Direct naar content

Bedrijfsopvolging in 2025 en 2026

Er verandert voor de bedrijfsopvolging veel in 2025. Al eerder was besloten de wet te wijzigen. Prinsjesdag heeft weer nieuwe inzichten gegeven over de verdere toekomst van deze wetgeving. We beschrijven eerst de wijzigingen waar al toe besloten was en daarna wat met Prinsjesdag naar buiten is gekomen.

Twee verschillende de regelingen 

De bedrijfsopvolgingsregeling (BOR) kent een voorwaardelijke vrijstelling van de schenk- en erfbelasting. Daarnaast bevat de inkomstenbelasting de doorschuifregeling (DSR). Lees ons artikel ‘Bedrijfsopvolging: hoe werkt het fiscaal’ voor meer informatie over deze regelingen. De regelingen kunnen fiscaal erg voordelig uitpakken. Ze hebben als doel dat de belastingheffing bij economisch gewenste bedrijfsoverdrachten geen belemmering vormt. Hieronder gaan wij ervan uit dat de onderneming in de vorm van een bv wordt uitgeoefend.

 

Vrijstellingen

De basisvrijstelling in de BOR is nu 1.325.253 en daarboven geldt een vrijstelling van 83%. De vrijstelling wordt in 2025 aangepast. De basisvrijstelling is dan 1,5 miljoen en 75% voor het meerdere. Dat betreft een verruiming van de basisvrijstelling, maar een verlaging van het percentage. Hoe groter de waarde van de onderneming hoe ongunstiger dit uitpakt. Er moet dan meer schenk- of erfbelasting betaald worden dan voorheen. 

Dienstbetrekking

Als men gaat schenken dan is nu de eis dat de opvolger 36 maanden in dienst is voordat men gaat schenken. Deze eis in de DSR vervalt in 2025. Dat kan als een verruiming worden beschouwd. Wel wordt een minimumleeftijd ingevoerd van 21 jaar voor de verkrijger van een schenking. Voor bedrijfsopvolging in geval van overlijden geldt deze grens niet.

Verwatering

De zogeheten verwateringsregels zouden worden versoepeld. Met deze aanpassing werd beoogd dat familiebedrijven die van generatie op generatie zijn overgegaan toegang blijven houden of krijgen tot de bedrijfsopvolgingsfaciliteiten, ook als de belangen onder de 0,5% zijn geschoten (‘verwateren)’. Uiteraard gelden er voorwaarden. De lobby van familiebedrijven om deze maatregel versoepeld te krijgen heeft aandacht gekregen in de pers. De vraag werd gesteld of deze kleine belangen niet als een belegging moeten worden gezien (en ook zo moeten worden belast). Zie hierna voor wat er op Prinsjesdag is gezegd over deze maatregel. 

Doelmatigheid en bedrijfsmiddelen

Normaal komt beleggingsvermogen niet in aanmerking voor een vrijstelling. Een uitzondering wordt tot op heden gemaakt voor 5% van dat vermogen. De vrijstelling is ooit bedacht om discussies te vermijden. De regeling wordt echter afgeschaft. Er waren nog steeds veel discussies over dit onderwerp. Voor de BOR is de afschaffing gesteld op 1 januari 2025. Voor de DSR is het nog niet duidelijk wanneer dat gaat gebeuren. 

Soms wordt een vliegtuig of een boot ingebracht in een bv om deze vervolgens beperkt zakelijk te gaan gebruiken. Men kan voor die zaken vanaf 2025 alleen gebruik maken van de BOR en DSR voor zover deze zaken bedrijfsmatig worden gebruikt.   

Prinsjesdag

In de Wet aanpassing fiscale bedrijfsopvolgingsfaciliteiten 2025 zijn de volgende nieuwe maatregelen voor 2026 opgenomen.  

  • Toegang tot de BOR en de DSR wordt beperkt tot gewone aandelen met een minimaal belang van 5% van het geplaatste kapitaal. Bij een belang dat kleiner is dan 5% is er volgens het kabinet geen gevaar voor de continuïteit van een onderneming als er belasting wordt geheven. Een uitzondering geldt voor een belang waarbij met de partner en bloed- en aanverwanten in de neergaande lijn van een eerste familiaire aandeelhouder een belang van 25% wordt gehouden. 
  • Versoepeling van de bezits- en de voortzettingseis in de BOR. Naast een verkorting van de voortzettingstermijn van vijf jaren naar drie jaren die al ingaat per 1 januari 2025 voor verkrijgingen vanaf die datum, komen er meer mogelijkheden voor juridische herstructureringen.  
  • Er volgt een aanpak van onbedoeld gebruik van de BOR op (zeer) hoge leeftijd en van specifieke constructies met een bedrijfsopvolgingscarrousel. De maatregelen dienen ertoe misbruik van de BOR tegen te gaan.  
  • Wijziging van de inwerkingtredingsdatum van de verruiming van de verwateringsregeling en de toegang voor kleine familiebelangen. De maatregel treedt niet in werking per 1 januari 2025 maar op een bij koninklijk besluit te bepalen tijdstip. Mogelijk leiden deze maatregelen namelijk tot ongeoorloofde staatssteun. Daarom wordt er eerst goedkeuring gevraagd aan de Europese Commissie.  

Met deze maatregelen worden volgens het kabinet herstructureringen bij toepassing van de BOR en DSR vergemakkelijkt. Ook wordt zo gepoogd een verlaging van de administratieve- en uitvoeringslasten te bereiken. De beoogde opbrengst zal structureel worden verhoogd met € 34 miljoen.  

Heeft u een vraag over dit artikel?

De specialisten van ABN AMRO MeesPierson komen graag met u in contact.