Direct naar content

De kracht van vrouwelijk ondernemerschap: maak gebruik van ons netwerk

Gepubliceerd op:
5 min. leestijd

Nederland telt steeds meer vrouwen met een onderneming en hun succes neemt toe. Helaas sluit de dienstverlening van banken nog niet voldoende aan op hun wensen en behoeften. Sophie van der Giessen, segmentdirecteur Ondernemer & Onderneming ABN AMRO MeesPierson, vertelt wat de bank doet om dat te veranderen.

Door:

‘Samen naar de top’ was het thema van de recente lunch voor vrouwelijke ondernemers van ABN AMRO MeesPierson. De aanleiding: de lancering van de eerste 10 Women to Watch, een jaarlijkse selectie van tien vrouwen die een podium verdienen vanwege hun successen als ondernemer. Sophie van der Giessen is een van de juryleden voor de selectie van dit tiental. Ze vertelt dat de bank hun graag een podium geeft om anderen te inspireren: ‘Het is een mooie gelegenheid voor de ondernemers om succes en tips voor de top te delen. Maar ook om aandacht te vragen voor de barrières die vrouwelijke ondernemers onderweg tegenkomen.’

Foto: Tarrone Rachamim

Minder toegang tot kapitaal

Vrouwelijke ondernemers ervaren meer barrières dan mannen in het ondernemerschap. Van der Giessen: ‘Niet alleen starten er minder vrouwen dan mannen een onderneming, zij vinden het ook nogal eens lastiger om hun bedrijf op te schalen. Onder andere doordat ze minder makkelijk toegang hebben tot vreemd vermogen om de groei te versnellen.’ Een van de oorzaken is dat in een door mannen gedomineerde financiële wereld het overwegend mannen zijn die financieringsaanvragen beoordelen.

Ondernemende dochter

ABN AMRO MeesPierson streeft al jaren naar inclusive banking: alle klanten moeten zich gezien en gehoord voelen, dus ook vrouwelijke ondernemers. Van der Giessen: ‘We willen graag inspelen op specifieke klantbehoeften, bijvoorbeeld door onze dienstverlening beter aan te laten sluiten bij de wensen van vrouwelijke ondernemers.’ Dat is niet alleen een doel voor de bank, maar ook voor haar persoonlijk. ‘Zeker sinds ik moeder ben geworden. Een frustrerende gedachte dat mijn dochter – ze is nu 2 jaar - straks veel meer obstakels ervaart als ze kiest voor het ondernemerschap dan mijn zoon van 4 jaar. Dat moet anders.’

Sluit je aan bij ons vrouwennetwerk

Maak jij voldoende gebruik van de kennis, ervaring en netwerken van collega-ondernemers? Onderzoek van ABN AMRO wijst uit dat met name vrouwelijke ondernemers die kansen nog niet volledig benutten. De bank organiseert daarom op verschillende plaatsen in het land bijeenkomsten waar ondernemers elkaar kunnen ontmoeten. Het Vrouwelijk Ondernemers Netwerk (VON) van ABN AMRO MeesPierson verbindt vrouwelijke ondernemers met elkaar. Daar ontmoeten zij ook vrouwelijke bankiers, die een waardevol netwerk in de eigen regio hebben. Onze bankiers brengen klanten in contact met collega-ondernemers en geven toegang tot hun netwerk van specialisten.

Meld je hier aan voor de volgende bijeenkomst van Vrouwelijk Ondernemers Netwerk in jouw regio.

Bankers trainen

Beter aansluiten op die behoeften start met het trainen van de bankers, zegt Van der Giessen. ‘Zij begrijpen de uitdagingen die horen bij het ondernemerschap en inventariseren samen met de ondernemer de wensen. Zo krijgt die inzicht in wat er nodig is om de financiële doelen – zakelijk en privé – te behalen.’ Vrouwen hebben soms andere wensen dan mannen. ‘Ze hebben vaker een voorkeur voor duurzaam beleggen en verwachten meer gedetailleerde informatie over beleggingskansen. We trainen onze bankers om daar rekening mee te houden en goed door te vragen.’ De bank gaat vrouwelijke ondernemers ook met masterclasses ondersteunen. Van der Giessen en haar team bepalen daar momenteel de onderwerpen voor. ‘Zoals de opbouw van vermogen en een overtuigende pitch geven.’

Netwerken en rolmodellen

Twee factoren dragen aantoonbaar bij aan de vermindering van barrières voor vrouwelijke ondernemers, blijkt uit onderzoek van ABN AMRO. Een goed netwerk van gelijkgestemden is daar een van. ‘Slimme ondernemers maken gebruik van een zakelijk netwerk en wisselen ervaringen uit’, vertelt Van der Giessen. Daar is het Vrouwelijk Ondernemers Netwerk voor bedoeld (zie kader). Ten tweede is het belangrijk om passende rolmodellen te vinden. ‘We dragen daar graag aan bij door een podium te geven aan inspirerende vrouwelijke ondernemers. De recente lancering van onze 10 Women to Watch samen met juwelenmerk Choices by DL is daar een voorbeeld van. Het jaarlijks terugkerend event om vrouwelijk ondernemerschap te vieren biedt ook een mooie gelegenheid om te netwerken met andere ondernemers.’

Samenwerken in Code-V

Om verandering te versnellen is samenwerken een must. Eind vorig jaar heeft ABN AMRO het initiatief genomen voor Code-V, een alliantie van 84 invloedrijke publieke en private organisaties die gelijke ondernemerskansen voor vrouwen willen bevorderen. Ze werken samen om het ondernemersklimaat te versimpelen en aantrekkelijker te maken, zodat er meer vrouwelijke ondernemers komen. Ook willen ABN AMRO en deze organisaties dat er meer financiering naar deze groep gaat.

Boost voor de economie

Barrières weghalen helpt niet alleen de ondernemers, het heeft ook een positieve invloed op de maatschappij als geheel. Het zorgt voor banengroei, innovatie, duurzaamheid en grotere financiële weerbaarheid van vrouwen. Van der Giessen: ‘Als vrouwen meer bedrijven starten en die bedrijven laten groeien geeft dat de Nederlandse economie een enorme boost. Alle reden om die beweging dus te versnellen.’

 

Heeft u een vraag over dit artikel?

De specialisten van ABN AMRO MeesPierson komen graag met u in contact.