In de zomermaanden publiceren we een aantal artikelen die afgelopen jaar in ons magazine zijn verschenen. Omdat we vinden dat ze meer dan de moeite waard zijn om te lezen en het jammer zou zijn als u het artikel eerder hebt gemist. Dit artikel werd oorspronkelijk gepubliceerd in Financial Focus #3 2019.
Maatschappelijke betrokken zijn, betekent óók dat bankieren bij ABN AMRO toegankelijk moet zijn voor iedereen. Zo willen veel senioren zelfstandig hun bankzaken regelen, maar zijn niet alle ouderen even mobiel om naar een bankfiliaal te gaan. De Financiële Zorgcoaches zorgen ervoor dat mensen de baas blijven over hun eigen financiën.
Het aantal senioren groeit, volgens het CBS telt Nederland ruim 3,2 miljoen 65-plussers. Zij worden niet alleen steeds ouder, maar blijven ook tot op steeds hogere leeftijd thuis wonen. Voor een aantal van hen is het moeilijk om de dagelijkse bankzaken te regelen. De bank ziet het als haar maatschappelijke taak om bankieren voor hen toch toegankelijk te houden. Daarom zijn er Financiële Zorgcoaches. Deze speciaal opgeleide, empathische bankmedewerkers bieden ondersteuning bij het regelen van bankzaken. Deze senioren of bijvoorbeeld hun volwassen kinderen maken gemakkelijk een afspraak met een Financiële Zorgcoach.
Zelfredzaamheid
De Financiële Zorgcoach is een gratis service. Met de dienstverlening wil de bank de zelfredzaamheid van senioren versterken. Zodat bijvoorbeeld minder validen en klanten die slecht ter been zijn zo lang Maatschappelijke betrokken zijn, betekent óók dat bankieren bij ABN AMRO toegankelijk moet zijn voor iedereen. Zo willen veel senioren zelfstandig hun bankzaken regelen, maar zijn niet alle ouderen even mobiel om naar een bankfiliaal te gaan. De Financiële Zorgcoaches zorgen ervoor dat mensen de baas blijven over hun eigen financiën. mogelijk zelf alles kunnen blijven regelen. Daarnaast zijn de Financiële Zorgcoaches getraind om niet alleen financiële hulp te regelen, maar ook om bijvoorbeeld tijdig dementie en fraude te signaleren. Zodat ze waar nodig de juiste hulp kunnen inschakelen. De zorgcoaches zijn bedoeld voor ABN AMRO-klanten die geen private banker hebben en dus ook geen vast contactpersoon bij de bank.
Hulp op alle fronten
De hulp die de Financiële Zorgcoaches bieden, is heel divers. Sommige klanten vragen om informatie bij het aanvragen van een nieuwe bankpas, of bij het gebruik van Mobiel Bankieren of Internet Bankieren. Ook hebben klanten vragen over hun beleggingen of hypotheek. Financiële Zorgcoaches bieden ook ondersteuning aan bij het regelen van bankzaken van klanten waarvan de partner recent is overleden. Een emotionele tijd waarin vaak in korte tijd veel financiële zaken moeten worden geregeld. Zeker als de overleden partner altijd de geldzaken regelde en de achterblijvende partner dit opeens moet overnemen. De Financiële Zorgcoach staat klanten in die periode op een praktische manier bij. Denk aan hulp bij het opheffen van de en/ of-rekening, het afwikkelen van de nalatenschap of het regelen van een machtiging voor een kind.
Beeldbankieren
De zorgcoach kan bij de klant thuis langskomen, maar dat is niet altijd nodig. Vragen kunnen vaak ook telefonisch of door middel van Beeldbankieren worden beantwoord. Zeker Beeldbankieren blijkt voor senioren een handig hulpmiddel. De klant legt via zijn eigen tablet, smartphone of computer snel contact met de bank of Financiële Zorgcoach met vragen over bankzaken. Voordeel: ook een familielid kan, als de klant dat wil, direct deelnemen aan het gesprek. Denk aan een volwassen kind dat ver weg of in het buitenland woont.
Snel contact met adviseur
De Financiële Zorgcoach geeft zelf advies op het gebieden van dagelijkse bankzaken en is tevens de schakel tussen de klant en de adviseurs van de bank. Heeft een klant vragen over de hypotheek dan neemt de Financiële Zorgcoach contact op met een Wonen-adviseur. Deze beantwoordt momenteel bijvoorbeeld veel vragen over de mogelijkheden om een deel van de overwaarde in de woning te benutten. Bij senioren leven ook veel vragen over schenken en erven. De Financiële Zorgcoach maakt dan waar nodig een afspraak met een financiële planner bij de klant thuis of legt direct contact via Beeldbankieren. Er zijn altijd adviseurs direct beschikbaar binnen de bank. Alle Financiële Zorgcoaches beschikken over een tablet waarmee ze vanuit het huis van de klant via Beeldbankieren snel contact kunnen leggen met de adviseur.
Andere slimme oplossingen
De bank onderzoekt constant waar de dienstverlening nog kan worden verbeterd. En voor iedereen beschikbaar is en blijft. Zo geeft ABN AMRO regelmatig workshops waarbij klanten kunnen leren hoe ze hun bankzaken veilig en digitaal kunnen regelen. Deze workshops worden gegeven door medewerkers in de kantoren, maar ook door voormalig ABN AMRO medewerkers. De bank luistert goed naar de wensen van senioren. Daarbij wordt ook nauw samengewerkt met bijvoorbeeld de ouderenbonden. Momenteel onderzoekt de bank de mogelijkheden om een derde – de buurman, thuishulp, familielid etc. – betalingen tot een maximumbedrag te laten doen zonder dat ze toegang krijgen tot de rekening van de klant. Handig, want daardoor is er minder noodzaak voor senioren om contante bedragen op te nemen bij een bankfiliaal. Met deze en andere initiatieven wil de bank de zelfredzaamheid en veiligheid van ouderen bevorderen.