Direct naar content
  • Auteur

Mode-ondernemer Charlotte Piller heeft van duurzaamheid haar missie gemaakt. LOTTA LUDWIGSON, het label dat ze samen met haar zakenpartner heeft opgezet, is onlangs gelanceerd. “Met ons merk hoeven klanten niet te kiezen tussen eerlijke en duurzame productie of natuurlijke materialen.”

LOTTA LUDWIGSON is een label voor slow fashion. Wat is slow fashion?

Ons merk is een slow luxe kledingmerk en het tegenovergestelde van fast fashion. We produceren ‘slow’, hebben geen seizoenen en onze collectie is klein en tijdloos, gemaakt van alleen natuurlijke materialen en met een kleine voorraad. Slow, ook in de zin dat het ontwerp over 10 of 20 jaar nog steeds draagbaar moet zijn. Met die aanpak proberen we overconsumptie te ontmoedigen en te streven naar bewuste consumptie.

Wat was er nodig om het merk duurzaam te maken?

We doen alles vanuit onze duurzaamheidsmentaliteit. Het ontwerp van onze pakken is zodanig dat een pak na een leven lang dragen opnieuw kan worden gebruikt. Het pak is bovendien volledig biologisch afbreekbaar: het kan worden afgebroken en opgenomen in de natuur. Daarom gebruiken we alleen gecertificeerde organische materialen en geen polyester, in lijn met onze circulaire of cradle-to-cradle-benadering.
Voor de productie hebben we een fabriek in Polen gevonden die geheel door vrouwen wordt gerund – ook het management is vrouwelijk. En de werknemers zijn verzekerd, hebben vakantiedagen, een eerlijk loon, ziekteverlof enz. Maar er is meer. Op onze website geven we tips voor het onderhoud van kleding, over schoonmaken en opbergen, zodat de kleding nog duurzamer wordt. Als kleding goed wordt onderhouden, gaat het langer mee en creëer je een band met het kledingstuk. Als je het netjes opvouwt, een beetje stoomt, ga je je kleding meer waarderen.

Hoe ben je er überhaupt op gekomen om dit duurzame label op te zetten?

Ik was op zoek naar een blazer die aan al mijn duurzaamheidscriteria voldeed, maar die was gewoon niet verkrijgbaar. Met dat in mijn achterhoofd, vond ik het bizar dat zoveel vrouwen in leidende posities, bijvoorbeeld invloedrijke vrouwen in de VN of de regering, die zich inzetten voor duurzaamheid, gewoon niet de mogelijkheid hadden om kleding te dragen die in lijn is met hun waarden. Ik wilde dat pak ontwikkelen, zodat klanten niet meer hoeven te kiezen tussen eerlijke en duurzame productie of natuurlijke materialen.

Dat klinkt als een ambitieus doel. Welke obstakels kwam je zoal tegen?

(Lacht) Daar zou ik een heel boek over kunnen schrijven. Echt alles was een obstakel, want we deden alles anders dan anders in deze business. Normaal gesproken bestaat een pak uit veel plastic elementen, zoals een polyester voering, plastic knopen, schoudervullingen, naaigaren enz. Voor al die onderdelen hebben we een organisch alternatief gevonden. En als er geen alternatief beschikbaar was, hebben we research gedaan en het zelf ontwikkeld. Het is een echte mijlpaal dat een heel pak nu gemaakt is van biologisch afbreekbare materialen, van naaigaren tot knopen tot schoudervullingen.

Het merk is net gelanceerd. Hoe is het tot nu toe ontvangen?

Wat verrassend was, is dat toen we begonnen met een crowdfunding-campagne, de aandacht en bestellingen snel binnenkwamen. We hadden het alleen op LinkedIn en Instagram gezet, en al na een paar uur zagen we de eerste orders binnenkomen, en veel ook! Dit toont wat ons betreft aan dat er vraag naar is, dat mensen kleding volgens hun waarden willen dragen. Alsof ze erop hadden gewacht.

Hoe veelbelovend het ook klinkt, we zijn er nog niet. Hoe kunnen we als samenleving overstappen van ultrasnelle mode naar langzame mode?

We kennen allemaal grote modewinkels die 12 tot 24 collecties per jaar hebben. Maar nu zijn er nieuwe spelers op de markt die elke dag duizenden nieuwe outfits aanbieden op hun website – echt ultrasnelle mode. Terugkeren naar slow fashion is een complexe onderneming, anders zouden we er al zijn. Ik denk dat er gezamenlijke actie nodig is. Niet alleen klanten, bedrijven en de overheid, maar alle partijen moeten hun verantwoordelijkheid nemen op het gebied van materialen, productie, gebruik, hergebruik en recycling. Overheden kunnen bijvoorbeeld de weg vrijmaken voor duurzame modemerken met maatregelen als belastingvrijstellingen of financiële steun. Modeacademies kunnen hun studenten leren hoe ze circulair kunnen ontwerpen en zakendoen. En mijn hoop is dat klanten minder kleding kopen en hun focus verleggen naar kleding van hogere kwaliteit. Zo kunnen we beginnen met de verandering voor de toekomst, en de stap maken van snelle naar langzamere mode.

Heeft u een vraag over dit artikel?

De specialisten van ABN AMRO MeesPierson komen graag met u in contact.