Direct naar content

De komende jaren vererft het geld van de naoorlogse generatie. Aan hun kinderen, zoals Thijs Wolters, de taak om dit vermogen goed te beheren, ook voor de generaties erna. Een flinke opgave. Connect, een nieuwe dienstverlening, helpt klanten en hun kinderen daarbij.

Het geld komt van familie. Je wilt het op een goede manier beheren. Ook voor de volgende generaties’, zegt Thijs Wolters (48). Hij behoort tot de vele veertigers en vijftigers die de komende jaren vermogen van hun ouders erven. De naoorlogse generatie van babyboomers is omvangrijk en heeft meer vermogen dan de generaties ervoor. De ouders van Wolters wisten door hard werken een succesvol reisbureau op te bouwen. Sinds de verkoop ruim twintig jaar geleden beschikken zij over een mooi vermogen. Geld dat Wolters straks erft. Daarbij komt de grote verantwoordelijkheid het vermogen goed te beheren, beseft hij. Toen zijn vader hem wees op de nieuwe dienstverlening Connect van ABN AMRO MeesPierson was hij dan ook geïnteresseerd. ‘Mijn vader is gelukkig nog heel gezond, maar niet meer de jongste. Goed om zaken tijdig goed te regelen.’

Aanspreekpunt

De kinderen van klanten krijgen binnen Connect toegang tot de dienstverlening van ABN AMRO MeesPierson. Het kind krijgt een eigen aanspreekpunt bij de bank. Deze private banker brengt hem of haar snel in contact met de juiste specialisten. De specialisten van de bank helpen bij vragen of speciale wensen, zoals beleggingen of de financiering van een woning. Voor Wolters kwamen de gesprekken met zijn Connect Private Banker Mo Morabit op het juiste moment. ‘Mijn moeder is vorig jaar overleden en toen is een deel van de nalatenschap vrijgekomen. Recent overleed ook mijn schoonvader, die ook vermogen naliet. Opeens hadden mijn vrouw en ik een flinke som geld op onze rekening staan en we vroegen ons af: hoe kunnen we het op een goede manier beheren? Wie vraag je om advies? Mo bracht ons in contact met het Wealth Structuring-team van de bank. Zij stelden een financieelinzichtrapport voor ons op, met daarin onze wensen en de haalbaarheid ervan. Voor ons is het erg fijn om begeleid te worden, terwijl we daar op basis van ons huidige vermogen eigenlijk geen toegang toe hebben. Natuurlijk is dit een manier van ABN AMRO MeesPierson om mij als klant aan zich te binden, daar zijn ze ook open over.’

Eigen wensen

Morabit is een Connect-private banker die de volwassen kinderen van vermogende ouders helpt zich voor te bereiden op het bezit van vermogen in de toekomst. Om alles goed in beeld te krijgen, zal Morabit gezamenlijk de wensen inventariseren. Zo krijgt hij of zij inzicht in wat er nodig is om financiële doelen te behalen. Wolters: ‘Er is een financieel plan van ons leven gemaakt. Dat gaf duidelijk inzicht in hoe we er nu en straks voor staan. We hebben mede dankzij de nalatenschap van mijn moeder een mooi huis kunnen kopen met lage woonlasten.’ In gesprek met Morabit werd voor Wolters en zijn vrouw bovendien duidelijk hoeveel geld ze opzij moeten zetten voor de studie van hun kinderen, een tweeling van net een jaar, over een jaar of achttien. ‘Ook willen we een deel van het geld gebruiken om eerder te stoppen met werken.’

Aandacht voor beleggen

Binnen Connect is er ook aandacht voor beleggen. Morabit: ‘Veel klanten van ABN AMRO MeesPierson hebben een deel van het vermogen belegd. Beleggingsportefeuilles die straks via de nalatenschap bij de kinderen terechtkomen. Het is belangrijk dat de beleggingen dan aansluiten bij de wensen van het kind, onder andere op het gebied van risico en rendement.’ Als beleggen een oplossing is voor de financiële vraag van Connect-deelnemers, dan kunnen ze kennis maken met de verschillende manieren van beleggen, om zo te ontdekken welke het beste bij hen past. Ook de vader van Wolters belegt. ‘Dat doet hij al twintig jaar samen met een beleggingsadviseur van de bank’, vertelt Wolters. ‘Gezien de beleggingshistorie van de portefeuille heb ik daar wel vertrouwen in.’ Toch is de kans groot dat hij het vermogen niet zelf gaat beleggen, maar dit aan de specialisten van de bank overlaat. Anders dan zijn vader is hij niet erg geïnteresseerd in beleggen. ‘Daarom is het fijn dat we kunnen overleggen met een beleggingsadviseur en dat ik daar zelf weinig energie in hoef te steken.’

La met administratie

Morabit zag bij de pilot van Connect hoe de dienstverlening haar waarde in de praktijk bewijst. ‘Als een ouder wegvalt, is dat altijd een moeilijke tijd. Het scheelt als de kinderen al inzicht hebben in de financiële zaken van de ouder. Daar hoeven ze zich dan geen zorgen over te maken.’ Wolters ervaart daar nu al de rust van. Met zijn vader heeft hij ook besproken waar hij belangrijke papieren in huis kan vinden. ‘Ik heb toegang tot al zijn rekeningen en weet in welke la de administratie ligt. Nu maar hopen dat ik die la pas over dertig jaar hoef te openen.’

Connect en Next helpen bij beheer vermogen

Ouders vinden het belangrijk dat hun kinderen goed zijn voorbereid op het vermogen dat zij erven. Sinds 2017 is er Next, een dienstverlening van ABN AMRO MeesPierson voor kinderen tussen de 18 en 30 jaar van klanten. Next is een succes, zegt Mo Morabit. ‘Het team werd ook steeds vaker benaderd door klanten met kinderen ouder dan 30 jaar. Ook deze ouders vinden het belangrijk dat het vermogen op een goede manier overgaat naar de volgende generatie. Met Connect kunnen we nu ook deze klanten helpen.’

Download de whitepaper

Wilt u meer weten over vermogensoverdracht en hoe u het regelen van uw nalatenschap kunt aanpakken? Download dan de whitepaper 'Vermogensoverdracht aan de volgende generatie'.

Heeft u een vraag over dit artikel?

De specialisten van ABN AMRO MeesPierson komen graag met u in contact.