Direct naar content

In de zomermaanden publiceren we een aantal artikelen die afgelopen jaar in ons magazine zijn verschenen. Omdat we vinden dat ze meer dan de moeite waard zijn om te lezen en het jammer zou zijn als u het artikel eerder hebt gemist. Dit artikel werd oorspronkelijk gepubliceerd in Financial Focus #3 2019.

Je kunt tegenwoordig geen krant openslaan zonder dat het over duurzaamheid gaat. Ook praatprogramma’s op radio en televisie besteden er aandacht aan. Maar er wordt wel erg veel gepraat. Wat nu als we wat meer aan duurzaamheid doen? Bijvoorbeeld op het gebied van vastgoed. Maak kennis met ‘Missie 2030’, het nieuwe huisvestingsconcept ‘GREENE’ en ‘Paris Proof’ van ABN AMRO.

Het is hoog tijd om de handen uit de mouwen te steken en samen te werken aan duurzamer vastgoed. Veertig procent van de totale CO2-uitstoot in Nederland is afkomstig uit bebouwde omgeving. We stoten met z’n allen teveel CO2 uit. Die enorme CO2-uitstoot draagt bij aan de opwarming van de aarde. Om de opwarming te beperken, moeten we die CO2-uitstoot dus drastisch verminderen.

Missie 2030

ABN AMRO werkt mee aan het verduurzamen van de bebouwde omgeving en heeft daarvoor verschillende initiatieven lopen. Missie 2030 speelt daarin een belangrijke rol. Een onderdeel daarvan is dat alle woningen en kantoren die de bank helpt te financieren, in 2030 gemiddeld een energielabel A scoren.

ABN AMRO loopt daarmee vooruit op de troepen. Niet alleen als het gaat om de verduurzaming van vastgoed dat de bank financiert, maar ook wat betreft de eigen kantoorpanden. ABN AMRO zorgt namelijk dat al het vastgoed dat de bank in eigen gebruik heeft, in 2023 ten minste energielabel A scoort. Dit geldt voor zowel de eigen panden als voor de panden die worden gehuurd.

Energielabel A is natuurlijk mooi, maar de eisen kunnen bij ABN AMRO nog scherper. BREEAM is een afkorting voor Building Research Establishment Environmental Assessment Method, een onafhankelijk duurzaamheidskeurmerk voor vastgoed waar ABN AMRO inmiddels ook al een tijd mee werkt. Net als andere Nederlandse grootbanken, gemeentes, ziekenhuizen, ministeries en grote bedrijven als Nuon, Strukton en Unica. Een BREEAM-score wordt vastgesteld middels een puntensysteem. Punten verdienen kan met LED-verlichting, energiezuinige CV-ketels en uiteraard een gasloos gebouw met een warmtepomp.

 

Foto: CIID

Duurzame hoogbouw

Wat: In 2019 verrijst aan de Amsterdamse rivier De Amstel het appartementencomplex HAUT: een 73 meter hoog gebouw met vijftig ruime appartementen.

Wie: Lingotto is initiatiefnemer van het Project haut en heeft samen met haar Ontwerpteam, bestaand uit Team V Architectuur en Arup, in 2016 een prijsvraag gewonnen om de bijzondere kavel aan de Amstel te mogen ontwikkelen. ABN AMRO is partner in het project. Het paviljoen CIRCL Is een inspiratiebron van HAUT.

Hoe: Belangrijkste grondstof van dit gebouw: duurzaam hout. Toen er een kavel aan de Amsterdamse amstel beschikbaar kwam voor de bouw van een wooncomplex met een duurzaam karakter, zocht projectontwikkelaar Lingotto naar alternatieven om een organisch materiaal te gebruiken. Het werd hout. Projectontwikkelaar Lingotto bedacht en ontwikkelde het gebouw samen met Architect Team V. Samen werkten ze al eerder aan duurzame woontorens in Amsterdam. Het ontwerp in hout maakte het project direct een van de meest duurzame woontorens van Europa. Door bewoners te laten zien wat een geweldige kwaliteit een houten constructie oplevert, deelt de bank onder andere de kennis die werd opgedaan bij de bouw van het circulaire paviljoen CIRCL dat recent is afgerond.

Greene

Een ander zichtbaar initiatief waarmee de bank zijn steentje bijdraagt, is door de introductie van het nieuwe huisvestingsconcept GREENE.

Christa Beaufort, manager Strategy, Innovation & Organisation bij Facility Management, legt uit: ‘GREENE is ons nieuwe en uniforme huisvestingsconcept voor de klantomgeving, ofwel voor onze bankkantoren. Het heeft zowel betrekking op de duurzame inrichting van ons vastgoed, de binnenkant van de gebouwen, als op het efficiënter omgaan met de bezetting van onze bankkantoren. Private Banking, Commercial Banking en Retail Banking kunnen straks hun klanten in deze nieuwe, uniforme omgeving ontvangen. Dat betekent dat alle expertise onder één dak komt, dat we door de samenwerking beter en sneller kunnen inspelen op kansen. En tot slot, dat we simpelweg minder vierkante meters nodig hebben. Op dit moment gaat het om de inrichting van 63 locaties.’

‘We gaan met GREENE dus weer een stap verder dan alleen duurzaam vastgoed en zetten alles op alles om bij het interieur en de verbouwingen zelf zo circulair mogelijk te werk te gaan. Zo passen we bijvoorbeeld materialen toe die al een leven achter de rug hebben of nog een tweede leven kunnen krijgen. Denk aan houten pallets die als fraaie wandafwerking dienen of akoestische panelen van vervezelde PETflessen. Of de inzet van oude meubels, die door middel van refurbishment weer een nieuwe look en functie krijgen. Zelfs het betonafval van de verbouwing is weer tot cement teruggebracht, zodat het voor nieuwe projecten in te zetten is.’

‘Onze insteek is: gebruik niet wat je niet nodig hebt en gebruik materialen op zo’n manier dat je ze later (het liefst zonder bewerking) in dezelfde staat opnieuw kunt gebruiken. Door GREENE verminderen we niet alleen de CO2-uitstoot, we minimaliseren ook de uitputting van de aarde door zo weinig mogelijk nieuwe materialen te gebruiken. Dit was ook de gedachte waarmee we ons paviljoen Circl (zie Sleutelmoment op pagina 8) hebben ontwikkeld. Een groot verschil met Circl is dat dit nieuwe concept schaalbaar moet zijn. Omdat we het op meerdere locaties moesten kunnen repeteren, maar ook omdat we hopen dat andere partijen deze manier van werken overnemen. Dat is een behoorlijke uitdaging geweest. Bij elk item en bij elke ingreep moet je vragen stellen.

Over de herkomst van de grondstoffen, over het ontwerp van de producten en over de herinzetbaarheid van de materialen. Maar ook over de uitrolbaarheid en beschikbaarheid van die materialen en de wijze van contracteren. We zien nu al dat leveranciers naar aanleiding van deze circulaire uitvraag hun eigen productieketen nog eens kritisch tegen het licht houden. Of met nieuwe innovaties komen, die ze ook bij andere klanten gaan toepassen. En dat is precies wat we hopen te bereiken; dat we de zogenaamde ‘shift to sustainability’ versnellen. Als bank willen we – samen met onze klanten en leveranciers – het goede voorbeeld geven en de markt inspireren. De komende tijd gaan we al deze verhalen, de antwoorden op deze vragen en onze ervaringen, dan ook met de buitenwereld delen.’

 

Energielabels

Een groot deel van de CO2- uitstoot bestaat uit het verbruik van aardgas voor de verwarming van woningen en kantoren en door het gebruik van elektriciteit. Het energielabel geeft met klassen A (zeer zuinig) tot en met G (zeer onzuinig) aan hoe energiezuinig een pand is in vergelijking met soortgelijke panden. Hoe energiezuiniger het pand, des te lager de CO2-uitstoot.

Paris proof

Naast Missie 2030, BREEAM en GREENE, heeft ABN AMRO inmiddels ook de ambitie uitgesproken om voor 2030 haar twee hoofdkantoren (Gustav Mahlerlaan en Foppingadreef in Amsterdam) en de 62 meest toekomstvaste vestigingen ‘Paris Proof’ te maken. De ABN AMRO vestiging in Alkmaar was het eerste gerenoveerde kantoor in Nederland dat volgens Paris Proof is gerenoveerd. Paris Proof verwijst naar de eisen van het Klimaatakkoord van Parijs. Volgens het Akkoord moet de uitstoot van CO2 door menselijke activiteit drastisch worden verminderd om opwarming van de aarde te beperken tot maximaal twee graden boven de gemiddelde temperatuur in het pre-industriële tijdperk.

Een Paris Proof kantoorpand heeft een energieverbruik van maximaal 50 kWh per vierkante meter per jaar. Dat is fors minder dan het huidige gemiddelde energieverbruik in kantoorpanden, dat momenteel (ondanks de diverse energielabels) op circa 150 kWh per vierkante meter zit. ABN AMRO wil haar verantwoordelijkheid nemen in de transitie naar duurzamer vastgoed. De kennis die de bank opdoet bij het verduurzamen van de eigen gebouwen, wordt gedeeld met klanten.

De draai naar verduurzaming en het voldoen aan het Parijse Klimaatakkoord, vragen om brede maatschappelijke samenwerking: we moeten het met zijn allen rooien. Duurzaamheid, circulariteit en vergroening zijn integraal onderdeel van de strategie van ABN AMRO. Dit zijn goed meetbare maatstaven. Het belang van meten is erin gelegen dat daarmee afrekenbare doelstellingen kunnen worden gehaald. In plaats van alleen praten, wordt er zo ook echt iets gedaan. Daarnaast zijn de maatstaven een hulpmiddel om voortdurend te blijven innoveren en verbeteren. Een betere wereld vergt immers voortdurende inspanningen. Samen moeten en gaan we het doen.

Heeft u een vraag over dit artikel?

De specialisten van ABN AMRO MeesPierson komen graag met u in contact.