Direct naar content
4 min. leestijd
  • Auteur

Marco Knitel vernieuwt het stadsvervoer met deelmobiliteit. Dankzij zelfontwikkelde software onderscheidt zijn bedrijf Check zich van rivalen als Felyx en Go Sharing. ‘Wij winnen terrein door alles minstens 10 procent beter te doen dan onze concurrenten, van kosten tot systemen.’

Amsterdammer Marco Knitel (39) ontpopt zich al vroeg tot ondernemer. Op de middelbare school zet hij voor een schoolopdracht een vacaturewebsite op, die hij verkoopt voordat hij aan zijn studie internationale bedrijfskunde begint. ‘Na verschillende consultancyrollen bij telecom- en technologiebedrijven leerde ik door een toevallige ontmoeting de launcher van Uber kennen’, vertelt Knitel over de periode daarna. ‘Het was toen nog een kleine start-up in Amerika. Na een gesprek met een van de oprichters kon ik direct aan de slag. In 2013 startte ik met de uitbouw van Uber in Nederland en later zette ik hier Uber Eats op.’

Software als succesfactor

In 2019 zet Knitel samen met Paul van Merrienboer Check op, dat elektrische deelscooters en deelauto’s aanbiedt in steden. Vijf jaar later telt het bedrijf 25 medewerkers op het hoofdkantoor en 500 medewerkers in totaal, verspreid over zeventien steden en zes werkplaatsen. Check onderscheidt zich van concurrenten met innovatieve software. ‘Door mijn tijd bij Uber heb ik geleerd hoe belangrijk goede software is voor mobiliteitsservices. Hiermee kunnen we onze dienst beter reguleren. Dankzij onze software kunnen we flexibele tarieven hanteren, bijvoorbeeld voor lang geparkeerde scooters. Ook kunnen we gebruikers die vaak negatief beoordeeld worden op hun parkeergedrag tijdelijk blokkeren. Zo gaan we parkeeroverlast tegen. Gebruikers kunnen ook coins verdienen met ritten, om in te wisselen voor gratis ritten.’

Ondernemen met ups en downs

‘Uitdagingen waren er vooral sinds de invoering van de helmplicht begin 2023, wat leidde tot een daling van het gebruik van scooters’, vervolgt Knitel. ‘Ook zijn de personeelskosten gestegen, wat prijsverhogingen onvermijdelijk maakt.’ Daar staan positieve ontwikkelingen tegenover: de vraag naar persoonlijk vervoer is tijdens de lockdowns gestegen doordat het toen een veilig alternatief was voor het openbaar vervoer en gemeenten zien Check steeds vaker als een serieuze partner voor mobiliteitsoplossingen.

Voor korte en lange ritten

Naast de voordelen voor het milieu ziet Knitel deelmobiliteit ook als een oplossing voor de overvloed aan geparkeerde auto’s. ‘Vaak zie ik mensen alleen in de auto zitten en hun auto lang parkeren. We vinden het normaal dat straten vol staan met vervoersmiddelen, maar dat is niet meer van deze tijd.’ Bij Check huur je een scooter voor stadsritten en een auto voor langere afstanden, zoals naar de woonboulevard of voor familiebezoek. Het heeft grootse plannen om een bekende naam te worden in de stedelijke mobiliteit, vergelijkbaar met de OV-fiets. Knitel: ‘Check biedt niet alleen mobiliteit aan, maar stimuleert ook een nieuwe manier van denken over vervoer in steden, waarbij gedeeld vervoer de nieuwe norm is.’

Naam: Marco Knitel
Leeftijd: 39
Organisatie: Check

Beluister ook de podcast met Marco Knitel

Klik op de afspeelknop om de podcastaflevering ‘Shared mobility’ te beluisteren.

Heeft u een vraag over dit artikel?

De specialisten van ABN AMRO MeesPierson komen graag met u in contact.