Direct naar content
2 min. leestijd
  • Auteur

Marc van der Chijs (46) groeit op in een dorpje in Overijssel. Na zijn studie gaat hij werken voor Daimler. Zo komt hij onder meer in Indonesië en China terecht. Na een tijdje wil hij het zelf gaan proberen als ondernemer omdat hij beseft dat hard werken hem niet zoveel gaat brengen zolang hij voor een baas blijft werken.

Marc van der Chijs heeft onder meer in Nederland, Duitsland, China en Canada gewoond. Hij voelt zich ook niet voor niets een wereldburger. Maar wat hebben die verschillende woonplaatsen voor een fiscale consequentie? Lees meer hierover in de blog Uw fiscale woonplaats: wat bepaalt in welk land u belasting betaalt?

Marc richt de Chinese YouTube op

Hij zegt zijn baan op, verhuist naar China en gaat Chinees studeren. Daar start hij in 2002 als ondernemer, eerst als consultant en handelaar. Enige tijd later ontstaat het idee voor Tudou, de Chinese variant van YouTube. Het blijkt een gat in de markt en hiermee vergaart hij uiteindelijk een fortuin.

Van der Chijs ziet de kracht van cryptocurrency vroeg

Van der Chijs zag ook al jaren geleden de kracht van de bitcoin in. Hij investeerde een deel van zijn vermogen in deze nieuwe virtuele munt. Zijn vooruitziende blik leverde hem een forse winst op zijn investering op en vanwege zijn kennis over bitcoin en blockchain, de techniek erachter, wordt hij vaak gevraagd om zijn visie op dit nieuwe fenomeen te geven.

Marc van der Chijs: risico is noodzakelijk

Van der Chijs meent dat risico nemen noodzakelijk is als je succesvol wilt zijn: ‘Als je niet bereid bent om al je geld te verliezen, is het heel lastig om rijk te worden.’

Vermogens in Nederland

ABN AMRO MeesPierson liet een unieke driedelige documentaire maken over het leven van vermogenden in Nederland. Met welke vraagstukken houden zij zich bezig? Hoe en waarvoor zetten zij hun geld in? Kijk de afleveringen terug op de pagina Vermogens in Nederland.

Heeft u een vraag over dit artikel?

De specialisten van ABN AMRO MeesPierson komen graag met u in contact.