Direct naar content

ABN AMRO MeesPierson is een ervaren specialist op het gebied van goede doelen en filantropie-advies aan particuliere relaties. Veel klanten van ABN AMRO MeesPierson willen met hun vermogen de wereld een stukje mooier maken, filantropie-advies helpt daarbij. Maar ook goededoelenorganisaties adviseren wij graag over het succesvol werven van grote giften.

Om onze klanten goed te kunnen adviseren, leren wij goededoelenorganisaties graag goed kennen. Het is erg leuk en inspirerend om de vertegenwoordigers van de zeer uiteenlopende goede doelen te ontmoeten en te horen over hun passies, programma’s en activiteiten. Een vraag die bij veel goede doelen leeft is: hoe werf ik grote giften en hoe bouw ik een relatie met een grote gever?

Gezamenlijke droom

Er is niet één antwoord op deze vraag. Maar het persoonlijk gesprek over passies, interesses en motivatie om te geven brengt je in ieder geval dichter bij de grote gever als persoon. Zie het als een eerste stap om een relatie te bouwen die zowel de donateur als het goede doel in staat stelt om een gezamenlijke droom te realiseren.

Persoonlijke relatie

In mijn vorige baan als relatiemanager voor een humanitaire noodhulporganisatie zat ik letterlijk aan ‘de andere kant’. Daar bouwde ik dagelijks aan relaties met donateurs die hun expertise, netwerk en beschikbaar vermogen wilden inzetten voor de organisatie van noodhulp. Deze groep donateurs wilde ik graag persoonlijk leren kennen, bijvoorbeeld via het organiseren van kleinschalige evenementen of huisbezoeken.

Tijdens deze huisbezoeken sprak ik niet alleen over het goede doel, maar over eigenlijk alles wat de donateur bezig hield, zoals het dagelijkse nieuws en familiezaken.  Ik ging vaak meerdere keren op bezoek. Doorgaans bouwde ik meer dan één jaar aan de relatie met de donateur voordat ik een donatie vroeg.

Herten in de tuin

Zo ontmoette ik een aantal jaren geleden tijdens één van mijn huisbezoeken een trouwe donateur die haar bijdrage leverde via periodieke schenkingen. Een mooie vorm van structureel helpen met fiscale voordelen. Bij onze eerste ontmoeting vroeg zij mijn hulp om de herten uit haar rozentuin te verjagen. Uiteraard hielp ik haar.

Daarna volgende een gesprek over de hond, het nieuws uit de krant, haar passie voor schilderen en op de valreep ook nog over het werk van de noodhulporganisatie. We namen afscheid, ik belde haar het jaar daarna een aantal keren om te horen hoe het met haar ging en ik ging een tweede keer op bezoek.. Bij de derde ontmoeting bij haar thuis vertelde mevrouw dat zij naast haar structurele bijdragen een groot bedrag wilde schenken. Ze vertelde haar droom en wat zij met haar donatie hoopte te bereiken.

Laat dromen en wensen samen komen

De schenking wilde mevrouw graag bestemmen voor  een project voor schoon drinkwater in Afrika. Op onze wensenlijst stond de aanleg van een schoon en veilig drinkwatersysteem in één van onze klinieken en drie gezondheidsposten, allemaal in een afgelegen regio in het zuiden van  Congo. Haar droom en onze wens kwamen samen.

Mevrouw liet zich bij ons op kantoor persoonlijk informeren door de landencoördinator en na het gesprek was zij overtuigd dat haar donatie goed terecht zou komen. Zij financierde vervolgens het gehele project met een waterput, waterpompen, zuiveringsinstallaties en wateruitgiftepunten voor de patiënten. Ze zorgde zo voor veilig en schoon drinkwater voor de bewoners van het dorp waar de kliniek is gevestigd.

Over de aanbouw van het project ontving mevrouw regelmatig een telefonische update van de projectleider. Uit eerste hand vernam zij als financier wat zij met haar donatie mogelijk maakte. Toen het project succesvol was afgerond heb ik samen met de projectleider opnieuw een bezoek gebracht aan mevrouw. Zij ontving toen een eindrapport met fotoverslag en vernam uit eerste hand de resultaten van haar schenking.

Wat wil onze vermogende klant?

Als Filantropie Adviseur bij de ABNAMRO MeesPierson heb ik nu dagelijks contact met vermogende particulieren die met hun vermogen willen bijdragen aan een betere wereld. Maar vaak zien zij door de bomen het bos niet meer. Er zijn zoveel goede doelen en welke zijn eigenlijk te vertrouwen? En hoe beoordeel ik eigenlijk resultaten? En wat mag je verwachten van een goed doel als het gaat om rapportage?

Tip: lees ook ons filantropierapport met de belemmeringen van vermogende klanten van de bank om te geven aan goede doelen

Wij helpen onze vermogende klanten om bovenstaande vragen te beantwoorden en belemmeringen weg te nemen. Als wij bij de uitvoering van een opdracht juist uw  goede doel voorstellen aan onze klanten, probeer dan een langetermijnrelatie te bouwen. Neem na een eerste schenking de tijd om een relatie te bouwen, overvraag niet en stem uw communicatie af op de wensen van de schenker, zodat een grote gift zich in de toekomst kan herhalen (dit alles geldt uiteraard mits de klant niet anoniem wil blijven).

Neem de tijd voor grote giftenwerving

Grote giftenwerving is dus een proces van de lange adem en persoonlijk contact. Bij voorkeur komen de droom van de grote giftgever en wens van het goede doel samen zoals in het voorbeeld van het schoondrinkwaterproject.

Bij de start van grote giftenwerving is het van belang dat directie en management van het goede doel zien dat relatiemanagement een langdurig proces is. Vraag daarvoor tijd en ruimte als de verwachte resultaten van grote giftenwerving worden vastgesteld. Communiceer duidelijk waar de grote giftgevers hun vragen kunnen stellen en wat de manieren van schenken zijn.

In mijn volgende blog geef ik meer handvatten en tips voor grote giftenwerving en vertel wat onze vermogende klanten verwachten van de goede doelen.

Vier keer per jaar organiseert Filantropie Advies een informatie bijeenkomst voor goede doelen en ANBI stichtingen. Een bijeenkomst waarbij elkaar leren kennen en de uitwisseling van  informatie over trends en ontwikkelingen in de filantropie sector en grote giftenwerving centraal staan. De eerstvolgende editie is gepland op dinsdag 12 september aanstaande. Interesse om hier bij te zijn? Stuur dan een e-mail naar filantropieadvies@nl.abnamro.com

Heeft u een vraag over dit artikel?

De specialisten van ABN AMRO MeesPierson komen graag met u in contact.