Direct naar content
2 min. leestijd

Dagelijks gebruiken zo’n 2,5 miljard mensen wereldwijd een product van Unilever. Het levensmiddelenconcern profiteert van de groeiende bestedingen van consumenten, zelfs in deze economisch uitdagende tijd.

Unox, Zwitsal, Glorix, Axe, het zijn maar enkele van de meer dan veertig merken die levensmiddelenconcern Unilever nu op de Nederlandse markt verkoopt. Die merken vormen slechts een deel van de omzet: het concern verkoopt nu zo’n 400 merken in 190 landen over de hele wereld. Met die producten wist het concern de afgelopen periode aantrekkelijke resultaten te behalen. Consumenten zijn bereid te betalen voor hun favoriete merken in een periode waarin velen de hand op de knip houden. Al zien analisten dat het lijkt dat bijvoorbeeld Chinese consumenten meer dan ooit wachten met kopen tot zich een aanbieding van hun favoriete crème of wasmiddelen aandient.

Meer sterke merken

Bedrijven als Unilever doen het goed in tijden van onzekerheid. Ze bieden noodzakelijke producten die consumenten blijven kopen. Voor beleggers bieden defensieve aandelen de kans om te profiteren van stabiele groei in zowel dividend als winst. Om concurrerend te blijven kijkt Unilever kritisch naar de merkenstrategie. De komende tijd ligt de focus op strong brands; merken met een omzet van meer dan € 1 miljard op jaarbasis. Voorbeelden zijn wasmiddelmerk OMO, Hellmann’s mayonaise, Rexona deodorant en bad- en beautyproducten van Lux. Deze sterke merken zijn samen goed voor 54 procent van de groepsomzet. De verwachting is dat op termijn enkele kleinere bedrijfsonderdelen worden afgestoten. Door meer te investeren in sterke merken wil het concern de omzet verhogen en meer synergie tussen de merken creëren.

Kleine daling van volumes

Die strategie lijkt te werken, de tweede kwartaalcijfers waren beter dan verwacht. Net als in het eerste kwartaal komt de omzetgroei vooral uit de prijsverhogingen die werden doorgevoerd. De volumes daalden juist iets. Dat is niet ongebruikelijk in de sector, ook veel concurrenten hebben te maken met dalingen van het aantal verkochte producten. In economisch uitdagende tijden kiezen consumenten snel voor goedkopere huismerken.

Nieuwe ceo

De focus op grote merken valt samen met de komst van de nieuwe ceo. Hein Schumacher werkt sinds oktober bij Unilever en is oorspronkelijk afkomstig van zuivelconcern FrieslandCampina. Hij vervangt Alan Jope die recent met pensioen ging. Analisten verwachten dat Unilever onder leiding van Schumacher met de nieuwe strategie nog meer zal inzetten op innovatie en synergie en zo in staat blijft goede resultaten te behalen.

Financiële informatie: Unilever (UNA NA)

ISIN-code: GB00B10RZP78

Heeft u een vraag over dit artikel?

De specialisten van ABN AMRO MeesPierson komen graag met u in contact.