‘Mijn onderneming is vanuit een ideaal ontstaan. Ik had altijd al de ambitie om zelf een merk te lanceren, maar wel een duurzaam merk dat een probleem oplost. In de tijd dat medeoprichter Jody en ik Reliving startten was er een enorm gat tussen nieuwe meubels kopen of tweedehands. Nieuwe spullen werden met twee muisklikken binnen een dag bezorgd, terwijl je voor tweedehands moest onderhandelen op Marktplaats, zelf een busje moest huren en de onzekerheid had of iemand wel kwam opdagen. Ik maakte toen al volop gebruik van platformen voor tweedehandskleding. Waarom was dat er nog niet voor interieur? Nu zie je dat de tweedehandsinterieurmarkt volwassener is geworden. We laten zien dat het anders kan.’
Portret Ananda van Doorn (36): Reliving geeft designmeubelen een tweede leven
Verkopers aan boord krijgen
‘Een marktplaats voor tweedehandsmeubels opzetten is het leukste wat ik ooit heb gedaan, maar ook het moeilijkste. Omdat we geen kopers en verkopers hadden, zijn we zelf begonnen met het aanbieden van meubels. Dat liep goed, maar om een marktplaats te runnen moet je verkopers aan boord krijgen. Die waren nog sceptisch: hoe werkt dat dan, hoe krijg ik mijn geld dan? Zie ze dan maar te motiveren om op je platform te verkopen, terwijl het toen nog een kwartier duurde om een item online te zetten. We zijn stapje voor stapje gaan bouwen en hebben alles zelf gedaan. Soms is de weg hobbelig, maar ik geloof echt in wat we doen.’
Financiering
‘Met een financieringsronde achter de rug kijk ik naar de toekomst: wat is de stip aan de horizon? Dan helpt het om aan te kloppen bij informele investeerders. Het draait niet alleen om kapitaal, maar ook om kennis en ervaring. Via het platform van Informal Investment Services en tijdens pitchbijeenkomsten kregen we de kans om investeerders te ontmoeten. Onze investeerders, die we daarvan kennen, zijn toegankelijk. Ik spreek een van hen bijna wekelijks. Zo ontstond ook onze adviesraad, een fijne club mensen met ieder z’n eigen expertise en ervaring. In essentie is dat waar het om draait: mensen bij wie je terecht kunt om te sparren. Als zij de kennis niet hebben, dan hebben ze wel weer iemand in hun netwerk die ergens iets vanaf weet. Dat is waardevol.’
‘Ondernemen is zó’n leerzaam traject, ik blijf me continu ontwikkelen. Investeringen ophalen brengt uitdagingen met zich mee en is niet altijd even leuk, maar daardoor heb ik wel geleerd over zaken als financiering, juridische documentatie en bedrijfswaarderingen. Ik ben ook gegroeid in een stuk leiderschap. Door te werken met anderen en door fouten te maken, ontwikkel ik me als mens en CEO van het bedrijf.’
Bewust consumeren
‘Vroeger ging ik net als veel mensen naar Ikea voor meubels. Dat vormt je idee over hoeveel iets mag kosten. Met Reliving willen we consumenten bewust maken. Besef je dat kostbaar, massief eikenhout ander materiaal is dan een goedkope fineerplaat? Of dat een bankstel produceren een flinke CO2-uitstoot kost? We merken dat steeds meer consumenten het zonde vinden om hun spullen bij het grofvuil te zetten, zeker als het een tweede leven kan krijgen. De tweedehandsmarkt groeit enorm. Er wordt voorspeld dat de markt voor resale over tien jaar groter is dan die van fast fashion. Als dat gebeurt ben ik heel blij.’
Feiten
Wie: Ananda van Doorn (36)
Wat: Mede-eigenaar Reliving