Direct naar content

Sid Efromovich (32) groeit op in Sao Paulo. Als kind van vermogende ouders keek hij letterlijk uit over de armoede om hem heen. Hij wist dat hij later een groot vermogen zou erven. Dat moest goed terecht komen. ‘Ik dacht: mijn generatie erft later miljarden. Als wij allemaal een deel van ons vermogen op de juiste manier schenken, kunnen wij veel van de grote uitdagingen van mijn generatie oplossen, zoals klimaatverandering.’ Na veel onderzoek en gesprekken met strategische filantropen richt hij Generation Pledge op. Hier komen kinderen samen om te leren wat effectief geven betekent. Aan hem de vraag als Next Gen: wat kun je als ouder doen?

Hoe voed ik mijn kind op met impactvolle filantropie?

‘Zien is doen. Ik herinner mij een cartoon van twee moeders met hun zoons, naast elkaar op een bankje. Het ene paar kijkt op hun smartphones, het andere paar leest een boek. Vervolgens draait de moeder met de smartphone zich naar de lezende moeder en vraagt: “Hoe krijg je hem aan het lezen?” Zo werkt het ook met filantropie. Goed voorbeeld doet goed volgen.’

‘Uiteindelijk hoopt elke ouder dat zijn kind bij kan dragen aan een wereld zonder lijden, waarin iedereen zijn potentie kan vervullen. Dat vraagt om een connectie met de wereld, om begrip wat de grootste maar ook oplosbare problemen zijn. Maak gesprekken over filantropie onderdeel van het dagelijkse leven, zo komen kinderen op een natuurlijke manier in aanraking met belangrijke onderwerpen. Zorg dat ze zich bewust zijn van hun eigen positie, dat ze weten waar ze goede informatie vandaan kunnen halen om zich te verdiepen in de problemen van hun generatie.’

’Eigenlijk zouden wij meer moeten geven, zoals wij ook ons vermogen beheren: met maximaal rendement. Dan kunnen wij veel meer verschil maken. Benieuwd hoe u en uw kinderen dit kunnen leren? Betrek ze bij het gesprek met uw filantropie adviseurs, dat kan al vanaf jonge leeftijd. Of volg – samen of alleen – een cursus over effectieve filantropie, bijvoorbeeld bij Effective Giving of bij ABN Generation Next Academy. Kies bij jongere kinderen voor een thuisworkshop.’

Hoe zorg ik dat wij op één lijn zitten?

‘Neem de voorkeuren van uw kinderen mee in uw filantropische portfolio. Laat ze uitleggen waarom zij een doel belangrijk vinden en hoe hun schenking echt impact zal hebben op het gekozen doel. Stel uw kinderen vragen: waarom geloven zij dat deze aanpak beter werkt dan een alternatief? Hoe zorg je dat je weet welke impact je geschonken euro’s maken? Hoe kom je aan de juiste informatie? Als de doelen van uw kinderen niet volledig aansluiten bij uw eigen doelstellingen, maak dan ruimte in uw portfolio voor de prioriteiten van uw kinderen. Een nieuwe generatie maakt altijd andere keuzes. Zorg dat er binnen uw filantropische portfolio ruimte is voor verschillende donatie prioriteiten en -spreiding. Zolang de donatie effectief en doordacht gedaan wordt, kunt u uw kinderen blijven motiveren om te schenken. U vergroot zo de kans dat de familiefilantropie generaties lang blijft voortbestaan.

Hoe maak ik het meeste verschil?

‘U bereikt het meeste met uw vermogen als u schenkt aan grootschalige problemen waar weinig aandacht voor is, maar die wel opgelost kunnen worden met filantropie. Dit lijkt een lastige taak, maar u hoeft het niet alleen te doen. Organisaties zoals het Open Philanthropy Project zijn al jaren bezig met het ontwikkelen van frameworks waarmee we de impact van onze filantropie kunnen verhogen. Zij raden bijvoorbeeld het SNS-framework aan om focusgebieden te kiezen. Dit framework staat voor scale (schaal), neglect (verwaarlozing) en solvability (oplosbaarheid). Dat leidt tot focusgebieden waar u met hetzelfde geld zoveel mogelijk impact kan maken. Denkt u bijvoorbeeld aan de effecten van intensieve veeteelt, hier wordt weinig onderzoek naar gedaan en er gaat weinig geld heen. De mogelijkheid om verschil te kunnen maken is groot.’

’Vervolgens wilt u de meest effectieve oplossingen vinden in die focus gebieden, ook daar is er hulp. Onafhankelijke researchorganisaties, zoals GiveWell of Animal Charity Evaluators beoordelen welke aanpakken het meest effectief zijn en welke organisaties ze op de meest efficiënte manier uitvoeren. Een soort Consumentenbond voor goede doelen dus. Gaat het over grote filantropische bedragen, dan is het raadzaam een professionele filantropie-adviseur in te schakelen.’

Vier praktische tips

Maartje van Aardenne, specialist filantropie bij ABN AMRO MeesPierson

1. Begin jong

Doneren kan op elk niveau en op elke leeftijd. Laat jonge kinderen bijvoorbeeld knuffels of boeken doneren aan mensen die dit echt nodig hebben of laat ze hun zakgeld opzij zetten. Er zijn families die hun kinderen op hun verjaardag naast cadeautjes ook een nieuw doel laten uitkiezen binnen de familiefilantropie. Zo leren ze op jonge leeftijd hun eigen waardes en doelen ontwikkelen.’

2. Maak donaties tastbaar

‘Doe bijvoorbeeld samen vrijwilligerswerk (in het buitenland). Als kinderen met eigen ogen zien wat geld kan doen, worden doelen een stuk concreter. Praat over het opzetten van acties, projecten en resultaten, maar bespreek ook waar uzelf tegenaan loopt.’

3. Focus op zelfstandigheid

‘Wilt u uw kinderen op latere leeftijd een actieve rol geven? Leg dan een klein bedrag apart waar ze gezamenlijk een goede bestemming voor mogen vinden. Het is ook mogelijk om de jongste generatie eigen projecten te laten scouten binnen de filantropie, bijvoorbeeld onder begeleiding van een adviseur. Zo leren ze meer over effectief geven en over hun eigen doelen.’

4. Ga het gesprek aan

‘De volgende generatie heeft soms net een andere kijk op “goed doen”. Het is vaak heel waardevol om met elkaar in gesprek te gaan. Denk bijvoorbeeld aan het betrekken van kinderen bij het selecteren van goede doelen of een familiestichting. Wilt u ook in gesprek met uw kinderen en familie? Wij helpen u graag verder.’

Neem contact op met Maartje van Aardenne

Mail: maartje.van.aardenne@nl.abnamro.com

Mobiel: +31 (0)6 10127556

Generation Next Academy

De Generation Next Academy is een speciaal programma voor kinderen van onze private banking klanten in de leeftijd van 18-30 jaar. ‘Leren omgaan met vermogen’ staat centraal in dit jaarprogramma. Aan bod komen thema’s als beleggen, schenken, ondernemen.

Generation Pledge in Nederland

In maart organiseert de Generation Pledge een diner voor geïnteresseerde Nederlandse ‘Next Gens’ in Amsterdam. Ze komen samen om familiefilantropie te bespreken en de uitdagingen die daarbij om de hoek komen kijken. Next Gens, maar ook ouders zijn welkom. Deze bijeenkomst heeft tevens een sterk inhoudelijk element: er worden discussies gevoerd over hoe u weet of uw filantropische euro impact heeft en waarom het kiezen van grootschalige doch oplosbare problemen zo belangrijk is. Als u interesse heeft voor dit diner, kunt u dit aangeven bij een specialist filantropie van MeesPierson, zoals Maartje van Aardenne.

Heeft u een vraag over dit artikel?

De specialisten van ABN AMRO MeesPierson komen graag met u in contact.