Direct naar content
4 min. leestijd
  • Auteur

Vakmanschap kost tijd. Geduld is daarom iets wat zowel edelsmid Xuemei Dijkstal (56) en haar klanten moeten opbrengen wanneer zij een sieraad repareert of creëert. In haar atelier in Delft werkt ze aan one of a kind sierraden die een verhaal vertellen.

‘Ruim dertig jaar geleden kwam ik naar Nederland voor een vakantie, gewoon om Europa te verkennen. Het land trok me echt aan en uiteindelijk ben ik gebleven. Ik was toen al ingenieur, maar nadat ik werktuigbouwkunde had gestudeerd aan de TU Delft wilde ik liever als edelsmid werken. Ik ontwierp machines, maar vond het leuker om verhalen te vertellen in de vorm van een sieraad. Kunst heeft veel meer persoonlijkheid en ik waardeer de variatie in elke opdracht. Als edelsmid gebruik ik de traditionele soldeertechniek maar ook de lastechniek van ingenieurs. Ik probeer altijd om iets nieuws te leren en uit te vinden.’

 

Het vertrouwen van de klant

‘Mijn atelier in Delft is echt een plaatje. Het ligt tussen mooie monumenten en grachten, vlak bij de markt en de grote kerk. Het is zó’n gezellige plek, met scheve kroonlijsten en al die charmante hoekjes, dus mensen komen graag langs. Ik heb een loyale klantenkring en zelfs een wachtlijst. Mijn werkbank is antiek en van massief eiken: loodzwaar. Met acht man hebben ze die hier naar binnen moeten tillen. Het idee dat hij door vakmensen is gemaakt spreekt me aan. Hij is one of a kind en daar houd ik van. Met de sieraden die ik maak en restaureer is dat net zo. Mijn aanpak vergt tijd en zorgvuldigheid. Klanten begrijpen dit en ik waardeer hun vertrouwen. Met geduld en vaardigheid kan ik de meest verfijnde sieraden ontwerpen en reparaties voor hen uitvoeren.’

 

Repareren van oude sieraden

‘Het repareren van sieraden brengt een grote verantwoordelijkheid met zich mee. Elke stap is belangrijk, beschadiging kan ertoe leiden dat een sieraad zijn oorspronkelijke kenmerken verliest. Ik repareer allerlei sieraden en het is me tot nu toe altijd gelukt. Ringen waar de band van kan slijten, bijvoorbeeld, maar waar ook iets kan mankeren aan de zetting van de steen: het chaton. Vroeger gebruikten ze daar drie of vier pootjes voor en door het dragen stoot je die hier en daar. Dan breekt er een pootje, dat vaak maar één millimeter is, en raakt een edelsteen of diamant kwijt. Om die reden stel ik bij een restauratie vaak voor om de steen zó over te zetten dat hij volledig wordt omringd door een zetkast. Dit zorgt voor een stevige bevestiging, zelfs bij slijtage of beschadiging van de kast.’

‘Ik ga eerst met klanten in gesprek om te begrijpen wat een sieraad voor hen betekent’

 

De betekenis van een sieraad

‘In mijn eigen ontwerpen laat ik elk sieraad een uniek verhaal vertellen, of het nu gaat om alledaagse gebeurtenissen of diepere filosofische overtuigingen. Ik ga eerst met klanten in gesprek om te begrijpen hoe ze in het leven staan, wat ze mooi vinden en wat een sieraad voor hen betekent. Daarna opper ik ideeën om hun verhaal te versterken. Als een klant van de zee houdt, ontwerp ik golven of kies ik een edelsteen met een waterpatroon. Ik heb een overvloed aan edelstenen, zodat klanten kunnen kiezen op basis van kleur en werking van de stenen. Smaragden hebben iets koninklijks, alsof ze een verhaal vertellen van adel. Ik kan me voorstellen hoe prachtig het zou zijn om ooit een opdracht van het koninklijk huis te krijgen. Een droom die uitkomt!’

Feiten

Wie: Xuemei Dijkstal (56)

Wat: Reparatie van sieraden en verkoop van eigen creaties

3 x vakmanschap in restauratie

Heeft u een vraag over dit artikel?

De specialisten van ABN AMRO MeesPierson komen graag met u in contact.