Gepubliceerd op:
Iedereen verslaafd
‘Ik werkte ooit als duurzaamheidsmanager bij grote supermarkten. Je heb een zekere naïviteit nodig om dat vol te houden, want ondertussen verkoop je wel sigaretten en Red Bull. Zo was ik totaal niet opgevoed. Ik kom uit een hippieachtige familie van vijf kinderen. We woonden midden in het bos en zaten op de vrije school. Mijn moeder kookte anders dan andere moeders. Ze stond altijd stil bij de kracht van voedsel. Ze maakte zelf ghee om in te bakken. Dit is een zuivere vorm van geklaarde boter met een hele hoge verbrandingstemperatuur en dus ook gezond als je er heet in bakt.’
‘Ik had mijn baan opgezegd en deed wat losse consultancyklusjes. Op een vrijdagavond, na wat biertjes, leek het mij leuk om samen met een vriend onze eigen ghee te maken. We maakten een pan vol en verkochten het op een hipstermarkt om de hoek. Het Parool schreef een stuk over ons en ineens werden we platgebeld door winkeltjes in Amsterdam die onze ghee wilden verkopen. Onbedoeld hadden we ineens een bedrijf. We verhuisden van onze keuken naar een loods. Inmiddels hebben we een hele fabriek, werken er twaalf mensen en draaien we drie miljoen euro omzet.’
‘Als ik door de fabriek loop, denk ik: hoe is dit ineens zo professioneel geworden? Het is ons overkomen. Toch begon er weer iets te knagen. Ik had mij teruggetrokken, terwijl ik juist impact wilde maken. Ghee is een biologisch product, maar het verandert de wereld niet. Er zijn zoveel milieuproblemen. Denk aan ontbossing voor koffie. Iedereen heeft het over palmolie. Over koffie hoor je niemand, omdat iedereen verslaafd is.’
‘Ik dacht: niemand kan zonder koffie, tenzij er een goed alternatief komt. Hetzelfde zie je bij vlees. Hoe meer goede vervangers, hoe meer mensen vlees laten staan. Ik wist dat mijn moeder altijd koffie zette van cichoreiwortel. Als je deze wortel roostert, krijgt het een koffieachtige smaak. Ik voelde dat daar iets in zat. Toen heb ik “Chikko Not Coffee” opgericht. Deze keer wel bewust. Ik wil een drank creëren die niet van koffie te onderscheiden is. Daarvoor ben ik op zoek naar investeerders en werk ik samen met Wageningen Universiteit. Ik heb de tijd. De tussenstappen brengen we gewoon op de markt, de consument is mijn testpannel.’
Feiten
Wie: David Klingen
Wat: Mede-eigenaar Ghee Easy en Chikko Not Coffee
Bekijk meer portretten van ondernemers die impact maken met food
Heeft u een vraag over dit artikel?
De specialisten van ABN AMRO MeesPierson komen graag met u in contact.