Direct naar content
  • Auteur

In maart 2020 maakten we een podcast met ondernemer Niek Koedam. Niek is de eigenaar van NOLSON, een kledingmerk voor mannen. Deze podcast wordt nu opgevolgd door een deel twee. Anderhalf jaar later vragen we aan hem hoe het nu met hem gaat. Heeft corona invloed gehad? En hoe ziet hij de toekomst voor zich?

‘Deze tijden definiëren wat voor ondernemer je bent’

Het is anderhalf jaar geleden dat we elkaar spraken. Hoe gaat het ermee?

‘Super goed. We leven natuurlijk in een rare tijd, maar soms is dat juist ook weer leuk. Het fluctueert constant. De ene dag denk je: wauw, wat een megaverkopen in de winkel. En andere dagen zit je in een lockdown en denk je: wauw, wat een mega verkopen in de webshop. Daar tussendoor zitten ook diepe dalen, waardoor je niet weet of we ooit nog uit die coronasituatie komen. Maar we hebben een beter jaar dan vorig jaar. Je ziet namelijk dat deze tijden definiëren wat voor ondernemer je bent. Het is maar net hoe snel je schakelt en hoe positief je in het leven staat om er het beste van te maken. We hebben  geprobeerd het dan ook zo te bekijken. Onze website hebben we in rap tempo verbeterd; we hebben als het ware een coronacollectie samengesteld  , passend voor het thuiswerken. En we hebben een nieuwe winkel erbij gekregen.’

Heeft corona je iets gekost of opgeleverd?

‘Op het hoogtepunt van corona heeft het ons wel wat gekost. Die verliezen, dat is alsof de wereld vergaat. Het blijft een klap wanneer je geconfronteerd wordt met een lockdown in december, de drukste maand van het jaar, midden tussen de kerstcadeaus en kerstdiners in. Maar aan de eindstreep heeft het ons niet zozeer bizar veel gekost, het heeft ons meer opgeleverd. Want met de verkopen via de website hebben we een hoop goed kunnen maken.’

Wat voor actie heb je ondernomen?

‘Doordat de winkel beperkt openging, zijn we volle bak gaan focussen op online. We hebben hard gewerkt aan een efficiëntere website en een mooiere website. We zagen bijvoorbeeld dat de retouren heel erg stegen, omdat mensen niet meer in de winkel langs konden komen om de kleding te passen. Door middel van een nieuwe tool waarmee je beter je maat kan bepalen, hebben we geprobeerd dat probleem te tackelen. Hier merkten we gelukkig een positief verschil in. Ook ligt de focus nu veel op contentcreatie en het plaatsen van online advertenties.

Daarnaast hebben we onze collectie uitgebreid tot de “coronacollectie”. We waren namelijk al bezig met een nieuwe polo-collectie en die past perfect binnen het thuiswerken. De shirts zitten supercomfortabel, en als je dan in een Zoom-meeting zit, zie je er netjes uit ook. Deze collectie kwam binnen tijdens corona, dat was een mazzeltje. Maar juist omdat die collectie zo goed liep, hebben we deze uitgebreid met meer soorten polo’s.

En we hebben zelfs de kans genomen om een nieuwe winkel te openen. Alle huurpanden stonden namelijk leeg omdat niemand het aandurfde. Daarom hebben wij een prachtige locatie weten te bemachtigen, vlakbij onze andere winkel in de buurt.’

Wat heb je van deze periode geleerd?

‘Ik ben er veel meer bij stil gaan staan hoe dankbaar ik ben dat ik iedere dag mag ondernemen. Het is namelijk niet vanzelfsprekend dat je als goedlopend bedrijf altijd je succesvol blijft. Zelfs in deze tijden zijn er momenten geweest dat je denkt: dit kan nog wel eens de laatste maand zijn. Daarom waardeer ik des te meer het feit dat ik elke dag mag doen wat ik leuk vind, namelijk ondernemen.’

Heb je iets veranderd aan het bedrijf?

‘We zijn een redelijk lean bedrijf; alle kosten die we maken zijn behoorlijk doorberekend. Maar natuurlijk hebben we geprobeerd zoveel mogelijk kosten naar nul proberen te krijgen. Op sommige marketingkosten hebben we bespaard. Zoals geen billboards meer tijdens een lockdown, omdat er toch geen mensen door de stad lopen. Ook let je op je inkomen, omdat je niet weet wat er komen gaat. Maar na een jaar corona weet je hoe erg de pieken en dalen kunnen zijn en kun je daar redelijk op inspelen.’

Heeft covid iets in jouw bedrijf of sector voorgoed veranderd?

‘De vraag is natuurlijk: worden we door de coronacrisis op een gegeven moment weggevaagd? Wordt onze sector weggevaagd? Nu ben ik er altijd heilig van overtuigd geweest dat een overhemd blijft bestaan, en net zo essentieel blijft als bijvoorbeeld die paar sokken en dat ondergoed wat je in de kast hebt liggen. Gelukkig heb ik daar tot nu toe gelijk in gehad. Pakken dragen mensen niet meer. Die zijn verdwenen uit de kledingkast. Maar overhemden niet, die zijn gebleven. Want ook in een Zoom-call dragen mensen overhemden, of een polo, of een truitje. En dat is alles wat wij verkopen. Dat is voor ons een fijne bijkomstigheid.’

Heeft u een vraag over dit artikel?

De specialisten van ABN AMRO MeesPierson komen graag met u in contact.