Direct naar content

Zeeuwse sorteermachine van Flikweert Vision verovert de wereld

Gepubliceerd op:
5 min. leestijd

Kan een machine met kunstmatige intelligentie helpen bij het sorteren van aardappelen en uien? Jazeker! En het is ook nog eens een gat in de markt, want Flikweert Vision gaat als een speer. Oprichter Martijn Flikweert (26) vertelt over de lessen en verrassingen van de snelle groei.

Door:

Na je studie ging je meteen ondernemen. Waarom niet eerst in loondienst?

‘Omdat ik me nu in alle vrijheid in dit onderwerp kan verdiepen en kijken waar de kansen liggen. Ondernemen zit mij, mijn neef en mijn broer (mede-eigenaars, red.) ook in de genen, want al onze grootouders hadden een boerenbedrijf.’

Hoe hebben jullie de opstartfase gefinancierd?

‘Het eerste prototype financierden we met ons spaargeld en voor de eerste zes machines vroegen we een aanbetaling. Na de verkoop daarvan konden we verder. We werken nog altijd met een aanbetaling, dat is in onze sector gebruikelijk. Het bedrag is wel lager dan bij de eerste machines.’

Was het niet spannend om je spaargeld daarvoor te gebruiken?

‘Het ging er op een gegeven moment wel snel doorheen, maar we hadden veel vertrouwen in het product. Ons grote voordeel was dat we nog thuis woonden. We konden daardoor iets meer tijd nemen. Maar na het eerste prototype kregen we al snel enthousiaste reacties en konden we zes machines gaan bouwen.’

Waarom dachten jullie dat een sorteermachine een gat in de markt zou zijn?

‘We hebben in de agrarische sector gewerkt en weten dat er bij de kwaliteitscontrole van aardappels en uien nog veel handwerk nodig is. Er zijn wel machines die ongeveer hetzelfde kunnen als de onze, maar niet op dezelfde manier. Omdat onze machine compact is, kunnen gebruikers die makkelijk toevoegen aan hun bestaande sorteerlijn. Zij zijn enthousiast over het gemak waarmee ze de machine kunnen bedienen.’

Hoe hebben jullie het prototype doorontwikkeld?

‘We testten het bij een boer in de buurt, waar het een halfjaar heeft gestaan. Zo zagen we wat er beter kon. We ontdekten dat er bepaalde punten waren die snel sleten, dat er één storing was die steeds terugkwam en dat het bedieningsscherm duidelijker moest. Hoewel we proberen er niet helemaal in op te gaan, besteden we nog redelijk wat tijd aan de doorontwikkeling.’

Hoe brachten jullie het product aan de man?

‘Met mond-tot-mondreclame. Het prototype stond ook een tijd bij een aardappelverwerker. Die besloot na een maand dat hij drie van deze machines wilde hebben. Hij vertelde een collega erover en die wilde hem ook graag. Dat we geïnteresseerden een werkend prototype konden laten zien heeft zeker geholpen. Van een oud-studiegenoot kreeg ik daarnaast de tip om een journalist te bellen en te vragen of hij een stukje over onze machine wilde schrijven. Zo kwam er een artikel in een vakblad.’

Het bedrijf groeide snel, waardoor jullie je ook moesten bezighouden met contracten en personeel. Kregen jullie daar hulp bij?

‘Met onze accountant kunnen we goed sparren en we hadden het afgelopen jaar één dag in de week een manager van buiten. Van hem leerden we dat we vooruit moeten kijken en de juiste dingen met prioriteit behandelen. Dat je niet alleen het probleem van morgen oplost, maar ook naar de komende jaren kijkt.’

'Het is beter een structurele oplossing te zoeken, dan kost het op de lange termijn geen tijd’

Wat is de grootste les uit de groeifase?

‘Probeer dingen in één keer goed te doen. Je kunt ook een snelle oplossing bedenken, maar als je die steeds moet herhalen kost het veel tijd. Het is beter om een structurele oplossing te zoeken, dan kost het op de lange termijn geen tijd meer.’

En wat verraste jullie het meest?

‘De grootste verrassing was dat er zoveel vraag was naar ons product.’

Waar ligt de focus op voor de toekomst?

‘De volgende stap is internationalisering. We staan veel op internationale beurzen en onze Nederlandse klanten hebben veel internationale contacten. Daardoor gaan er steeds meer machines naar het buitenland. Ze staan nu al in Duitsland, de Verenigde Staten en Chili. En we blijven de machine doorontwikkelen. We vinden het belangrijk en leuk om innovatief bezig te zijn.’

3x De ondernemersreis

1 van de artikelen

Heeft u een vraag over dit artikel?

De specialisten van ABN AMRO MeesPierson komen graag met u in contact.