Direct naar content
2 min. leestijd
  • Auteur

Rolex? Nee. TAG Heuer? Nope. Überhaupt een Zwitsers horlogemerk? Ook niet. Het grootste horlogemerk van de wereld is Apple. Inderdaad, de maker van computers en telefoons.

Bij de lancering van de Apple Watch in 2015 waren veel mensen sceptisch. De magie van Steve Jobs zou ontbreken. Een device dat door Tim Cook gelanceerd wordt, zal wel niks zijn. Maar ondertussen maakt diezelfde Apple Watch een enorme opmars.

Omdat Apple zelf geen verkoopcijfers per device geeft, moeten we het doen met de cijfers van Strategy Analytics en die liegen er beslist niet om. Volgens deze cijfers zou Apple in het afgelopen jaar 30,7 miljoen Apple Watches verkocht hebben. Dat is een groei van maar liefst 36 procent ten opzichte van het jaar daarvoor, toen gingen er 22,5 miljoen over de toonbank. De Apple Watch is vooral populair in Noord-Amerika, Azië en Europa, waarbij het met name jongere mensen zijn die steeds vaker voor een digitaal horloge kiezen.

Deze enorme groei van de Apple Watch ging ten koste van Zwitserse horlogemakers als Swatch, Tissot of TAG Heuer. De complete Zwitserse horlogesector zag in 2019 een krimp van 13 procent, wat betekent dat zij wereldwijd 21,1 miljoen horloges hebben verkocht. De rekenaars onder u hadden het al opgemerkt: Apple verkoopt meer horloges dan alle Zwitserse fabrikanten bij elkaar opgeteld.

Bron: Macfreak

Heeft u een vraag over dit artikel?

De specialisten van ABN AMRO MeesPierson komen graag met u in contact.