Samen met medewerkers schenken aan goede doelen komt ten goede aan de bedrijfscultuur en het vergroot de betrokkenheid van medewerkers bij het bedrijf. Zeker als medewerkers actief betrokken zijn bij filantropie, bijvoorbeeld als zij de mogelijkheid hebben om goede doelen aan te dragen of om vrijwilligerswerk te doen. Of als medewerkers de mogelijkheid hebben om samen gesteunde projecten te bezoeken. Het versterkt hun onderlinge band én de binding met het bedrijf.

Hoe pakt u dit aan? Hier zijn verschillende manieren voor:

Medewerkers dragen goede doelen aan

Het is belangrijk om vanaf het begin medewerkers te betrekken bij de goede doelen die u met het bedrijf wilt steunen. Wat vinden zij passen bij het bedrijf? Een mooie manier om betrokkenheid te creëren is door medewerkers de mogelijkheid te bieden om zelf goede doelen aan te dragen die in aanmerking voor een donatie komen. Een voorbeeld hiervan is een bedrijf dat we onlangs hebben geholpen met de oprichting van een corporate foundation. Deze corporate foundation biedt medewerkers van het bedrijf de kans om goede doelen uit hun eigen regio voor te stellen. Zo willen zij de leefomgeving van hun medewerkers verbeteren door financiering beschikbaar te stellen voor zaken als het opknappen van speeltuinen, het organiseren van lokale concerten of het mogelijk maken van sportevenementen.

Stel ambassadeurs aan onder uw medewerkers

Sommige bedrijven stellen ambassadeurs binnen het bedrijf aan. Deze ambassadeurs zijn betrokken bij de filantropische activiteiten van het bedrijf. Ze schrijven blogs of maken filmpjes en informeren hun collega’s daarmee over de goede doelen die worden ondersteund. Zo betrekt AFAS Software collega’s uit verschillende bedrijfsonderdelen en landen bij het werk van de AFAS Foundation en organiseert het bedrijf regelmatig inspiratiesessies en activiteiten voor medewerkers. Op deze manier zorgen ze voor een groter draagvlak en bekendheid voor de filantropische activiteiten van het bedrijf.

Projectbezoeken zorgen voor betrokkenheid én teambuilding

Indien u met uw bedrijf goede doelen organisaties ondersteunt, is het in sommige gevallen mogelijk om de gesteunde projecten te bezoeken. Op die manier kunnen medewerkers zien waar het bedrijf zich voor inzet. Er zijn ook voorbeelden van projectbezoeken waarbij medewerkers de handen uit de mouwen kunnen steken. Habitat for Humanity organiseert bouwreizen waarbij een team helpt om een huis te bouwen voor gezinnen in arme landen. Dergelijke ervaringen zijn niet alleen heel waardevol voor de medewerker, maar helpen ook om betrokkenheid en onderlinge verbondenheid te creëren.

Extra vrije dagen bieden om vrijwilligerswerk te doen

U kunt er ook voor kiezen om medewerkers uit uw bedrijf extra vrije dagen te bieden die zij kunnen inzetten om vrijwilligerswerk te doen. Zo biedt de ABN AMRO Foundation medewerkers van ABN AMRO de mogelijkheid om maximaal 36 uur per jaar vrijwilligerswerk te doen onder werktijd. De ABN AMRO Foundation zet zich in voor kansengelijkheid voor kinderen en jongeren. Dit doen zij door culturele of sportactiviteiten te organiseren of door coaching in taal- of financiële vaardigheden aan te bieden. Medewerkers van ABN AMRO kunnen zich dan aanmelden als begeleider of coach.

Bovenstaande suggesties helpen u om medewerkers te betrekken bij filantropie, waardoor de filantropie weer beter verankerd wordt in uw bedrijf. In het volgende deel gaan wij in op de concrete stappen die nodig zijn om van start te gaan met bedrijfsfilantropie.

Wilt u meer weten?

De specialisten van ABN AMRO MeesPierson kunnen u helpen bij het vormgeven van uw bedrijfsfilantropie. Zij kunnen u en de betrokkenen helpen met het opzetten van de juiste structuur. Ook kunnen zij helpen bij het vinden van passende goede doelen en u wegwijs maken in de wereld van filantropie. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met uw banker of een bericht sturen naar filantropieadvies@nl.abnamro.com.

Heeft u een vraag over dit artikel?

De specialisten van ABN AMRO MeesPierson komen graag met u in contact.