Direct naar content
3 min. leestijd
  • Auteur

‘In 2014 startte ik mijn bedrijf Hotelgift, een cadeaukaart waarmee je een mooie ervaring cadeau kunt doen. Experiences over things. Dat was toentertijd iets nieuws. Je had wel lokale initiatieven, maar dan zat er altijd wel een addertje onder het gras. Je kon bijvoorbeeld alleen in Nederland, België en Luxemburg terecht of je moest naast een overnachting ook een diner afnemen. Hoe gaaf zou het zijn om gewoon naar keuze een overnachting te boeken bij een mooi hotel in Londen, Sydney of Parijs? Het bleek een schot in de roos, want inmiddels zijn er 550 duizend hotels bij ons aangesloten en hebben we tienduizenden ontvangers een onvergetelijk persoonlijk reiscadeau kunnen geven.’

‘Als klein meisje droomde ik er al van om succesvol zakenvrouw te worden, al wist ik niet eens wat het precies inhield. Ik kom niet uit een ondernemersfamilie. Voordat ik mijn bedrijf startte, was ik vijf jaar consultant bij Deloitte en EY. Ik hield me bezig met strategie en met fusies en overnames. Dat was een goede leerschool, want ik heb veel bedrijven vanbinnen gezien. Toen het voor mij goed voelde, ben ik gewoon met mijn idee van start gegaan. Na Hotelgift kwam in 2017 Flightgift erbij, ook sloot Jorik Schröder zich aan als co-founder. Alle merken brachten we onder de paraplu Experiencegift.’

‘Tot 2019 groeiden we superhard. We wonnen de Deloitte Technology Fast 50, de award voor snelst groeiend technologiebedrijf van Nederland. Toen kwam de grootste crisis in de reisbranche: corona. Terwijl de halve wereld in lockdown zat, maakten we boven verwachting toch een goede omzet. We namen ook de tijd om onze website te verbeteren, het aanbod vluchten en hotels uit te breiden en we lanceerden een nieuw product: Activitygift.’

‘Inmiddels hebben we een tweede kantoor in Griekenland; daar werkt 25 man en in Nederland twintig. Van cultuurverschillen heb ik geen last. Wel zie ik een groot verschil tussen de jongere generaties. Laat ik het zo zeggen: Nederlandse jongeren hebben een ander arbeidsethos. Alles moet vooral leuk zijn en nadat ze een paar jaar ergens hebben gewerkt, vertrekken ze alweer naar een volgende job. Er is weinig focus. Dat staat haaks op hoe ik was op die leeftijd: ik was erg ambitieus. Je moet werken om te verdienen. De Griekse jongeren doen het meer zoals ik: bouwen aan en investeren in de toekomst. Niets is vrijblijvend.’

Wat doet Loes Daniels zelf om te ontspannen?

‘Ik ontspan zelf door vakanties. Een nieuwe omgeving en cultuur is perfect om even los te koppelen en te disconnecten van werk. Daarnaast qualitytime als in borrels en etentjes met vrienden en familie.’

Feiten

Wie / Loes Daniels (33)

Wat / Oprichter Experiencegift

Experiencegift.com

3x flexibel ondernemen

Heeft u een vraag over dit artikel?

De specialisten van ABN AMRO MeesPierson komen graag met u in contact.