Een verrassend huwelijk: zo is de overname van de oer-Hollandse zaadveredelaar Axia Vegetable Seeds door het Japanse Denso wel te betitelen. Oprichter en eigenaar Alois van Vliet over innovatie, duurzame landbouw en hoe zijn kinderen omgaan met vermogen.
Waarom koopt een Japanse leverancier van auto-onderdelen een Nederlands zaadveredelingsbedrijf? Omdat ze samen, door hun technologieën te bundelen, kunnen uitgroeien tot wereldmarktleider in tomatenzaden, vertelt Alois van Vliet. Met zijn broer Sandor startte hij in 2010 Axia Vegetable Seeds, dit jaar verkochten ze het aan Denso. Dit bedrijf, beursgenoteerd en met Toyota als grootste aandeelhouder, is van origine leverancier van auto-onderdelen. Maar vanwege de toenemende druk in de autosector zet Denso in op diversificatie, onder andere in de agritechsector.
De bedrijven vonden elkaar in hun focus op maximale verduurzaming, vertelt Van Vliet. ‘Wij ontwikkelen al jaren tomatenrassen met zo min mogelijk gebruik van water, energie, meststoffen en bestrijdingsmiddelen. En we gebruiken aardwarmte en zonne-energie voor onze kassen.’ Denso is sterk in beeldherkennings- en AI-technologieën. ‘Met hun geavanceerde robots en camera’s kunnen ze bijvoorbeeld in kassen schadelijke insecten opsporen en in de toekomst met een laserstraal uitschakelen. Heel efficiënt en je hebt bijna geen pesticiden meer nodig.’
Opgegroeid in de tomatenteelt
Van Vliet is van jongs af aan vertrouwd met de tomatenteelt. Zijn vader studeerde aan de Tuinbouwschool in Wageningen en ging zelf tomatenrassen veredelen. Dat deed hij met zijn onderneming Western Seed International vanuit Gran Canaria, vanwege het warme, constante klimaat. De familie verkocht dit bedrijf in 2007 aan Monsanto.
Drie jaar later startte Van Vliet met zijn broer Axia Vegetable Seeds, inmiddels een grote speler in de Nederlandse tomatenteelt. ‘In onze sector is innovatie cruciaal, zie het succes van de Axiany-cherrytomaat en de snoeptomaatjes voor kinderen. Wij hebben een enorm R&D-laboratorium naast ons hoofdkantoor in Naaldwijk en daarnaast wereldwijd locaties waar we onze rassen continu testen. Het ontwikkelen van nieuwe tomatenrassen is risicovol en vergt veel tijd. Onze veredelaars starten met duizenden varianten en houden er na zes jaar gemiddeld maar één over.’

Van tomaten naar druiven
Met de verkoop van het familiebedrijf is de familie financieel onafhankelijk. Van Vliet heeft een tweeling van 24 jaar. ‘Mijn vrouw en ik hebben onze kinderen van meet af aan begeleid in het omgaan met vermogen. Ook werden ze heel goed bijgestaan door de adviseurs van ABN AMRO MeesPierson, denk aan zaken als vermogensadvies, een huis kopen, fiscale kwesties en filantropie. Onze tweeling wilde niet in de zaak, ze hebben hun eigen carrières opgebouwd. Ze zijn heel nuchter en gaan met het vermogen echt geen gekke dingen doen.’
Van Vliet is 58 jaar en sinds de verkoop volop bezig met andere dingen. Zo kocht hij met zijn broer een wijnhuis in de Bordeaux en staat hij geregeld op de golfbaan. ‘Dat is heerlijk.’ Daarnaast heeft hij bij de Nederlandse vereniging van Commissarissen & Directeuren (NCD) een opleiding tot commissaris gevolgd. ‘Want ik wil mijn ervaring en kennis graag voor anderen inzetten.’
Alois van Vliet (58) komt uit een familie van zaadveredelaars, met name van tomatenrassen. Hij studeerde Agricultural Business Economics in Delft. Tot 2009 was hij managing director van Western Seed International. Een jaar later startte hij met zijn broer Axia Vegetable Seeds, dat ze dit jaar verkochten aan Denso.