Direct naar content
  • Auteur

7 vragen aan…Harmienke Kloeze

Een goed doel of een religieuze instelling steunen, is in Nederland heel gewoon. Maar je volop inzetten voor een goed doel en daar je werk van maken, is andere koek. Wie zijn de mensen die hun leven wijden aan het helpen van anderen? Deze keer: Harmienke Kloeze, directeur-bestuurder CBF, toezichthouder van goede doelen in Nederland.

Naam: Harmienke Kloeze
Leeftijd: 58
Opleiding: Psychologie
Huidige baan: Directeur-bestuurder CBF, de toezichthouder van erkende goede doelen

 

 

 

 

 

  1. Waarom zet u zich juist voor dit doel in?

    ‘Ik geloof in de kracht van filantropie, dat goede doelen de wereld echt een beetje mooier maken. Ik vind het belangrijk dat goede doelen dat kunnen blijven doen en dat kan niet zonder steun vanuit de samenleving: mensen, bedrijven en fondsen die mee willen helpen om de idealen van goede doelen te verwezenlijken met het geven van geld, tijd, kennis of aandacht. Deze “mede-mogelijk-makers” moeten er dan wel van op aan kunnen dat het goede doel van hun keuze te vertrouwen is, de zaken goed op orde heeft en doet wat het belooft. En daar zijn wij voor. Het CBF houdt toezicht op Erkende Goede Doelen en toetst of zij voldoen aan de strenge kwaliteitseisen van de Erkenningsregeling. Dat doen we niet eenmalig, dat is een doorlopend proces van actief en reactief volgen. We bespreken ook met alle Erkende organisaties op welke terreinen nog kansen voor ontwikkeling liggen. Onze ervaring is dat de meeste goede doelen hun zaken goed op orde hebben. Daarom gaat het daarnaast steeds vaker over de vraag: wat is hun impact? Door ons werk kunnen mensen gerust geven aan erkende goede doelen. En daardoor kunnen deze goede doelen doorgaan met hun werk én draag ik ook een beetje bij aan die betere wereld. Wat is er nou mooier dan dat?’

  2. Wat is uw grootste uitdaging?

    ‘De goede doelen worden enorm getroffen door de coronacrisis. Veel fondsenwervende activiteiten, zoals evenementen maar ook collectes, kunnen niet doorgaan. Denk aan de Alpe d’HuZes en de Dam-tot-Damloop, maar ook aan kleinere evenementen van scholen door het hele land. De gevolgen zijn enorm, daar moeten we in ons toezicht rekening mee houden. De coronacrisis zal ook financiële gevolgen hebben voor ons. Onze tarieven worden berekend op basis van de baten van de erkende goede doelen. Daarvoor gebruiken we de gecontroleerde jaarrekeningen, waardoor de invloed op onze inkomsten vertraagd is. In 2022 zullen onze inkomsten minder zijn. We doen samen met de Radboud Universiteit onderzoek naar de gevolgen van crisis op de erkende goede doelen. Dat doen we op drie verschillende momenten: een paar weken geleden, in september en volgend jaar maart. Zo kunnen we straks ook iets zeggen over de langeretermijngevolgen.’

  3. Wat is uw belangrijkste karaktertrek?

    ‘Ik weet in mijn werk waar ik uit wil komen, welke koers we moeten varen, en bereik mijn doel. Maar ik ga niet recht op mijn doel af. Vergelijk het met zeilen: om veilig bij een haven aan te komen is het nodig de wind te kunnen lezen, de zeilen daarop aan te passen, bij tegenwind te kunnen laveren. Misschien soms zelfs tijdelijk te schuilen in een andere haven, om uiteindelijk toch aan te komen waar we wilden. Ik zou er zelf geen karaktertrek bij kunnen noemen.’

  4. Wie is uw grote voorbeeld?

    ‘Tja, die heb ik niet. Ik ben nooit iemand geweest die posters ophing boven mijn bed. Ik kan wel onder de indruk raken van “gewone” mensen. Vaak heeft dat dan te maken met doorzettingsvermogen of moed. Zoals laatst van het meisje in India dat 1200 kilometer fietste met haar vader en hun bezittingen achterop. Door de coronacrisis hadden ze geen werk meer, er zat niets anders op dan terug te keren naar hun geboortedorp. Ongelooflijk wat een kracht en liefde.’

  5. Wat is uw levensmotto?

    ‘Er is meer dat ons bindt dan dat ons scheidt. Misschien is dat het wel. Ik heb geen groots levensmotto, maar ik ben wel blij dat ik door mijn vorige werk veel heb gereisd, waardoor ik verschillende mensen heb leren kennen met verschillende culturele en religieuze achtergronden. Ik heb zo ervaren dat er meer is dat ons bindt dan dat ons scheidt. Een waardevolle ervaring, want daardoor is de wereld een vriendelijke plek geworden voor mij.’

  6. Wat is uw grootste succes tot nu toe?

    ‘Ik ben trots op de nieuwe afdeling die we hebben gevormd: Informatie en Kennis. We beheren en valideren veel data van Erkende Goede Doelen én van niet-erkende goede doelen. Door benchmarks en analyses kunnen we de sector relevante kennis teruggeven. We werken met universiteiten samen in het beschikbaar stellen van onze data en in het doen van gezamenlijk onderzoek, zoals nu met de Radboud Universiteit. Zelf kunnen we onze taken daardoor beter uitvoeren. Voor het publiek hebben we met de data de DonatieTest ontwikkeld. Hiermee kun je achterhalen welk erkend goed doel het beste bij je past.’

  7. Wanneer zit uw taak erop?

    ‘Het is nooit klaar. De wereld van de filantropie is altijd in beweging en daardoor het CBF ook. We hebben in de afgelopen vier jaar hard gewerkt en aan een mooie Erkenningsregeling inhoud gegeven. Het is goed om daar verder aan te schaven. We zien ontwikkelingen in de samenleving die ertoe bijdragen dat de Erkenning niet alleen voor “geef gerust” staat maar ook voor “wees gerust”. En we zien nieuwe vormen van filantropie ontstaan. Donatieplatforms worden steeds meer gebruikt, sociale ondernemingen bewegen zich inmiddels ook op de weg van maatschappelijke impact. Kortom, meer dan genoeg te doen!’

Heeft u een vraag over dit artikel?

De specialisten van ABN AMRO MeesPierson komen graag met u in contact.