Making money and doing good, was de motivatie voor Kees van Dijkhuizen om duurzaamheid tot persoonlijk speerpunt te maken.
Sleutelmoment Kees van Dijkhuizen
2017 Missie 2030
‘Ik denk dat een duurzame impact hebben op de maatschappij heel goed hand in hand kan gaan met het maken van rendement. Toen medewerkers mij vervolgens ook nog wezen op het feit dat wij bij ABN AMRO door onze omvang en positie een impact kunnen hebben van betekenis, heb ik ze gevraagd met een concreet plan te komen. Daar zijn verschillende initiatieven uit voort gekomen die we nu aan het uitvoeren zijn. Daar ben ik ontzettend trots op’.
Wat is uw sleutelmoment?
Het moment dat ik met een groepje medewerkers sprak over duurzaamheid en zag hoe bezield zij waren over de rol die de bank daarbij kon spelen. Van de 275 miljard euro die wij als bank aan leningen verstrekken, zit 185 miljard euro in stenen. Zij stelden voor om het gemiddelde energielabel van dat vastgoed en dat van de bank naar “A” te brengen. Dat zou een stevige CO2-reductie betekenen. Dat inzicht en hun enthousiasme opende mijn ogen en leverde inspiratie op voor Missie 2030, ons initiatief om vastgoed en wonen in Nederland te verduurzamen.
Waarom is dit zo’n belangrijk moment voor u?
Tijdens die bijeenkomst werd ik getroffen door het enthousiasme van deze medewerkers. De energie spatte er van af. En ik werd geïnspireerd door de boodschap dat we als bank écht impact kunnen hebben en een stap kunnen zetten naar een duurzamere samenleving. Die bezieling raakte me waardoor hun missie ook mijn missie werd vanaf dat moment. Missie 2030 – de verduurzaming van vastgoed – is slechts één voorbeeld van hoe de bank duurzaamheid heeft beetgepakt. We willen bijvoorbeeld ook meer van onze beleggers duurzaam laten beleggen. We investeren zelf in sociale bedrijven die streven naar impact. En we kijken kritisch naar de bedrijven die we als bank financieren.
Is duurzaamheid altijd een belangrijk thema geweest in uw leven?
Ik heb in mijn jeugd het boek Grenzen aan de groei van De Club van Rome gelezen. Dat vond ik een indrukwekkend boekje. Wat gebeurt er als grondstoffen in een bepaald jaar opraken? Ik werd voor het eerst geconfronteerd met die vraag. Ik dacht: dat is niet goed als dat gebeurt. Vervolgens is het besef dat er écht iets moet gebeuren langzaamaan gaan groeien. De allereerste keer dat ik mocht stemmen, heb ik wel op een groene partij gestemd, een voorloper van GroenLinks. En ik ben begin jaren negentig vanuit het ministerie van Economische Zaken nauw betrokken geweest bij het allereerste nationale milieu beleidsplan.
Wat doet u zelf aan duurzaamheid?
Ik ben recent aan de slag gegaan met het verduurzamen van mijn huis en overgegaan op stroom van Vandebron. Ook gebruik ik zoveel mogelijk de fiets. Maar er is meer mogelijk. Ook eet- en consumptiegedrag kun je verduurzamen. Denk bijvoorbeeld aan minder en juist kwalitatief beter vlees kopen. Biologisch eten wordt steeds populairder. Daarom is het nu echt een doorbraak in de samenleving. De schaal van groene investeringen begint nu zo groot te worden, dat de subsidies eruit gaan. En dan wordt het dus commercieel. En als het commercieel wordt, dan gaat het hard. Duurzaamheid komt zo uit het hoekje van “louter goed doen” en wordt mainstream. Over een paar jaar weten we waarschijnlijk niet beter en begrijpen we niet goed dat we ooit zo vervuilend met onze omgeving om zijn gegaan.
Missie 2030 klinkt voor veel mensen misschien wel erg ver weg …
Dat begrijp ik, en ik zou ook willen dat sommige ontwikkelingen sneller zouden kunnen gaan, maar het gaat om een transitie. Je hebt tijd nodig. Je kunt als bank niet zomaar bestaande financieringen in de energiesector stop zetten om maar een voorbeeld te noemen. En we zullen onze klanten moeten helpen om te verduurzamen en ze overtuigen om hun bedrijf of huis duurzamer te maken. Al die zaken hoeven niet morgen geregeld te zijn. Vaak is er een natuurlijk moment om een duurzamere optie te kiezen – bijvoorbeeld bij het verlengen van een hypotheek of een financiering van een bedrijf. We willen als bank het goede voorbeeld geven én het voor onze klanten zo makkelijk mogelijk maken om voor het duurzamere alternatief te kiezen. Making money and doing good.
Meer informatie:
Meer weten over de duurzame ambities van de bank?
Kijk dan op www.abnamro.com/duurzaam